וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צה"ל מקים קו מבוצר לאורך כביש המנהרות

3.3.2001 / 18:53

מוצבים שבחלקם יוצבו טנקים יוקמו לאורך 5 קילומטרים; הסלמה בשטחים לאחר חיסולו של מסעוד עיאד; בנו של עיאד הסגיר אותו; גוש עציון היה נצור אתמול למשך שעה, מחשש לפיגועים

הסלמה בשטחים לאחר חיסולו של איש כוח 17, סא"ל מסעוד עיאד, אתמול בבוקר. ירי על גילה ולעבר ישובים נוספים ומוצבי צה"ל בשטחים. צה"ל הגיב בהפצצה מאסיבית על חאן יונס. בתקריות נפגעו עשרות פלסטינים אך לא היו נפגעים לכוחות צה"ל.

לראשונה מאז מלחמת השחרור היה אתמול גוש עציון תחת מצור, הפעם של צה"ל. כוחות הביטחון סגרו את כל הדרכים המובילות לגוש למשך שעה מחשש לירי על הכביש. הבוקר פורסם בגלי צה"ל כי הצבא מקים גוש ביצורים לאורך כביד המנהרות. צה"ל מקים שורת עמדות, גלויות ומוסוות שיאוישו במשך כל שעות היממה. בחלק מהעמדות יוצבו מקלעים ובאחרות גם טנקים.

ההחלטה על הקמת קו הביצורים התקבלה בצה"ל לאחר שבשבועיים האחרונים נהרגו שנים מתושבי גוש עציון שנסעו בכביש המנהרות.

אתמול בשעות הבוקר חוסל מסעוד עיאד, מפקד בכוח 17 של הפת"ח. לטענת צה"ל עיאד, בן ה-54, שימש כמפקד חוליה של החיזבאללה ברצועת עזה והיה אחראי על ירי המרגמות על נצרים. החוליה שבפיקודו, טוענים בצה"ל, תיכננה לחטוף כבר בימים הקרובים אישיות ישראלית בכירה. עיאד חוסל כאשר המכונית בה נסע במחנה הפליטים ג'בליה הופצצה מהאוויר על ידי מסוקים צבאיים. זו הפעם הראשונה שצה"ל הפעיל מסוקים ברצועת עזה, מאז הפצצת עזה לאחר הלינץ' ברמאללה.

"הארץ" מוסר כי בנו של עיאד, שהיה פעיל בחוליה של אביו ונעצר על ידי צה"ל, הוא שהסגיר את אביו ומסר את המידע המדוייק שאיפשר את חיסולו.

בתגובה לחיסול ירו אמש פלסטינים על שכונת גילה, חיילי צה"ל השיבו אש. ירי בוצע גם לעבר אזרח ישראלי, ליד ההתנחלות ברכה סמוך לשכם, ועל כוח צה"ל שהגיע למקום כדי לעזור לו. פלסטינים ירו על כוח צה"ל ליד קבר רחל, בהר גריזים ובהר עיבל ועל הישוב היהודי בחברון.

ארבעה רימונים הושלכו הלילה לעבר מוצב צה"ל סמוך לגוש קטיף, לא היו נפגעים. מוקדם יותר ירו הפלסטינים טיל נגד טנקים לעבר משרד הקישור המשותף, בתופח. פלסטינים ירו גם על מוצבי צה"ל באזור התעשייה בנווה דקלים. החיילים השיבו אש לעבר מקורות הירי. צה"ל הורה לתושבי נווה דקלים שלא לצאת מבתיהם לאחר רדת החשיכה.

בחאן יונס נקלעו הלילה חברי ועדת מיטשל, החוקרת את האירועים בשטחים, לחילופי אש בין כוח של צה"ל לפלסטינים. איש לא נפגע.

הפלסטינים טוענים כי בהפצצת צה"ל על מחנה הפליטים חאן יונס נפצעו יותר משלושים בני אדם, ונפגעה מפקדה של המשטרה הפלסטינית. בכירים ברשות גם טוענים, כי צה"ל כבש אחר הצהריים עמדה של המשטרה הפלסטינית סמוך למעבר ארז שברצועת עזה. במהלך הקרב נפצעו למעלה מ-20 פלסטינים.

הרשות: ישראל - מדינה מעל החוק"

הרשות הפלסטינית מגבירה את אמצעי השמירה על בכיריה, בעקבות חיסולו של עיאד. ברשות רואים בפעולה "עלית מדרגה" מצד ישראל, מכיוון שבכך מצורפים, לטענתם, אנשי הרשות לרשימת החיסולים של ישראל. ברשות מכחישים כי עיאד היה קשור לחיזבאללה. שר המשפטים הפלסטיני, רייח אבו מדין, האשים את ישראל בביצוע פשעי מלחמה, וטען כי ישראל רואה עצמה כאילו היא "מעל לחוק".

תנועת הפת"ח הגיבה על החיסול בכרוז בו נכתב: "על ההסלמה מצד ישראל נגיב בהסלמה משלנו. ישראל טועה אם היא חושבת שהאינתיפאדה תפסיק אחרי החיסול הזה". ראש הממשלה אהוד ברק בירך את כוחות הביטחון על הפעולה, ואמר כי היא תתרום לכוח ההרתעה של צה"ל. ברשות הפלסטינית גינו את ההתקפה וכינו אותה "מעשה נפשע של ממשלה שהכריזה על תוכנית חיסול של אזרחים פלסטינים". ברשות הוכרז אתמול כי החלל יוכרז "שאהיד" - חלל מלחמה, ויובא לקבורה בטקס רשמי מלא.

1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully