וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אליקים רובינשטיין: "חוק דרעי הוא חוק עצוב"

3.3.2001 / 18:53

החוק עבר אמש ברוב של 48 נגד 47; לאחר התייעצות ממושכת קיבל היו"ר בורג את הצבעתו של ח"כ אדלשטיין, שהכריעה את הכף; בעקבות ההחלטה ייצא דרעי לחופשה ראשונה בשבועות הקרובים

מאת לירון מרוז

החוק לשחרור מוקדם של אסירים שיפתח את שערי הכלא התקבל אמש בכנסת ברוב של 48 ח"כים נגד 47. שני ח"כים נמנעו בהצבעה. בחוק, שזכה לכינוי חוק דרעי, תמכו כל חברי הכנסת של ש"ס, יהדות התורה וכן רוב הח"כים הערבים. חברי הכנסת של העבודה, מרצ ושינוי התנגדו לו, ומבין חברי הליכוד תמכו בחוק שבעה בלבד, כשהשאר התנגדו או לא הגיעו להצבעה - ביניהם ראש הממשלה הנבחר אריאל שרון. בעקבות קבלת החוק, צפוי דרעי לצאת מהכלא לחופשה ראשונה בעוד שבועיים, ולהשתחרר כבר בשנה הבאה, ב-3 במרץ 2002. דרעי הביע באוזני מקורביו קורת רוח, לשמע הידיעה על קבלת החוק.

היועץ המשפטי לממשלה, אליקים רובינשטיין הגיב על קבלת החוק ואמר: "חוק דרעי הוא חוק עצוב, המיטיב עם העברינים ולא עם קורבנותיהם". בכירים במשטרה ובשירות בתי הסוהר מותחים ביקורת קשה על העברת החוק בכנסת. "חברי הכנסת הפגינו חוסר אחריות ויצרו הערב מצב קשה שפוגע ביכולת ההרתעה של מוסדות החוק", אמרו הבכירים לגלי צה"ל.

להצבעה התלוותה מהומה גדולה במליאה, במרכזה עמד חבר הכנסת יולי אדלשטיין (ישראל בעליה). בתחילת ההצבעה אדלשטיין לא נכח במליאה, אולם בסוף הקראת השמות השניה הוא נכנס לאולם והודיע כי הוא תומך בחוק. אז התעוררה השאלה האם אדלשטיין אמר את דברו, בזמן ההצבעה או לאחר שהיא הסתיימה. יו"ר הכנסת אברהם בורג, כבר הכריז על כך שהחוק עבר, כשהוא כולל את אדלשטיין בתומכים, אולם בשל מחאות מתנגדי החוק, הוא כינס את מזכיר הכנסת והיועץ המשפטי במטרה לבחון את הפרוטוקול. השלושה התעכבו במשך מספר שעות, כשהם נעזרים בצילומי הדיונים במליאה, של ערוץ 33, ובהקלטות של קול ישראל. לאחר התלבטויות רבות החליטו השלושה לראות ככשרה את הצבעתו של אדלשטיין.

"זאת לא דמוקרטיה זאת דמו-חארטה"

לאחר הודעתו של בורג על קבלת החוק עלזו וצהלו חברי הכנסת של ש"ס, כשהמנטרה המרכזית היתה "הצדק ניצח". ח"כ אלי סוויסה אמר: "לא אכפת לי מאריה דרעי, אכפת לי מ-9,000 אסירים נוספים".

יו"ר סיעת ש"ס אלי ישי בירך על אישור חוק דרעי, ונמנע מלהתייחס למהומה בכנסת. ישי טען כי "זאת הייתה טעות לא להעביר חוק כזה". יו"ר ש"ס תקף את ראש הממשלה הנכנס, אריאל שרון שלא הגיע להצבעה ואמר: "היעדרותו של שרון מההצבעה מעיקה על יחסי ש"ס עם הליכוד". דוברת ראש הממשלה, אודליה כרמון, אמרה בתגובה כי "שרון נקרא להתיעצות דחופה בנושא המשא ומתן הקואליציוני ולכן לא יכול היה להמצא במליאה ולהצביע". הדברים תמוהים שכן חברי הכנסת המעורבים במשא ומתן הקואליציוני, ביניהם אהוד ברק, שמעון פרס ואופיר פינס, נכחו במליאה בזמן ההצבעה. חברי כנסת של ש"ס הבטיחו היום כי יבואו חשבון עם אותם חברי כנסת שהצביעו נגד החוק.

תגובה נלהבת פחות הגיעה דווקא מכיוונו של ראש הממשלה היוצא, אהוד ברק שאמר כי החוק הוא "בושה וחרפה לכנסת". חבר כנסת נוסף שנעדר ממהצבעה היה חיים רמון מהעבודה, הנחשב מקורבו של דרעי.

חבר הכנסת מודי זנברג (שינוי) הודיע, כי יעתור לבג"צ באשר לתוצאות ההצבעה, כפי שאושרו על ידי יושב ראש הכנסת.

ההצבעה והסאגה שנלוותה אליה הוציאה פעם נוספת את השד העדתי מהבקבוק כשחברי כנסת מש"ס כילו את עיקר זעמם ביו"ר שינוי, טומי לפיד. ח"כ אריה גמליאל קרא לעברו "שונא ישראל". ח"כ אלי סוויסה אמר לו כי "אם היו קוראים לו (לדרעי) אריה רבינוביץ' היית בעד". מאוחר יותר המשיך סוויסה להתגרות בלפיד והאשימו בשנאת ספרדים. לפיד השיב לו "אתה אנטישמי". לדברי לפיד: "היועץ המשפטי של הכנסת עשה שמיניות באוויר כדי לפרש את הדברים כאילו הכנסת הצביעה בעד החוק. הייתי בהצבעה, ואני משוכנע שהיה תיקו. אנו שוקלים לפנות לבג"ץ".

ח"כ דוד טל סיכם את כל ההתרחשות בכנסת היום כשאמר: "זאת לא דמוקרטיה - זאת דמו-חארטה".

הרב עובדיה התקשר לשרון

מוקדם יותר אתמול התקשר מנהיג ש"ס, הרב עובדיה יוסף, לראש הממשלה הנבחר אריאל שרון וביקש ממנו שיסייע באישור החוק.
הדבר נחשף בגלי צה"ל. מנהיג ש"ס שוחח בעניין זה גם עם יוזם ההצעה, חבר הכנסת רובי ריבלין מהליכוד. מקורביו של דרעי פועלו לאורך כל היום במסדרונות הכנסת לגיוס רוב להצעת החוק. ערוצי הרדיו הפיראטייים של ש"ס אף קראו לציבור לומר פרקי תהילים עד לאחר ההצבעה על חוק דרעי, כדי לסייע להעביר את החוק.

ההחלטה להביא את החוק להצבעה התקבלה על אף סיכום מוקדם בין בורג לבין ריבלין כי החוק יישאר בוועדת החוקה ויעובד בה עוד מספר חודשים. ריבלין הודה כי בחוק ישנן מספר פרצות שחובה לתקן אותן עוד לפני שהחוק מאושר, כשהגדולה שבהן היא בעיית השיחרור המוקדם של האסירים הביטחוניים. "לש"ס שום דבר לא מזיז. לא אכפת להם שישתחררו רוצחים, לא מעניין אותם פרטים ועובדות", אמר מקורב לריבלין.

2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully