וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הגולשים נגד חברות התקליטים - שלב ההכרעה

3.3.2001 / 18:53


ltpgt
ltbrgt
lt/bgtמאת יובל דרור ltbgt
בית המשפט לערעורים בסן פרנסיסקו הודיע באמצעות אתר האינטרנט שלו ( http://www.ce.9uscourts.gov) כי יפרסם את החלטתו בעניין ערעורה של נאפסטר ביום שני ב-10:00 בבוקר (שעון החוף המערבי). החלטה זו תקבע האם נאפסטר יכולה להמשיך ולספק את שירותיה לעשרות מיליוני משתמשים, או שמא עליה לסגור את השירות באופן מיידי. ההחלטה תקבע במידה רבה גם את עתיד המוזיקה באינטרנט, ותכריע גם באחד הנושאים הרגישים ביותר בשנים האחרונות: זכויות יוצרים ברשת.
lt/pgt

ltpgt
נאפסטר היא פרי יצירתו של צעיר בשם שון פאנינג שבנה את התוכנה בתחילת 99'. פאנינג בנה יישום המאפשר למשתמשים לחדור באופן מורשה לכונן הקשיח של משתמשים אחרים "ולמשוך" מהם קבצי מוסיקה בפורמט MP3, ובאמצעות טכנולוגיה המכונה Peer to Peer (עמית לעמית).
lt/pgt

ltpgt
בנוסף, סיפקה נאפסטר שירותי שידוך בין מחפשי שירים למחזיקי השירים. לדוגמה, יכול משתמש לגשת למנוע חיפוש של נאפסטר ולהקיש שם של שיר. המערכת בודקת מי מבין משתמשיה המחוברים כרגע לשירות מחזיק בקובץ כזה, ומשדכת ביניהם. אין פלא שתוך חודשים ספורים הפכו עשרות מיליוני משתמשים למנויי השירות שניתן בחינם.
lt/pgt

ltpgt
ההתאחדות האמריקאית של חברות התקליטים (RIAA) החליטה לצאת למלחמה בשירות שלטענתה איפשר הפרה המונית של זכויות יוצרים, ועלול להביא לכך שחברות התקליטים לא יקבלו תמלוגים עבור השימוש בשירים כמתחייב בחוק.
lt/pgt

ltpgt
נאפסטר טענה כי אינה עוברת על החוק שכן העברת השירים בין המשתמשים אינה מבוצעת באמצעות שרתי החברה אלא באופן ישיר בין המשתמשים, וממילא היא אינה הבעלים של השירים. עוד טענה כי חוק זכויות היוצרים האמריקאי קובע שהפרת הזכויות מותרת שלא למטרה מסחרית.
lt/pgt

ltpgt
מכיוון שהגולשים מחליפים קבצים שלא למטרות רווח, טענה החברה, הרי שפעולה זו מותרת. לבסוף ביקשה החברה מבית המשפט הגנה הדומה להגנה שניתנה לחברת סוני, שייצרה את מכשירי הוידאו הראשונים בשנות ה-80 ונאלצה להתמודד עם תביעה שהוגשה כנגדה בטענה שהמכשיר שפיתחה מאפשר הפרת זכויות יוצרים של סרטים. בית המשפט דחה טענה זו ומכשירי הוידאו הפכו לאחד ממוצרי האלקטרוניקה הנפוצים בעולם.
lt/pgt

ltpgt
באפריל 2000 הגישה ה-RIAA את התביעה נגד נאפסטר, וב-26 ביולי זימנה השופטת הפדרלית מרלין פאטל את הצדדים ושמעה את טיעוניהם. עוד באותו היום קבעה השופטת כי נאפסטר יצרה מפלצת.
lt/pgt

ltpgt
פאטל פסקה כי על נאפסטר לשנות את אופי התוכנה כך שתאפשר העברת שירים עליהם לא נדרש תשלום תמלוגים. אם אינה מסוגלת לעשות זאת תוך 72 שעות, קבעה, עליה לסגור את השירות מיד. למחרת ערערה נאפסטר על ההחלטה בפני בית המשפט לערעורים. 9 שעות לפני כניסת ההחלטה של פאטל לתוקף הוציא בית המשפט לערעורים צו ביניים המקפיא את ההחלטה ומחייב את הצדדים להופיע בפניו.
lt/pgt

ltpgt
ואכן, באוקטובר 2000 החלו הצדדים להציג את טיעוניהם בבית המשפט לערעורים. כעת, שלושה חודשים לאחר מכן עומד הפאנל - הכולל שלושה שופטים - לפרסם את החלטתו.
החלטתו של בית המשפט עשויה לנוע בין הפיכת צו הביניים לצו קבוע, היינו נאפסטר תמשיך לפעול כרגיל והחלטתה של פאטל תבוטל, לבין אשרור החלטתה - פסיקה שתחייב את נאפסטר לסגור את השירות לאלתר. משפטנים מצביעים גם על אפשרות נוספת, לפיה בית המשפט יאפשר לנאפסטר להמשיך לפעול, אך ישית עליה הגבלות שונות ובכך ישנה את אופיה.
lt/pgt

ltpgt
מאז הגשת התביעה נגד נאפסטר הודיעה חברת ברטלסמן הגרמנית, בעליה של חברת התקליטים BMG, שהיתה אחת התובעות במשפט, על השקעתה בנאפסטר תוך שהיא רומזת שבעתיד הקרוב תשנה נאפסטר את פניה, תתחיל לגבות תשלום חודשי עבור השימוש בתוכנה, ותעביר חלק ממנו לחברות התקליטים. בברטלסמן אף העריכו כי נאפסטר תונפק בבורסה.
lt/pgt

ltpgt
ואולם ברטלסמן נקלעה למצב שבו בכל מקרה היא עלולה להפסיד מפסיקת בית המשפט. אם יקבע שהחברה תמשיך לספק את השירות, אזי בעקבות נאפסטר ילכו חברות רבות והכנסותיהם של חברות התקליטים, ובהן גם BMG, עלולות להיפגע. אם נאפסטר תיסגר, הגולשים יעברו לשירותים אלטרנטיוויים, והמותג של נאפסטר, אותו מטפחת ברטלסמן, ייפגע.
lt/pgt

ltpgt
ואולם מעבר לבעיותיה של ברטלסמן, עשויה החלטת בית המשפט לקבוע כללים חדשים בתחום ההגנה על זכויות היוצרים באינטרנט, ולעצב את פני הרשת בשנים הקרובות. משפטנים תוהים כיצד היה נראה העולם אם בית המשפט היה מוצא שחברת סוני מפרה זכויות יוצרים באמצעות מכשיר הוידאו שלה. לטענתם, להחלטת בית המשפט לערעורים ביום שני הקרוב, השפעה דומה על ההתפתחות הטכנולוגית של העולם.
lt/pgt

ltpgt
זאת ועוד, נראה שמרגע שהשד יצא והטכנולוגיה הצליחה לכבוש את ליבם של עשרות מיליוני אנשים ברחבי העולם, יהיה קשה להחזירו לבקבוק. כבר כיום ניתן לסמן את היורשים של נאפסטר. כך לדוגמה, הושקה לאחרונה גרסה חדשה לתוכנת גנוטולה המאפשרת להעביר לא רק קבצי MP3 אלא גם קבצי וידאו, והגולשים מדווחים כי היא מתקרבת לרמת הידידותיות של נאפסטר.
lt/pgt

ltpgt
גופים אחרים עובדים על פיתוח טכנולוגיה שלא תזדקק לשירותיו של שרת מרכזי שיתווך בין הגולשים, כפי שעושה נאפסטר, אלא תתבסס על ביזור מוחלט שימנע מהרשויות להגיש תביעות משפטיות, שכן אם אף אחד אינו אחראי - אין את מי לתבוע.
lt/pgt

0
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully