וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פקידי השומה הונחו למנוע ניצול הירידות בבורסה ליצירת רווחי מס

3.3.2001 / 18:53

הונחו להגיב באופן מיידי למקרים שבהם "תנאי השוק מזמינים רעיונות יצירתיים, שמטרתם הפחתות מס"


ltpgt
ltbgt
מאת בן-ציון ציטרין
lt/bgt
נציבות מס הכנסה נוקטת יוזמה למניעת ניצול ירידות השערים בבורסה ליצירת מפלטי מס על ידי ציבור המשקיעים ובעלי החברות הציבוריות, באמצעות עסקות מלאכותיות בין בעלי עניין.
lt/pgt

ltpgt
סגן נציב מס הכנסה ומנהל המחלקה המקצועית, אוסקר אבו ראזק, הנחה באחרונה את פקידי השומה להגיב באופן מיידי למקרים שבהם "תנאי השוק מזמינים רעיונות יצירתיים, שמטרתם הפחתות מס".
lt/pgt

ltpgt
אבו ראזק אמר אתמול ל"הארץ", כי מדיניות הנציבות עתה היא להגיב באופן מיידי לאירועים, ולא להמתין כמה שנים עד לבירור הסוגייה - כאשר הדו"חות הכספיים יועברו לטיפול שומתי.
lt/pgt

ltpgt
משמעות ההחלטה היא שדו"חות 99' של חברות ציבוריות ובעלי עניין בהן, המוגשים עתה, ודו"חות 2000 שיוגשו במשך 2001, ינותבו לטיפול עומק בנציבות.
lt/pgt

ltpgt
זאת, כדי לבחון את מהות העסקות שבוצעו, את חוקיותן ואת שווי המס האמיתי שנגזר מהן.
lt/pgt

ltpgt
הרקע למדיניות החדשה של הנציבות הוא מצב השוק; ב-18 החודשים האחרונים ירדו מחירי המניות בבורסה באופן משמעותי, ושערי המניות של חברות רבות אף צנחו מתחת למחיר ההנפקה שלהן.
lt/pgt

ltpgt
אחד המקרים השכיחים של ניצול המצב למפלט מס יצירתי, הוא מכירת מניות ע"י מייסדי החברה, שבעת רישומה ביקשו שלא לראות בפעולת הרישום מכירה. כאשר מחיר המניה יורד באופן משמעותי, המייסדים מוכרים את המניות בשוק הראשי או המשני, ורוכשים את המניות מיד לאחר מכן.
lt/pgt

ltpgt
לדברי אבו ראזק, בדרך כלל המכירה מתבצעת בין בעלי המניות או באמצעות גופים קשורים. לדבריו, "ברור כי מכירה כזו אינה מכירה אמיתית, כי מיד אחרי ביצועה כל אחד מבעלי המניות נשאר, במישרין או בעקיפין, בעל אותו שיעור אחזקה בחברה".
lt/pgt

ltpgt
כאשר המכירה מתבצעת בשערים נמוכים, שיעור המס נמוך מזה שהיה נגזר בשערי מניה גבוהים יותר. לכן, הנחיית הנציבות היא להתייחס אך ורק למכירה אמיתית של בעלות, ולא למכירה בין בעלי עניין.
lt/pgt

ltpgt
הנחיה אחרת של הנציבות שהועברה לפקידי השומה, מתייחסת למקרים שבהם מכרו כמה נישומים מניות לצד קשור, באופן שמקטין את נטל המס. לדברי אבו ראזק, נישומים שונים ניצלו את אי הבהירות שהיתה בפקודה, עד שנכנס לתוקפו התיקון המבהיר שבוצע בה בינואר 2000; הם מכרו פורמלית את המניות לגופים קשורים לפני שחלפו שנתיים מיום העברת המניות לידיהם, כפי שדורש החוק, על מנת להיות מחויבים במס מופחת.
lt/pgt

ltpgt
עתה הונחו פקידי השומה להעביר להנהלת הנציבות רשימת מקרים, שבהם נעשה הסכם שומות בנוגע למכירות יזומות מסוג זה. זאת, כדי שהנציבות תשקול את פתיחת השומות לגביית מלוא המס שבעסקה, ברוח התיקון.
lt/pgt

0
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully