וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עו"ד שירי שחם מסבירה את הרישום הכפול של פוליקום

3.3.2001 / 18:53


ltpgt
מאת מארק קוסטמן וסופי שולמן
lt/pgt

ltpgt
חברת פוליקום, הנסחרת בבורסת נאסד"ק לפי שווי של 2.5 מיליארד דולר, הודיעה אתמול על רישומה למסחר בבורסה התל אביבית. מניותיה של פוליקום יחלו להיסחר ביום שלישי הקרוב תחת הסימול "פלקם".
lt/pgt

ltpgt
ואולם, על אף ששוויה של פוליקום מדרג אותה כחברה החמישית בגודלה בבורסת תל אביב, היא לא תיכנס למדד המעו"ף. דובר הבורסה, עופר שמחוני, אמר כי הדבר נובע מכך שמניות החברה נחשבות מניות של חברה זרה, ולכן רווחי הון מהשקעה בה מחויבים במס, בניגוד להשקעה במניות של חברות ישראליות.
lt/pgt

ltpgt
לדברי שמחוני, הבורסה פנתה לרשויות המס בבקשה להשוות את תנאי המיסוי של השקעה בחברות זרות לאלו של המקומיות. הוא הוסיף כי בנציבות המס קיימת נכונות לסייע
לבורסה בעניין, כדי לעודד את הרישום הכפול.
lt/pgt

ltpgt
המניע המרכזי של פוליקום ברישום בתל אביב אינו ציוני - אלא עסקי גרידא. הסיבה האמיתית לפעולה היא רכישתה של אקורד רשתות, חברה ישראלית שמניותיה נסחרות בנאסד"ק. בתחילת דצמבר 2000 הודיעה פוליקום כי תרכוש את אקורד לפי שווי של 340 מיליון דולר. שווי זה שיקף פרמיה של 100% לחברה הישראלית שהונפקה ביוני האחרון לפי שווי של 225 מיליון דולר.
lt/pgt

ltpgt
הרישום של פוליקום בבורסה המקומית נועד למעשה להקל עליה לרכוש את אקורד. שירי שחם, עורכת הדין שמייצגת את פוליקום בישראל, הסבירה כי לפי החוק של רשות ניירות ערך ישראל, כל חברה הרוכשת חברה ישראלית שיותר מ-35 מבעלי מניותיה הם ישראלים, חייבת בהגשת תשקיף נפרד בעברית. לדבריה, מרגע הרכישה מחויבת החברה הזרה להגיש למשקיעים המקומיים את כל הודעות הבורסה שלה בעברית.
lt/pgt

ltpgt
בעבר היתה לרשות ניירות ערך ישראל זכות לפטור את החברה הזרה מהגשת תשקיף ומסמכים נוספים על אלו שהיא מגישה לרשות ניירות ערך בארה"ב. עם זאת, זמן קצר לפני אישור התיקון לרישום הכפול, התקבל תיקון האוסר על הרשות להעניק את הפטור לחברות הזרות.
על תזמון התיקון וקרבתו להעברת התיקון על הרישום הכפול ניתן לתהות, שכן במציאות החדשה מחויבות החברות להגיש תשקיף בעברית, והדבר היחיד שיכול לפטור אותן הוא הרישום הכפול בבורסה התל אביבית.
lt/pgt

ltpgt
לאחר השלמת הרישום הכפול, שעיקרו הוא הקלות בנוגע להגשת התשקיפים, תקבל פוליקום פטור מהצורך לפרסם תשקיף בישראל לשם סגירת העסקה עם בעלי המניות של אקורד. לדברי שחם, הרציונל המרכזי של החברה האמריקאית הוא חיסכון בזמן ורצונה לסגור את עסקת הרכישה של אקורד במועד שנקבע במעמד החתימה, סוף פברואר 2001.
lt/pgt

ltpgt
"זו לא דרך המלך להשלים את העסקה באופן כזה, אך הקלות שברישום הכפול מוסיפה לאטרקטיוויות של הליך זה", אמרה. להערכת שחם, חברות נוספות במצבה של פוליקום ישתמשו מעתה ברישום הכפול על מנת לחסוך בזמן ועלויות של הגשת תשקיף נוסף בעברית.
במסגרת ההקלות בתהליך הרישום הכפול נדרשת חברה המעוניינת להצטרף לבורסה המקומית למלא טופס פשוט הכולל פרטים על החברה, ולצרף דו"ח שנתי או תשקיף אחרון שהוגש לרשות ניירות ערך האמריקאית.
lt/pgt

ltpgt
כניסתה של חברה, שלא רק שאינה רשומה כחברה ישראלית אלא אף לא הוקמה על ידי ישראלים, לבורסה התל אביבית, מהווה שינוי מרענן וחיובי בבורסה המקומית. בבורסה הביעו אתמול תקווה כי חברות זרות נוספות יבצעו רישום כפול בתל אביב בזכות הקלות שבהליך. לדברי שמחוני, ישנן כיום חברות נוספות שאינן מאוגדות בישראל אך יש להן זיקה לכאן, ואף הביעו התעניינות ברישום הכפול.
lt/pgt

ltpgt
נראה כי פוליקום עשויה להיות הסנונית הראשונה שתסמן את הכיוון עבור יתר החברות הזרות שירצו לרכוש חברות ישראליות. לפי הערכות של אנליסטים רבים, בתקופה הקרובה יהיו עסקות מיזוג ורכישה רבות בישראל, על רקע הירידה החדה במחירי המניות של חברות טכנולוגיה, שהפכו אותן ליעדים אטרקטיוויים לרכישה.
lt/pgt

ltpgt
עסקת אקורד-פוליקום היא אחת הדוגמאות הבולטות לכך. שתי החברות מתמחות בפיתוח מערכות להעברת שיחות ועידה בווידיאו ברשתות הפועלות בפרוטוקול אינטנרט (IP). המוצרים אותם מפתחות שתי החברות הם משלימים - אקורד מייצרת מרכזיות לשיחות ועידה בווידיאו ופוליקום מתמחה בייצור ציוד קצה (מוניטורים ומצלמות) לשיחות אלו.
החברה האמריקאית רכשה את אקורד כשמנייתה של האחרונה נסחרה בשפל של 6.5 דולרים, הנמוך ב-40% ממחיר ההנפקה, ונראה כי ניצלה הזדמנות טובה לרכישת חברה צומחת.
lt/pgt

ltpgt
בסגירת המסחר ביום רביעי האחרון פירסמה החברה הישראלית את תוצאותיה העסקיות לשנת 2000. הכנסותיה של פוליקום הסתכמו ב-42.3 מיליון דולר, עלייה של 70% בהשוואה ל-99'. הרווח הנקי של אקורד הגיע ל-3.4 מיליון דולר, גידול ניכר לעומת רווח של 364 אלף דולר לפני שנה. עם זאת, בניכוי הפרשות חד פעמית ברבעון השני בגין הוצאות משפטיות, תשלום תמלוגים והוצאות הקשורות למכירה לפוליקום, רשמה החברה הפסד של 11.8 מיליון דולר - המתורגם ל-1.06 דולרים למניה.
lt/pgt

0
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully