וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתיחות בין ש"ס לליכוד על חוק דרעי

3.3.2001 / 18:53

"לש"ס שום דבר לא מזיז" אומרים בכנסת על התעקשותה של התנועה לעלות כבר היום, עם חידוש הדיונים בכנסת, את החוק שזכה לכינוי חוק דרעי; יוזם החוק, רובי ריבלין, ויו"ר הכנסת מתנגדים

מאת לירון מרוז

עם החזרה של הכנסת מהפגרה, צפוי לעלות היום החוק לקיצור תקופת המאסר, המכונה "חוק דרעי". החוק, שעשוי לעלות לקריאה שלישית ואחרונה, גורם למתיחות ראשונה מאז הבחירות בין ש"ס לליכוד.

אנשי ש"ס, שמעוניינים מאוד להעביר את החוק פעלו אתמול שעות נוספות על מנת לדאוג שהוא יעלה, ויותר מכך, יעבור כבר היום. לצידם הם גייסו את חוקת הכנסת, שקובעת כי במידה והחוק חוזר לוועדת החוקה בין הקריאה השניה והשלישית (דבר שלא קורה בדרך כלל), חובה להעלותו לאחר שבוע או בישיבת הכנסת הראשונה שידונו בה על חוקים. עקב כך, טוענים אנשי דרעי, חובה להצביע על החוק כבר היום.

אולם, מולם ניצבים חברי כנסת רבים וביניהם גם יוזם החוק, ח"כ רובי ריבלין. ריבלין מודה בכך שבחוק ישנן מספר פרצות שחובה לתקן אותן עוד לפני שהחוק מאושר, כשהגדולה שבהן היא בעיית השיחרור המוקדם של האסירים הביטחוניים. עקב כך, הוא סיכם עם יו"ר הכנסת, אברהם בורג, כי החוק ישאר בוועדת החוקה ויעובד בה עוד מספר חודשים. אולם חברי ש"ס מתנגדים לכך בכל תוקף ועומדים על כך שכבר היום הוא יעלה להצבעה. "לש"ס שום דבר לא מזיז. לא אכפת להם שישתחררו רוצחים, לא מעניין אותם פרטים ועובדות", אומר מקורב לריבלין.

אותו מקורב טען כי מאז שש"ס אימצה את החוק היא רק פגעה בו וגרמה לביקורת ציבורית, שאולי בסופו של דבר תפיל אותו. בנוסף הצביע המקורב על עיוותים וסתירות שונות שהתקבלו בהסתייגויות שהועלו לחוק. לדוגמה, הסתייגות שקובעת שהחוק ייכנס לתוקף כעבור 14 יום ואחרת שקובעת כי רק כעבור שלושה חודשים הוא יופעל. "החוק הזה מלא פרצות ועיוותים ואנחנו רוצים לתקן אותו. מאוד יכול להיות שאם בש"ס יתעקשו להעלות את החוק בכוח הם יגלו שהליכוד לא יתמוך בו והם יוכלו לשכוח ממנו לפחות לחצי שנה".

אולם בש"ס מתעקשים ללכת היום עד הסוף ובכיר בתנועה הביע תקווה כי החוק יעבור ברוב של 25 קולות, כפי שהיה בקריאה השניה.

ריבלין: קבלת ההסתייגויות, למען ממשלת אחדות

אתמול בבוקר נפגשו יו"ר הכנסת, אברהם בורג, עם יו"ר סיעת הליכוד ויוזם החוק, ח"כ רובי ריבלין (ליכוד), ויו"ר סיעת ישראל אחת, ח"כ אופיר פינס לדיון בהצעת החוק. השלושה הסכימו להחזיר את החוק לוועדת החוקה כדי לדון שוב בהסתייגויות בסעיף האומר כי החוק יחול רטרואקטיבית.

לפי הצעת ריבלין יבוטל הסעיף הרטרואקטיבי, הקובע כי גם אסירים שכבר מרצים את עונשים יוכלו להינות ממנו, כגון אריה דרעי. בנוסף יבוטלו כל התיקונים שהוכנסו לחוק ביוזמת חברי הכנסת של ש"ס בזמן הדיון בקריאה השניה.

בורג הציע כי תוקם ועדה שתדון בהיבטים השונים ובפרטי החוק, בהם שאלת הרטרואקטיביות ומשמעותה. ריבלין הסכים להצעה בטענה כי עשה זאת למען ממשלת אחדות. אחת מדרישותיה של מפלגת העבודה במשא ומתן הקואליציוני עם הליכוד הוא ביטול חוק דרעי. החוק עורר גם את התנגדותה של צמרת משרד המשפטים.

1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully