וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אליקים רובינשטיין: "חובתנו ולא רק זכותנו היתה להשמיע דעתנו בפני הכנסת בדונה בהצעת חוק עיגון זכויות החקלאים"

3.3.2001 / 18:53

כך מתגובת היועמ"ש למכתבם של יוזמי החוק ח"כ שמחון ווילן ולחוות דעתו של פרופ' זאב סגל בעניין


ltpgt
היועץ המשפטי לממשלה, אליקים רובינשטיין, העביר בסוף השבוע שעבר ליועץ המשפטי של הכנסת, עו"ד צבי ענבר, את עמדתו ביחס למכתבם של ח"כ שימחון ווילן, מיוזמי הצעת חוק עיגון זכויות החקלאים, וביחס לחוות הדעת של פרופ' זאב סגל שצורפה למכתבם.
lt/pgt

ltpgt
רובינשטיין מציין בתגובתו כי חוות דעתו שהוגשה לוועדת הכספים של הכנסת לא באה למנוע את הדיון בהצעות החוק, אלא עניינה בשאלת חוקיותן של הצעות החוק ולפיכך לטענתו חוות דעתו של פרופ' סגל אינה נוגעת לעניין.
lt/pgt

ltpgt
חוות דעתו של פרופ' סגל, שהוגשה לוועדת הכספים של הכנסת, עוסקת במעמדו של היועץ המשפטי לממשלה וסמכותו באשר לחקיקת הכנסת. בחוות דעתו המבוססת על מאמרים קודמים שפירסם בנושא (בצוותא עם ד"ר אריאל בן דור) קובע סגל כי עם חקיקת חוק הכנסת (תיקון 10) (היועץ המשפטי לכנסת) - התשס"א 2000 ניטל מהיועץ המשפטי לממשלה כוחו לייצג את הכנסת בפני ערכאות המדינה למעט במקרים בהם החליט היוהע"מ לבקש כי הכנסת תיוצג ע"י היועץ המשפטי לממשלה.
lt/pgt

ltpgt
לטענתו, הוראת סעיף 17 לחוק החדש שוללת מהיועץ המשפטי לממשלה לא רק את כוחו לייצג את הכנסת אלא גם את כוחו לשמש כיועץ משפטי ראשי לכנסת ולפרש למענה את הדין הקיים את חוקיה ותקנונה.
lt/pgt

ltpgt
סגל מוסיף כי ברור לפיכך שוועדת הכספים של הכנסת אינה מנועה מלהמשיך ולדון בהצעת חוק המונחת לפניה (כגון חוק עיגון זכויות חקלאים) גם במקרה שהיועמ"ש הביע הסתייגותו מחוקיות ההצעה ומיכולתה לעמוד בביקורת שיפוטית אל מול חוקי היסוד.
lt/pgt

ltpgt
רובינשטיין במכתבו טוען כי חוק הכנסת החדש לא שלל את זכותו של היועמ"ש להציג עמדתו בפני ועדות הכנסת, ומציין את חשיבות הצגת העמדה בוועדות החקיקה שכן היועמ"ש הוא "הפרשן המוסמך על הדין כלפי הממשלה", שביצוע החוקים, המחוקקים ע"י הכנסת, מופקד עליה.
lt/pgt

ltpgt
רובינשטיין טוען כי אין עמדתו המשפטית מחייבת את הכנסת ויכולה למנוע חקיקת חוקים אך מחובתו להביא בפניה את עמדתו. בעניין זה מציין רובינשטיין כי אף התיקון לחוק הכנסת לא קבע כי חוות דעתו של היועץ המשפטי של הכנסת מחייבת אותה.
lt/pgt

ltpgt
כאמור טוען רובינשטיין כי חוות דעתו בעניין חוק עיגון חקלאים הוגשה לוועדת הכספים של הכנסת לא בשאלת הייצוג של הכנסת בפני בג"צ ולא בעניין סמכותה של ועדת הכספים לדון בהצעת החוק אלא במהות החוקתית של ההצעה.
lt/pgt

ltpgt
לעניין זה מזכיר היועץ כי במידה ותיתקף חוקיותו של חוק העיגון לכשיתקבל, לא הכנסת תהיה צד להליכים אלא היועץ המשפטי לממשלה שיהיה המוסמך לייצג את ממשלת ישראל אשר תהיה מופקדת על ביצועו של החוק.
lt/pgt

ltpgt
לפיכך מסכם רובינשטיין ואומר כי "חובתנו ולא רק זכותנו היתה להשמיע את דעתנו בפני הכנסת בדונה בהצעות החוק, כדי להסיר מפני מכשול, וזאת עשינו".
lt/pgt

0
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully