וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרשת נאפסטר עומדת לחזור - בפורמט DVD

3.3.2001 / 18:53


ltpgt
ltbrgt
lt/bgtמאת יובל דרור ltbgt
מחר ב-10:00 בבוקר (שעון החוף המערבי בארה"ב) יפרסם בית המשפט לערעורים בסן פרנסיסקו את החלטתו בערעורה של חברת נאפסטר. הודעה על כך התפרסמה בסוף השבוע באתר של בית המשפט, http://www.ce.9uscourts.gov. החלטה שתקבע אם תוכל נאפסטר להמשיך ולספק שירות לעשרות מיליוני המשתמשים שהחליפו ביניהם קובצי מוסיקה, או שתיאלץ לסגור אותו באופן מיידי, כפי שפסקה השופטת מרלין פאטל בתביעה שהגישה ההתאחדות האמריקאית של יצרני התקליטים (RIAA) ביולי 2000.
lt/pgt

ltpgt
האפשרויות העומדות בפני השופטים הן להפוך את צו הביניים לצו קבוע, ובכך לאפשר לנאפסטר לפעול כרגיל ולבטל את החלטת השופטת פאטל, או לאשרר את החלטתה ובכך לאלץ את נאפסטר לסגור את השירות לאלתר. משפטנים מציינים אפשרות נוספת ולפיה יטיל בית המשפט הגבלות על נאפסטר אם יחליט להשאיר אותה פעילה, ובכך ישנה את אופיה.
lt/pgt

ltpgt
תוכנת נאפסטר, המאפשרת לגולשי האינטרנט ברחבי העולם להעביר ביניהם קובצי מוסיקה בפורמט MP3, הצליחה לטלטל את תעשיית המוסיקה, לאחר שזו הבינה שהצרכנים שלה מסוגלים לדלג מעליה ולקבל את השירים שהם אוהבים בחינם ממשתמשים אחרים. בחודשים האחרונים מתפתח פורמטדחיסת קבצים המכונה (-;DivX שככל הנראה עומד לעשות את מעשה נאפסטר לתעשיית הסרטים.
lt/pgt

ltpgt
פורמט MP3 מאפשר לדחוס שיר שאורכו חמש דקות ולהמירו לקובץ מחשב שנפחו כ-5 מגה-בייט. משתמש המחובר לאינטרנט באמצעות פס רחב (כבלים או DSL) יכול להוריד או לשלוח קובץ בגודל כזה בתוך פחות מדקה. מהרגע שהפורמט הפך לנגיש ופותחו הכלים שאיפשרו לגולשים להמיר את השירים שברשותם לקובצי MP3, היה זה עניין של זמן עד שהגה שון פנינג את רעיון ה"החלפות" של קובצי שירים בין הגולשים באמצעות תוכנת נאפסטר, שבה משתמשים כיום עשרות מיליוני גולשים.
lt/pgt

ltpgt
ואולם שלא כמו קובצי מוסיקה בעלי הנפח המצומצם יחסית, סרט מכיל מידע רב יותר, מכיוון שהוא מורכב הן מתמונה והן מקול. אורכם של סרטים באורך מלא הוא 180-90 דקות. אילו אפשר היה ליישם עליהם את פורמט הדחיסה של MP3 ביחס של דקה למגה-בייט, לא היתה כל בעיה להעביר סרטים שלמים באינטרנט. ואולם גם אמצעי הדחיסה החזקים ביותר שהיו מקובלים עד כה סיפקו יחס של דקה ל-10 מגה-בייט בלבד, יחס שלא איפשר את העברתם ברשת. כל זה עומד להשתנות.
lt/pgt

ltpgt
התוכנה הראשונה שניסתה לפרוץ את חומות ההגנה של סרטי ה-DVD נקראה DeCSS. התוכנה ידעה לפצח את הצופן המוצמד לסרטי DVD המעניק להם הגנה מפני העתקות. מכיוון שכיום נמכרים מחשבים אישיים המצוידים בכונן DVD, יכול משתמש שברשותו תוכנת DeCSS להכין בקלות, על הכונן הקשיח שלו, עותק פרוץ של הסרט. תעשיית הסרטים, שגילתה את התוכנה וכבר למדה את לקח נאפסטר, פתחה במלחמה אגרסיווית במטרה לחסל אותה כשהיא עוד קטנה.
lt/pgt

ltpgt
בתחילה הוגשו תביעות נגד אתרים שאיפשרו להוריד את התוכנה. לאחר מכן נתבעו גם אתרים שסיפקו קישורית (לינק) לאתרים אחרים המאחסנים את התוכנה (דוגמת אתר ההאקרים com.2600), ולבסוף הוגשה אף תביעה נגד יצרנית חולצות שהדפיסה את הקוד של תוכנת DeCSS על גב חולצה.
ltbrgt
lt/bgtתעשיית הסרטים נלחמת בשתי חזיתות ltbgt
בעוד היא נלחמת בתוכנת DeCSS, נפתחה נגד התעשייה חזית שנייה, פורמט חדש של דחיסה בשם (-;DivX. DivX נוצר בעקבות מפגש של ג'ירום רוטה, חובב סרטים צרפתי בן 27, והאקר גרמני המכונה "מקס מוריס". השניים השתמשו בכלי פיתוח של מיקרוסופט שנועד למפתחי תוכנות שביקשו לדחוס ולהציג סרטים בפורמט MPEG-4 (הנחשב ליורשו של פורמט MPEG-3, שבאמצעותו נוצרים קובצי MP3). הם בדקו ומצאו כי הפורמט מוצלח, ערכו שינוי בקוד התוכנה ויצרו פורמט חדש, אותו כינו (-;DivX.
בשם שבחרו הם מביעים את לעגם למערכת כושלת שאיפשרה השכרה של סרטי DVD כשהיא מגינה על זכויות היוצרים של האולפנים הגדולים. החיוך שבסוף שמו של הפורמט החדש מספק רמז עבה לגבי כוונותיהם של ההאקרים ברחבי העולם. אף שמיקרוסופט הודיעה כי תצא למלחמת חורמה במי שיעשה שימוש בפורמט DivX המבוסס על הפיתוח של החברה, עדיין לא נקטה פעולות ממשיות כדי לעצור את התפתחות הפורמט. ואכן, כבר כיום ניתן למצוא ברשת עשרות סרטים בפורמט DivX החתרני.
lt/pgt

ltpgt
בניגוד ליוצרי נאפסטר, נראה כי מפתחי DivX אינם מתכוונים לשבת בחיבוק ידיים עד שיגיעו תביעות הענק מתעשיית הסרטים האמריקאית וממיקרוסופט. לשם כך הם הקימו חברת סטארט-אפ בשם "פרויקט מאיו", העומדת להוציא כלי דחיסה חדש בשם Deux, שלא יסתמך על טכנולוגיית מיקרוסופט. הכלי שמפתחת החברה, שבינתיים שינתה את שמה ל-DivXNetworks (www.divxnetworks.com) ומגייסת הון לפי שווי חברה של 100 מיליון דולר, יאפשר לדחוס סרט DVD באורך שעתיים לקובץ אותו ניתן להוריד באמצעות חיבור מהיר בתוך 45-25 דקות או פחות - עשירית מנפחו המקורי.
lt/pgt

ltpgt
לשם המחשה, נפחו הדיגיטלי של סרט DVD באורך של שעתיים הוא כ-5 ג'יגה-בייט. מכאן שהעברת סרט DVD לתקליטורים רגילים, המסוגלים להכיל עד 650 מגה-בייט, מחייב את מעתיק הסרט לפצלו ל-8 תקליטורים. באמצעות Deux ניתן לאחסן סרט DVD בתקליטור רגיל אחד, בלי לוותר על האיכות.
lt/pgt

ltpgt
חברת DivXNetworks מתכננת למכור את כלי הדחיסה שפיתחה לתעשיית הסרטים, על מנת שהתעשייה תוכל למסד ערוץ הפצה חדש וחוקי לסרטי ה-DVD. העובדה ש-12 מיליון גולשים ברחבי העולם כבר הורידו את התוסף המאפשר לצפות בסרטים הדחוסים בפורמט זה או השתמשו ב-DivX כדי להפיק סרטים דחוסים בעצמם, היא שמקנה את הביטחון בהצלחתו העתידית של הפורמט.
lt/pgt

ltpgt
הפוטנציאל הטמון בשירות כזה מדיר שינה מעיניהם של שני מגזרים: החברות שהתמחו לאורך השנים בהשכרת סרטים, כמו רשת בלוקבאסטר, וחברות התוכנה המתמחות בתחום נגני הווידיאו והכלים לדחיסת וידיאו, ובהן מיקרוסופט וריל נטוורקס. שירות שיאפשר לגולשים לעיין בקטלוג מקוון של 10 מיליון סרטים, מתוכו יוכלו לבחור בסרט ולהורידו תמורת תשלום לכונן

0
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully