וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זכי רכיב מוהל גלולת רעל בטריון

3.3.2001 / 18:53


ltpgt
מאת סופי שולמן
lt/pgt

ltpgt
חברת טריון הודיעה אמש על תוכנית חדשה שאימצה להענקת זכויות לבעלי המניות שלה. התוכנית, שתיכנס לפועל ב-20 בפברואר השנה, תאפשר למשקיעי החברה הקיימים לרכוש זכויות למניות בתנאים מועדפים. הזכויות ייחשבו כדיווינד לא ממוסה ויינתנו למימוש במחיר כמעט אפסי - רק אם יהיה ניסיון של קבוצה או פרט לרכוש יותר מ-15% ממניות טריון - ללא קבלת אישור מההנהלה. בנוסף, ניתן יהיה לממש את הזכויות במקרה של הצעת מכר ליותר מ-15% ממניות טריון.
lt/pgt

ltpgt
הזכויות ייסחרו במקביל למניה הרגילה של טריון ותוקפן יפוג בתום עשר שנים מיום הרישום. הנהלת החברה ציינה כי היא שומרת לעצמה את הזכות לסיים את תוכניות הזכויות גם לפני שיהיה ניסיון השתלטות. בנוסף הודיעה טריון כי מטרת התוכנית היא להגן מפני השתלטות עוינת עתידית, וכי עד היום לא קיבלה הצעה
lt/pgt

ltpgt
הצעד בו נוקטת טריון מכונה "גלולת רעל" ומטרתו למנוע השתלטות עוינת על החברה באמצעות הגדלה מיידית של כמות המניות של בעלי העניין הקיימים. מדיניות כזו, אם תיושם, תביא אמנם לדילול ניכר בהחזקות בעלי המניות, אך תבטיח גם את מקומה של ההנהלה - שלא תוחלף ללא אישורה.
lt/pgt

ltpgt
מניית טריון הגיבה אמש לידיעה בעלייה של 8% וסיימה את המסחר במחיר של 5.5 דולרים. מבנה ההחזקות של טריון מפוזר מאוד ולכן קל למדי לבצע השתלטות עוינת על החברה. הסיבה לפיזור הגדול היא בעיקר סדרת הרכישות שערכה החברה בשנה וחצי האחרונות, בהן קנתה 9 חברות סטארט-אפ, ישראליות ברובן, ושילמה בעדן במניות.
lt/pgt

ltpgt
בעלת ההחזקה הגדולה ביותר בחברה כיום היא חברת Shaw הקנדית, המחזיקה ב-18.2% ממניות טריון; המחזיקה השנייה בגודלה היא חברת רוג'רס, גם היא קנדית, המחזיקה ב-11.2%. שתי החברות עוסקות, בדומה לטריון, בפיתוח מוצרי תקשורת לרשתות כבלים. האחים זכי ושלמה רקיב, מייסדי טריון, מחזיקים יחד ב-19.4% ממניות החברה, כשכל אחד מהם מחזיק ב-9.7% מהמניות. ההחזקה המשותפת של האחים רקיב הופכת אותם לבעלי השליטה בחברה. בעלת מניות גדולה נוספת היא קרן ההון סיכון האמריקאית סקויה, המחזיקה ב-8.7% מהונה של טריון.
lt/pgt

ltpgt
נראה כי הסיבה לאופטימיות של משקיעי טריון נעוצה בכך שייזום התוכנית מרמז על כך שיש מתעניינים ברכישתה, על אף המצב הקשה אליו נקלעה באחרונה יצרנית מודמי הכבלים. עבור רבים עשויה טריון להוות מטרה אטרקטיווית לרכישה, מכיוון שהחברה נסחרת כיום עמוק מתחת לשווי המזומנים שלה. שווי השוק הנוכחי של טריון הוא 366 מיליון דולר ואילו יתרות המזומנים שלה מגיעות ל-560 מיליון דולר.
lt/pgt

ltpgt
עם זאת, מקורם של מרבית המזומנים הוא הנפקת איגרות חוב להמרה בשווי של 400 מיליון דולר, אותה ערכה החברה ביולי השנה. על כן, גם במקרה של רכישת טריון יצטרך הרוכש להתמודד עם החוב הגדול. כשהונפקו איגרות החוב נסחרה מניית טריון במחיר של 75 דולר, ועל אף שהחברה לא פירטה מהוא מחיר המימוש, ברור שהוא גבוה (ולו במעט) מהמחיר בו נסחרה אז המניה. בימים אלה מסתמן כי מניית החברה רק מתרחקת מרמות מחירים אלו, כך שהפיכתן של איגרות החוב למניות אינה נראית באופק.
lt/pgt

ltpgt
העלייה הנוכחית במניית טריון מפתיעה במקצת, שכן בדרך כלל נוטים המשקיעים להביע חוסר אמון בחברות שביצעו פעולות דומות. זאת בעקבות החשש שההנהלה מבצרת את עצמה לתקופה ארוכה ואינה מאפשרת למשקיעים חיצוניים לרכוש את החברה - דבר העשוי להקפיץ את שווי מניותיהם. תוכנית הזכויות בה יוצאת כעת טריון מונעת ממשקיעים את האפשרות של החלפת ההנהלה במקרה שהם אינם מרוצים מתפקודה.
lt/pgt

ltpgt
ואכן העיתוי בו בחרו האחים רקיב להכריז על מדיניות "גלולת הרעל" עשוי לעורר לא מעט שאלות, על רקע כשלונותיה האחרונים של החברה. טריון פירסמה אזהרת רווח חמורה לקראת הרבעון הרביעי של 2000, אך המצב בפועל הסתבר כגרוע אף יותר. בסיכום שנתי הפסידה החברה 180 מיליון דולר והתחזית ל-2001 לא מצטיירת כאופטימית יותר. בימים אלה נכנסת החברה לתהליך של ארגון מחדש במסגרתו היא תפטר עובדים, בנוסף ל-13% ממצבת כוח האדם שכבר פוטרו בחודש האחרון. טריון מתכננת להשתמש במזומנים שצברה לצורך שיקומה ולחפש הנהלה בכירה חדשה המתמחה ביישום תוכניות רה-ארגון בחברות.
lt/pgt

ltpgt
נראה כי מנכ"ל החברה, זכי רקיב, ונשיא וסמנכ"ל טכנולגיות בחברה, שלמה רקיב, כשלו בניסיון להפוך את טריון לסיסקו מספר 2. ביולי 99' פתחו האחים במסע רכישות של חברות שהיו אמורות להפוך את טריון לחברה המספקת את כל פתרונות החיבור האפשריים לרשתות רחבות פס. כעת מסתבר שחלום זה כנראה לא יתגשם, שכן כל החברות שנרכשו עדיין לא מניבות הכנסות, אלא רק שורפות מזומנים.
lt/pgt

ltpgt
במקביל, גם תחום פעילותה המרכזי של טריון, פיתוח מודמי כבלים, ספג מכה קשה והמכירות בו מצטמצמות מרבעון לרבעון. ברבעון הרביעי של 2000 רשמה טריון הכנסות של 62.8 מיליון דולר בלבד, מחצית מהכנסותיה ברבעון השלישי. ברבעון הראשון של השנה צפויה להימשך מגמת הירידה בהכנסות והן אמורות להסתכם ב-50-45 מיליון דולר.
lt/pgt

0
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully