וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ממשלת אחדות: לא להסדר קבע, לא להתנחלויות חדשות

3.3.2001 / 18:53

הליכוד והעבודה הגיעו להסכם טיוטה לממשלת לאחדות: הממשלה תפעל לקידום השלום, ותכבד את כל ההסכמים שאושרו בכנסת לרבות הסכמי אוסלו; ברק דורש לכלול סעיף המכיר במדינה פלסטינית

מאת אסף לוי, הלית לוי ולירון מרוז

אופטימיות בליכוד ובעבודה בעקבות התקדמות משמעותית במו"מ להקמת ממשלת אחדות. נציגי צוותי המשא ומתן של המפלגות, השר חיים רמון ועו"ד גדעון סער, הגיעו אמש למסמך טיוטה כללי המסדיר את המחלוקות המדיניות בין שתי המפלגות. שתי המפלגות הסכימו ביניהם על קווי היסוד המדיניים של הממשלה שכבר קיבלו אישור עקרוני מראש הממשלה היוצא, אהוד ברק וראש הממשלה הנבחר, אריאל שרון. השניים צפויים להיפגש בקרוב כדי לסכם את הפרטים האחרונים.

במסמך, שבו הסכים הליכוד לרוב הסעיפים המדינים שדרשה העבודה, נכתב כי הסכם הקבע עם הפלסטינים ייגנז וכי "הממשלה תפעל לקידום השלום באמצעות הסדרי ביניים ביהודה שומרון ועזה". בנוסף ישנה התייחסות במסמך לסוגיית ההתנחלויות. על פי מה שהוסכם, לא יוקמו התנחלויות חדשות אך "לא יימנע הגידול הטבעי על פי הצרכים השוטפים של ההתנחלויות".

עוד הוסכם כי "הממשלה תכבד את כל ההסכמים לרבות הסכמי אוסלו, ובלבד שגם הצד השני יקיים אותם; ינוהל מו"מ לשלום עם סוריה, לבנון ועם הרשות הפלסטינית על בסיס החלטות האו"ם 224 ו-338". בהסכם נכתב גם כי "במסגרת קידום התהליך ישקלו גם הסכמי ביניים ובמסגרתם תיבחן גם היערכות מחודשת בשטחי יהודה שומרון וחבל עזה". משמעות של סעיף זה היא כי ייתכנו שינויים טריטוריאליים שבמסגרתם תיתכן גם הסרת התנחלויות מבודדות. שאלת ירושלים כלל לא מופיע בהסכם וגם לא הריבונות על הר הבית, שמירה על הבקעה וזכות השיבה. אין גם אזכור למדינה פלסטינית.

עם זאת נודע כי ראש הממשלה אהוד ברק אינו מרוצה מטיוטת ההסכם של ממשלת האחדות ותובע לכלול בה סעיף מפורש על הקמת מדינה פלסטינית ופינוי התנחלויות בודדות. ברק דורש להיפגש באופן אישי עם ראש הממשלה הנבחר, אריאל שרון.

אולמרט: חברי העבודה הודו שדרכם נכשלה

חבר צוות המו"מ של הליכוד, אהוד אולמרט, אמר כי אנשי העבודה אמרו במהלך המו"מ כי דרכם נכשלה ובמילא לא הולכים בקרוב להסכם קבע, ולכן אין טעם להעלות עניינים אלה. אולמרט הוסיף כי "אין לעסוק כאן בענייני התקפלות ומי הוריד את ידו של מי, אבל בסופו של דבר אי אפשר לדבר על ויתורים שהליכוד עשה למען העבודה".

הבוקר ניסו בשתי המפלגות להוריד ציפיות. מזכ"ל מפלגת העבודה, רענן כהן, אמר כי "הדברים עדיין לא ברורים ויש להמתין לראות היום מה יקרה, ויכול להיות שכל הרעיון של ממשלת אחדות כאילו לא היה".

ח"כ ישראל כ"ץ תובע מאריאל שרון למלא את התחייבותו ולכנס את מרכז הליכוד לפני הקמת ממשלת האחדות. כץ יוזם בקרוב כינוס פעילים, אך טוען שהדבר אינו קשור לפטרונו הפוליטי, בנימין נתניהו. "החיבור שלי לנתניהו מחמיא לי, אך הוא מוגזם", אמר כץ בקול ישראל.

המחלוקת בין הצדדים נעה כרגע בעיקר סביב זכות הווטו ומנגנון קבלת ההחלטות. בעבודה מתנגדים לכך ששרון יוכל לקבל החלטות לבדו ודורשים מנגנון של שיתוף בו יתקבל ההחלטות בצורה הדדית בהסכמת ראש מפלגת העבודה ושרון.

הנשיא פועל למען אחדות

נשיא המדינה, משה קצב, פעיל מאוד במגעים להשגת אחדות. לדבריו "ממשלת אחדות חשובה מאוד לביטחונה של ישראל והן להשגת שלום". קצב גם קרא לברק להצטרף לממשלת אחדות בראשות שרון. היום ייפגש קצב עם ברק בניסיון לשכנעו לפעול בכיוון זה.

בתוך כך הציבה אתמול סיעת המפד"ל אולטימטום חד משמעי לשרון בו היא קובעת שאם בקווי היסוד של הממשלה שיקים יוזכר נושא פינוי התנחלויות הם יישארו באופוזיציה. "ממשלת אחדות היא צו השעה, אולם המפד"ל לא תצטרף אליה בכל מחיר אלא תוך עמידה על קווי יסוד שיביאו ביטחון ליישובי יש"ע ולמתנחלים", נאמר בהודעה שפורסמה לאחר ישיבת המפלגה.

2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully