וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההכרעה נפלה: נאפסטר ייסגר

3.3.2001 / 18:53

בית המשפט הפדרלי לערעורים דחה את ערעורה של החברה נגד פסיקת בית המשפט המחוזי שהורה לסגור את האתר


ltpgt
אחד המאבקים המשפטיים החשובים ביותר בתחום האינטרנט הגיע היום אל קצו עם פרסום פסיקת בית המשפט בתביעה כנגד אתר שיתוף קבצי המוסיקה, נאפסטר. בית המשפט הפדרלי לערעורים דחה את ערעורה של החברה נגד פסיקת בית המשפט המחוזי, שהורה לסגור את האתר. בית המשפט לערעורים מתח ביקורת קשה על הדרך שבה מפרה נאפסטר זכויות יוצרים והחזיר את הדיון בתביעה לבית המשפט המחוזי.
lt/pgt

ltpgt
החלטה זו היא אבן דרך בכל הקשור למוסיקה ברשת האינטרנט, ותהיה לה, ללא ספק, גם השפעה על אחד הנושאים הרגישים בתחום האינטרנט והוא השמירה על זכויות היוצרים.
lt/pgt

ltpgt
נאפסטר, שעלתה לרשת בתחילת 1999, היא תוכנה המאפשרת לגולשים לחלוק עם גולשים אחרים קבצי מוסיקה שברשותם. כל גולש יכול באמצעות התוכנה לחדור ברשות לדיסק הקשיח של משתמשים אחרים ולמשוך מהם קבצי מוסיקה בפורמט MP3. את התוכנה פיתח צעיר אמריקאי בשם שון פאנינג.
lt/pgt

ltpgt
שיטת שיתוף הקבצים נעשית דרך מנוע חיפוש המשדך בין מחפשי השירים למחזיקי השירים. התוכנה, שהתחילה כמיזם פשוט של צעיר אמריקאי, הפכה במהרה לאחת הפופולריות ברשת וכעת מספר המשתמשים בה מוערך בעשרות מיליוני גולשי אינטרנט ברחבי העולם.
ltbrgt
lt/bgt נאפסטר וחברות התקליטים - לא סיפור אהבהltbgt
הבעיות המשפטיות של נאפסטר גדלו עם החברה. חברות תקליטים וארגוני אומנים רבים יצאו נגד התוכנה שמאפשרת, לטענתם, הפרה המונית של זכויות היוצרים. את הקרב הנוכחי מובילה ההתאחדות האמריקאית של חברות התקליטים (RIAA) שמתריעה על כך שקיומה של נאפסטר מעמיד בסכנה את תעשיית התקליטים בטענה שהורדה של קבצים בחינם תוביל לירידה ברכישת הדיסקים וכתוצאה מכך לירידה חדה בתגמולים שהחברות והאומנים מקבלים.
lt/pgt

ltpgt
נאפסטר מנגד טענה כי אינה עוברת על החוק, מאחר שהעברת השירים בין המשתמשים אינה מבוצעת באמצעות שרתי החברה, אלא באופן ישיר בין המשתמשים, והחברה אינה בשום צורה הבעלים של השירים. מעבר לכך טענה נאפסטר כי חוק זכויות היוצרים האמריקאי קובע שהפרת הזכויות מותרת שלא למטרה מסחרית.
lt/pgt

ltpgt
התביעה הראשונה הוגשה לבית המשפט באפריל 2000 וכעבור מספר חודשים פסקה השופטת שדנה בתביעה, מרלין פאטל, כי על נאפסטר לשנות את אופי התוכנה כך שלא תפשע בזכויות היוצרים תוך 72 שעות או שתסגור את שירותיה לאלתר.
lt/pgt

ltpgt
כבר למחרת הפסיקה עירערה נאפסטר על ההחלטה בפני בית המשפט לערעורים. 9 שעות לפני כניסת ההחלטה של פאטל לתוקף הוציא בית המשפט לערעורים צו ביניים המקפיא את ההחלטה ומחייב את הצדדים להופיע בפניו. מאוקטובר 2000 ועד היום התגוששו הצדדים בבית המשפט לערעורים.
lt/pgt

ltpgt
עשרות אלפי גולשים הציפו את השרתים של נאפסטר במהלך סוף השבוע לקראת הפסיקה הגורלית. נאפסטר דיווחה כי עשרת אלפים גולשים התחברו לאחד מ-100 שרתיה ביום שבת, והחליפו ביניהם 2 מיליון קבצי שירים בפורמט MP3.
lt/pgt

ltpgt
למרות התביעה המשפטית נגד נאפסטר, צמח מספר המנויים של השירות למימדים שהבהילו את חברות התקליטים.
lt/pgt

0
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully