וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדענים יציגו היום ניתוח מפורט של הגנום האנושי

3.3.2001 / 18:53

מהממצאים החדשים עולה כי למרות היצירתיות האבולוציונית שהולידה את המין האנושי, הגיוון בין אדם לאדם מצומצם ביותר


ltpgt
במסיבת עיתונאים שתיערך היום בוואשינגטון, צפויים מדענים להציג את תוצאות הניתוח המפורט הראשון שבוצע על הגנום האנושי המלא, שמיפויו הושלם בשנה שעברה.
lt/pgt

ltpgt
מהממצאים החדשים עולה כי למרות היצירתיות האבולוציונית שהולידה את המין האנושי, הגיוון בין אדם לאדם מצומצם ביותר. בני אדם מכל רחבי העולם זהים זה לזה בכ-99.9% מהחומר הגנטי שלהם. הדבר מעיד על הזמן הקצר שעבר מאז נוצר המין האנושי, והזמן המועט שעמד לרשותו כדי להתגוון. יתר על כן, כל ההוראות הדרושות ליצירת בן אדם רשומות על גבי מספר קטן להפליא של גנים - רק פי שניים ממספר הגנים הדרוש ליצירת תולעת או זבוב.
lt/pgt

ltpgt
עוד נמצא כי מקורם של מאות מהגנים האלו הוא בחיידקים שחדרו לגופם של בני אדם קדמונים לפני מיליוני שנים, והותירו בחומר הגנטי האנושי את שרידי הדנ"א שלהם. "קראנו לגנום האנושי 'ספר החיים', אבל אך למעשה מדובר בשלושה ספרים", אמר פרנסיס קולינס, מנהל מכון המחקר הלאומי של הגנום האנושי, בבתסדה, ואחד מבכירי המדענים בפרויקט הגנום האנושי הבינלאומי. "זהו ספר היסטוריה, אך גם רשימת חלקים עם הוראות תפעול וגם המדריך הרפואי המפורט ביותר שנכתב אי פעם".
lt/pgt

ltpgt
על פי הממצאים החדשים, ההוראות הגנטיות לייצור אדם מצויות בפחות משלושה סנטימטרים מסליל הדנ"א - מולקולת התורשה העשויה בצורת סליל כפול - שאורכו שני מטרים. סליל זה דחוס כמעט בכל תא בגוף. יתר הגנום האנושי מלא בישויות משונות דמויות-חיים, שפלשו והתנחלו בתוך הגנום, ובהם פיסות מיקרוסקופיות של דנ"א זר, שניזונות, כמו טפילים, מהדנ"א האנושי, ופיסות קטנות עוד יותר שניזונות מהטפילים האלה.
lt/pgt

ltpgt
חוקרי הגנום, שסיננו את החומר הגנטי האנושי באמצעות מנועי חיפוש ממוחשבים, גילו יותר מ-40 גנים שגורמים למחלות, שלא היו ידועים עד כה. גנים אלה גורמים לסוגים שונים של אפילפסיה, חירשות, עיוורון צבעים וניוון שרירים. מאות גנים אחרים צפויים להתגלות בשנים הקרובות, וגילוים יאיץ את פיתוחן של תרופות חדשות ובדיקות אבחון.
lt/pgt

ltpgt
המחקר עונה על כמה שאלות עתיקות יומין, ובהן מדוע חוש הריח האנושי גס כל כך בהשוואה ליונקים אחרים. ב-10 מיליון השנים האחרונות, מסתבר, איבדו היצורים שקדמו לאדם יותר ממחצית מאלף הגנים הקשורים להרחה שהיו לאבותיהם, כנראה כדי להתרכז בראייה ובחושים אחרים.
lt/pgt

0
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully