וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חלב על הזמן

3.3.2001 / 18:53

מחקר חדש: תינוקות שלא הונקו סובלים בבגרותם מיתר לחץ דם; לדעת החוקרים מסייע חלב אם לתיפקוד טוב יותר של הגוף, מניעת מחלות ולרמת אינטליגנציה גבוהה

מאת מוטי גל

תינוקות שהואכלו באבקות חלב, נוטים לסבול מיתר לחץ דם בבגרותם, בהשוואה לאלו אשר הונקו בחלב אם, כך טוענים חוקרים מהמכון לבריאות הילד בבריטניה. במחקר בדקו החוקרים את הזיקה שבין תזונה נכונה ולחץ הדם - המכונה "הרוצח השקט", אשר נותן תחזית מוקדמת לסיכון למחלות לב וכלי דם. המחקר יפורסם מחר בגליון החדש של הירחון הרפואי היוקרתי "The Lancet".

מחקרים מוקדמים כבר הוכיחו, כי מבוגרים הסובלים מיתר לחץ דם הואכלו בפורמולות מוכנות בהיותם תינוקות. אולם אף מחקר לא בדק גורמים אחרים אשר משפיעים על העלאת לחץ הדם, כגון תזונה קלוקלת בבגרות, לחץ ומחסור בפעילות גופנית. לדעת החוקרים, התוצאות תומכות בתיאוריה, לפיה תזונת תינוקות עשויה להגביר את הסיכון למגוון נרחב של מחלות בבגרות.

לפני 20 שנה, חילקו החוקרים 216 תינוקות פגים לשלוש קבוצות: האחת קיבלה חלב אם, השנייה פורמולת חלב מיוחדת לתינוקות פגים והשלישית קיבלה פורמולת חלב תינוקות רגילה. כל תזונה החלה בתוך 48 שעות מהלידה, וניתנה כתוספת לחלב אם או כמקור תזונה יחיד לתינוק, בהתאם לרצונה של האם.

התינוקות נחקרו עד שהגיעו למשקל מספיק, המאפשר שחרורם מבית החולים, לרוב בתוך כחודש. הילדים חזרו 16 שנים מאוחר יותר למדידות יתר לחץ דם. החוקרים מצאו, כי לחץ הדם הדיאסטולי, הוא הערך הנמוך במדידה המציין את הלחץ הנתון בכלי הדם בעת התרפות חדרי הלב, היה ב-3.2 נקודות נמוך אצל אלו אשר הואכלו בחלב אם, מביתר הקבוצות הנחקרות.

מחקרים קודמים כבר ציינו כי יתר לחץ דם היורד בכ-2 נקודות, מוריד את הסיכון למחלות לב בכדי 17 אחוזים או יותר. לחוקרים עדיין לא ברור מהו הגורם המסייע במניעת יתר לחץ דם בחלב האם. הם ציינו במחקרם, כי דרוש מחקר נוסף אשר יזהה את אותו גורם מגן. אז, תיתכן הוספתו גם לפורמולות חלב מלאכותיות לטובת נשים הנמנעות מהנקה.


0
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully