וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

SAB 101 מכה בחברות היי-טק

3.3.2001 / 18:53

נייס ואי.סי.איי כבר שילמו את המחיר


ltpgt
ltbrgt
lt/bgtמאת יורם גביזון ltbgt
מיתוסים ופרות קדושות הגיעו לסופם הבלתי נמנע בשנה האחרונה. קריסת מדד מניות הטכנולוגיה חשפה תחילה את מערומיה של תעשיית הניתוח הפיננסי. אנליסטים שחזו את נסיקת מניות האינטרנט, התגלו ברובם כחבורת שרלטנים שאינם מסוגלים לייחס ערכים כלכליים סבירים במקרה הטוב, וכלקטנים חסרי הבחנה של פירורים שמשליך להם מנהל הכספים במקרה הפחות טוב. רשות ניירות ערך האמריקאית זיהתה זה זמן רב את פוטנציאל השחיתות של הקשר הסימביוטי בין האנליסטים לבין הנהלת החברה - ושמה לו קץ. הרשות אסרה על החברות לגלות לאנליסטים מידע שלא הובא לידיעת הציבור.
lt/pgt

ltpgt
אחרי שהיכתה את האנליסטים שהתמחו בשיווק מניות (Sell Side Analysts), עברה הרשות לטפל ב-Sell Side Accouting - חשבונאות שהקלה על חברות לעגל את הפינות, לנפח את ההכנסות, והתאימה ככפפה לשוק מניות פרי.
lt/pgt

ltpgt
הידיעה של ה"וול סטריט ג'ורנל" על חקירה שמנהלת מחלקת האכיפה ברשות ניירות הערך בחשד שלוסנט , יצרנית ציוד הטלפוניה הגדולה בעולם, רשמה הכנסות של 700 מיליון דולר בניגוד לתקינה החשבונאית ברבעון הרביעי של שנת הכספים 2000 - ממחישה את סופו של העידן.
lt/pgt

ltpgt
אכן, מי שסבר שמדיניות הדיווח של חברות ציבוריות אמריקאיות היא כליל השלמות, עלול להתאכזב. רשות ניירות ערך האמריקאית עצמה סבורה שהדיווח של חברות ציבוריות רחוק משלמות.
lt/pgt

ltpgt
כניסת פרסום של צוות מקצועי של הרשות לתוקף ברבעון הרביעי של SAB 101 (Staff Accounting Bulletin - 2000) - כבר היכתה בדו"חות הכספיים של חברות אי.סי.איי 10003164-MRQ ונייס . נייס דיווחה שהכנסותיה ב-2000 יהיו נמוכות ב-2 מיליון דולר מאומדן קודם, וההכנסות לרבעון הרביעי של 2000 יהיו קטנות ב-4 מיליון דולר ממה שצפתה לפני 10 ימים בלבד. החברה הסבירה שהפחתת תחזית ההכנסות נובעת מניתוח של עיתוי ההכרה בהכנסות ממכירת ציוד לחברת סטיבנס, שהיה מפיץ של החברה אשר נרכש על ידיה ברבעון הרביעי של 2000.
lt/pgt

ltpgt
נייס ציינה כי הובאו בפני הנהלתה מסמכים, שמהם עולה כי היה צריך לטפל במכירות לסטיבנס כאל מכירות במשגור (קונסיגנציה), ולזקוף הכנסה מהן רק עם מכירת הציוד ללקוח הסופי, כלומר ללקוח של סטיבנס.
lt/pgt

ltpgt
אין זה מקרה שרשות ניירות ערך האמריקאית נדרשת לעניין ההכרה בהכנסות. ניתוח של החברות הציבוריות האמריקאיות בשנים 97-'87' גילה שיותר מ-%50 מהתרמיות שנחשפו בדו"חות הכספיים היו כרוכות בניפוח הכנסות. עיתוי ההכרה בהכנסות אינו רק אחד הנושאים הקריטיים בחשבונאות בכלל, אלא גם אחד המרכזיים לשוק ההון.
lt/pgt

ltpgt
בעידן שבו מניות הן מטבע עובר לסוחר ומכפילי צמיחה קובעים את מחיר המניה, ברור שלחברות יש תמריץ לעגל את הפינות ככל האפשר בכל הקשור להכרה בהכנסות, ולהקדים ככל האפשר את עיתוי ההכרה בהכנסות כדי לנצל את השוק הרותח להנפקות, מיזוגים ורכישות.
במובן זה רשות ניירות ערך האמריקאית איחרה את המועד במקצת, ועם זאת קשה שלא לתמוה כיצד חברות כאי.סי.איי ונייס גילו לפתע את ההשלכות של SAB 101 על דו"חות רווח והפסד שלהן. SAB 101 פורסם לראשונה בדצמבר 99', וגם אם עבר שינויים והתאמות, המטרה והעיקרון שהנחו את הצוות המקצועי היו ברורים כמו גם מועד כניסתו לתוקף: הרבעון הרביעי שלאחר דצמבר 99'.
lt/pgt

ltpgt
רו"ח יוסי פילוס, שותף בכיר במשרד קסלמן וקסלמן PWC ואחראי על תחום ההיי-טק במשרד, סבור "שמדובר בפרסום מאוד משמעותי, שחברות חייבות להפנים משום שהן עוסקות בחומר מסוכן מאוד. איני בטוח אם כולן עשו זאת".
lt/pgt

ltpgt
SAB 101 קובע תנאים להכרה בהכנסות בעיקר של יצרניות ציוד, ומחדד נושאים שבחיים החשבונאים היומיומיים היו נתונים לשיקול דעת נסיבתי ולאו דווקא עובדתי. מטרת הפרסום, כדברי פילוס, "היא להגיע למצב שבו מועד ההכרה בהכנסות קרוב למועד שבו החברה נפגשת עם הכסף". הצוות המקצועי אימץ בכך למעשה חלקים חשובים של גילוי דעת 97-2 שדן בהכרה בהכנסות בענף התוכנה, ויישם אותם בשינויים המתחייבים על יצרניות ציוד. לשם כך הוציא הצוות הנחיות שתוחמות את שיקול הדעת של מנהל הכספים ורואה החשבון של החברה באזורים ברורים ומוכרים, ומציבות עקרונות ברורים להכרה בהכנסות.
lt/pgt

ltpgt
הSAB 101- כולל הנחיה מפורשת שלא להכיר בהכנסה עד שלא מומשה או ניתן לממשה, ועד שלא הושלמה מסירת המוצר או השירות שבגינו נרשמה ההכנסה. אחד מהמבחנים החשובים לקיומו של הסדר בין הצדדים וליכולת להכיר בהכנסה היא השאלה אם המחיר שישלם הלקוח בעבור המוצר או השירות קבוע וניתן להגדרה (Fixed And Determinabale).
lt/pgt

ltpgt
פילוס מציין כי דרישה זו רלוונטית במיוחד בעבור יצרניות ציוד שתהליך התקנת הציוד שלהן מורכב יחסית: "אנחנו נערכים כבר 6 חודשים אצל אחד הלקוחות הגדולים של המשרד ליישומו של SAB 101, משום שהטיפול החשבונאי דורש בעצם להיכנס לחוזה של כל עסקה, לפרק את העסקה למרכיביה, לזהות את מאפייניה ולהיות מסוגל לייחס מחיר אוביקטיווי לכל אחד מרכיביה.
lt/pgt

ltpgt
היכולת ליחס מחיר אובייקטיווי הכרחי לקביעה אם ההכנסה הוכרה במועד הנכון. אם לא ניתן להקצות מחיר אובייקטיווי לכל אחד ממרכיביה הנפרדים של המערכת או השירות, עלולה ההכרה בהכנסה להידחות עד לגמר ההתקנה, במיוחד אם הלקוח אינו מפיק תועלת כלשהי מקבלת רכיבים בודדים ואינו יכול להפעיל את המערכת עד לקבלת כל רכיביה והשלמת ההתקנה לשביעות רצונו.
lt/pgt

ltpgt
מקרה מובהק של עסקה שאין להכיר בהכנסות ממנה הוא כשהשלמתה מותנית במבחני קבלה שיבצע הלקוח. על פי הערכות, כ-15 מיליון דולר מתוך ירידה של 70 מיליון דולר בהכנסותיה של חברת אי.סי.איי ברבעון הרביעי שחל 2000, נובעים מגורם זה.
lt/pgt

ltpgt
נושא הסופיות של העסקה נבחן גם על פי השאלה אם קיים נספח לחוזה, שלמעשה משנה את תנאיו של החוזה העיקרי. נספח מסוג זה עשוי לכלול התניות שמאפשרות ללקוח לבטל את החוזה או לסיים אותו. התניות אחרות כוללות את הזכות לבקש הנחה ממחיר המ

0
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully