וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מפת הגנום האנושי תפורסם היום בצהריים

3.3.2001 / 18:53

אלפי חוקרים ברחבי העולם חברו לפרוייקט מיפוי הגנום האנושי, שיוצג היום לראשונה; 30 אלף גנים מופו עד כה, אולם המלאכה הקשה עוד לפני החוקרים - למצוא לאיזה תכונה אחראי כל גן

מאת מוטי גל

בתום יותר מעשר שנות מחקר, בהן חברו אלפי מדענים מרחבי העולם בחיפוש אחר מקור הטבע האנושי, הגיע פרוייקט הגנום האנושי לקו האמצע. היום יציגו החוקרים את מפת הגנים - הצירופים הכימיים המשובצים על גבי סלילי החומר התורשתי די.אנ.איי, ומרכיבים את מהות קיומו של המין האנושי, תכונותיו, התנהגותו, צורתו, ורגישותו למחלות.

כ-30 אלף גנים משובצים על גבי סלילי הדי.אנ.איי, המצוי בכל תא ותא מגופנו. הצירוף העצום של התכונות המתקבלות מאלפי הגנים, הביא את האדם להיותו היונק המפותח ביותר עלי אדמות. עם זאת, לאחד היונקים הירודים בטבע, העכבר, נמצאו רק 300 גנים פחות מאלו של האדם. הפרוייקט השאפתני, אותו השווה הנשיא קלינטון לנחיתת האדם על הירח, עשוי להביא בעתיד להארכת חיי אדם, פיתוח תרופות חדישות ומלחמה במחלות קטלניות, באמצעות זיהוי שיוכם של הגנים הקובעים את האופן בו הם יתבטאו באדם. התקווה היא כי ימצא מרפא למחלות כמו סכרת, סרטן, התמכרות לאלכוהול וסמים, ומחלות נפש, עם הבנת המנגנון התורשתי הגורם לאדם לחלות בהן.

על אף ההישג העצום שבמיפוי הגנום האנושי, הרי שמדובר רק בתחילת הדרך. לחוקרים עוד נותר החלק הקשה של זיהוי הגנים, ושיוך כל אחד מהם לתכונה אנושית. סיומו של שלב זה, עשוי להביא לפריצת דרך חסרת תקדים במדע הרפואה, אשר תביא למהפכה של ממש באבחון מדוייק יותר וטיפול מהיר ויעיל במגוון המחלות התוקפות את בני האדם. שלב זה ייארך עוד שנים ארוכות, ובינתיים לא נותר אלא להסתפק במפת הגנום, המסמלת שוב את עליונותו של האדם על העכבר.

0
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully