וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקרנות השקליות מנצחות את הפקדונות השקליים

3.3.2001 / 18:53

כך עולה מסקר דירוג קרנות הנאמנות של "הארץ"


ltpgt
ltbrgt
lt/bgtמאת מירב ארלוזורוב ltbgt
קרנות הנאמנות המתחמחות בהשקעות שקליות מניבות תשואות גבוהות משמעותית מהריבית המשולמת על פקדונות שקליים בבנקים - כך עולה מדירוג קרנות הנאמנות השקליות של "הארץ".
lt/pgt

ltpgt
מנגד העלה הדירוג כי בהשוואה לתשואות שהניבו איגרות החוב השקליות בשוק ההון, הקרנות השקליות מפגרות פיגור קל.
lt/pgt

ltpgt
שבע שנים אחרי מפולת הבורסה של 94', ממשיך הציבור הישראלי הרחב להדיר את רגליו משוק ההון. למרות שמאז המפולת עלו שיעורי המניות בתל אביב בשיעור עצום והניבו למשקיעים בהן תשואה גבוהה יותר מכל אפיק השקעה אחר, אין הציבור משתכנע. הבאשת ריחה של הבורסה בעקבות אותה מפולת (ומפולת 83' שקדמה לה), אינה מאפשרת לציבור להתגבר על רתיעתו מהשוק.
lt/pgt

ltpgt
רק בתחום אחד הרתיעה היא מהציבור והלאה, והוא נוהר לשוק ההון המקומי בהמוניו. בהתאם, זהו התחום המצליח ביותר כיום אצל פעילי שוק ההון, והם משקיעים מאמצים רבים בשיפור הניהול המקצועי שלו ובשיווקו. התחום המדובר הוא קרנות הנאמנות השקליות, והמספרים מפרטים את סיפור הצלחתו.
lt/pgt

ltpgt
חמש שנים מאז הונפקו קרנות הנאמנות השקליות הראשונות, הגיע הסכום המופקד בהן בדצמבר 2000 ל-26.7 מיליארד שקל. סכום זה מהווה כ-58% מסך תעשיית קרנות הנאמנות בישראל כולה, ובכך נהפכו הקרנות השקליות לענף היחיד הגדול ביותר שצמח אי פעם בתעשייה. הגידול הניכר בנתח השוק של קרנות השקלים הוא תוצאה של גיוסי ההון המסיביים שלהן. ב-2000 הגיע הגיוס של הקרנות לשיא של 9.7 מיליארד שקל.
lt/pgt

ltpgt
המכשיר הפופולרי כל כך נועד לספק לציבור הישראלי את מאווייו הכמוסים ביותר: השקעה שקלית, בתשואה גבוהה בהרבה מזו שמוצעת לציבור במסגרת הפיקדונות השקליים בבנקים. הקרנות השקליות הן תמהיל של פיקדונות כאלה בבנקים, ביחד עם השקעה באיגרות חוב שקליות (מסוג מק"מ, גילון או שחר) הנסחרות בבורסה. לפיכך, הקרנות השקליות מתחרות על לב הציבור מול הפיקדונות הבנקאיים.
lt/pgt

ltpgt
אלא שהפיקדונות הם רק החלק הראשון של התחרות שלהן. החלק השני הוא ההתמודדות מול הביצועים של האפיקים השקליים בשוק ההון - האם הקרנות השקליות מצליחות להציע למשקיע בהן תשואה גבוהה מזו שהניבו האג"ח הרלוונטיות במהלך המסחר. מדובר כאן בהשוואה מסוג מדד יחס (Benchmark) - ההשוואה של מדד השוק (מדד היחס) ביחס לתשואות שהניבו הקרנות. זו ההשוואה המקובלת בעולם למדידה של ביצועי מנהלי הקרנות, בהנחה שאם הקרנות אינן מצליחות להציג ביצועים עודפים על השוק, הן שומטות את הבסיס לקיומן. במצב כזה, מוטב למשקיע לקנות ישירות את האיגרות חוב בשוק, ולחסוך לעצמו את דמי הניהול היקרים שגובים מנהלי הקרנות.
lt/pgt

ltpgt
ההצדקה לקיומן של קרנות הנאמנות השקליות, אם כן, היא ההצלחה שלהן בשני מגזרי תחרות: מול הפיקדונות הבנקאיים ומול התשואות שהניבו האפיקים השקליים (מדדי היחס) בבורסה. האם הקרנות עומדות בשתי המשימות בהצלחה, ומצדיקות בכך את הפופולריות הרבה שלהן?
lt/pgt

ltpgt
ltbrgt
lt/bgt ביצועי הקרנות בהשוואה לפיקדונות הבנקאייםltbgt
1. הקרנות מול הפיקדונות למשקי בית - ניצחון מוחץ: ההצלחה של הקרנות השקליות מיוחסת להעדפה הברורה של הציבור את ההשקעות השקליות. היא מיוחסת גם להצלחה של הקרנות בהתמודדות מול אפיק ההשקעה השקלי המוביל של הציבור הרחב - הפיקדון השקלי.
כאמור, הקרנות השקליות הן תמהיל של פיקדונות כאלה בבנקים ביחד עם השקעה באיגרות חוב שקליות (מסוג מק"מ, גילון או שחר) הנסחרות בבורסה. לקרנות יש יתרון של גודל ושל התמחות על פני הפיקדונות: א. האפיקים הסחירים בבורסה מניבים תשואות גבוהות יחסית; ב. בשל גודלן מפקידות הקרנות בבנקים בריביות המותאמות ללקוחות גדולים (ריביות ג'מבו), והן גבוהות בהרבה מהריביות שמקבל הציבור הרחב. כך יוצא שההפקדה בקרן השקלית מאפשרת לחוסכים הקטנים ליהנות מהריבית שמקבלים בבנקים רק החוסכים הגדולים.
lt/pgt

ltpgt
בדיקת ביצועי הקרנות השקליות על סמך נתונים שאספה בעבור "הארץ" חברת מיטב, מגלה כי אכן יש ביטוי ליתרונות היחסיים של הקרנות. התשואה שהניבו קרנות הנאמנות השקליות היתה גבוהה לאין שיעור מהתשואה ששילמו הפיקדונות לציבור. כך, הריבית הממוצעת ששולמה בפיקדונות שקליים בסכומים של עד 50 אלף שקל (ציבור רחב) בשלוש השנים של 2000-'98 היתה 22.3%. התשואה הממוצעת שהניבו הקרנות השקליות באותה תקופה היתה 35.7%, ואפילו הגרועה שבקרב הקרנות השקליות באותה תקופה - אפסילון כספים - סיימה את התקופה עם תשואה של 31.1%.
בבדיקת הנתונים ל-2000 בלבד עולה כי התשואה הממוצעת ששילמו הפיקדונות בבנקים לציבור הרחב היתה 5%, בעוד שהקרנות השקליות הניבו באותה שנה תשואה ממוצעת של 9.3%, כשאפילו הגרועה שבהן מניבה תשואה של 6.6%.
lt/pgt

ltpgt
אמנם, על התשואה הגבוהה יותר משלמות הקרנות השקליות גם בסיכון רב יותר - האפיקים הסחירים בבורסה יכולים לרדת, בעוד שהריבית בפיקדון הבנקאי מובטחת - אבל הפער בין התשואה של שני האפיקים הוא כה גדול שהוא מבטל בשישים כל השפעה של סיכון כזה. מה עוד, שהאפיקים השקליים הם המסוכנים פחות בשוק ההון.
lt/pgt

ltpgt
2. הקרנות מול הפיקדונות למשקיעים גדולים (ג'מבו) - ניצחון קל. כשהקרנות השקליות נדרשות לתחרות אמיתית - ולא תחרות מול הפיקדונות המוצעים לחוסכים הקטנים, פיקדונות שמהם גוזרים הבנקים מרווחים עצומים לעצמם - ההצלחה שלהן כבר מוטלת בספק. קיימות שתי חלופות להשקעה בקרנות השקליות. החלופה האחת שמורה רק ללקוחות גדולים, והיא השקעה בפיקדונות גדולים בבנקים המוצעים בריבית מועדפת (ריבית ג'מבו). החלופה השנייה פתוחה לפני כולם, והיא השקעה ישירה באפיקים השקליים בשוק ההון - מק"מים, או איגרות חוב שקליות מסוג גילון ושחר - שלא באמצעות קרנות.
lt/pgt

ltpgt
עם החלופה הראשונה עדיין מצליחות הקרנות להתמודד בהצלחה סבירה. בנוגע לריביות הג'מבו, ההנחה היא כי ריביות אלו עשויות להגיע עד לתשואה קרובה לזו של המק"מ (ללקוחות ענקיים ממש), ו

0
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully