וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אינטרנט בכיס של כל אחד - העתיד עוד לא פה

3.3.2001 / 18:53

אינטרנט סלולרי היא אחת הטכנולוגיות המדוברות ביותר בעת האחרונה; חברות הסלולר ערוכות ומדווחות על מקומן בשוק, אך זה עדין לא ממש קורה; יו"ר פורום האינטרנט הסלולרי, איירה כהן, מבטיח שהיום בו הגלישה בסלולרי תהפוך לעניין שבשגרה עתיד להגיע בעוד כשנה

מאת יניב קרן

אינטרנט סלולרי הפך כבר מזמן לצמד מילים שנחשב לטרנדי, כולם מדברים על זה, כולם מצפים לזה, אבל זה עוד לא ממש פה. על מנת להפוך את האינטרנט הסללורי למוצר המוני תידרש הרחבה של "המשולש": מסה קריטית של לקוחות, מסה קריטית של תוכן ומכשירים שעלותם מתאימה לכיס של כל אחד ואחד מאתנו. בדיוק לשם כך הוקם בקיץ 99' פורום האינטרנט הסלולרי בישראל. ביום שני הקרוב יפתח הכנס השני של הפורום, שעתיד לכלול כ-1000 משתתפים. אנשי הפורום פועלים מתוך אינטרס ברור לקדם את תחום האינטרנט הסלולרי במדינת ישראל על ידי הרחבת גבולות המשולש.

"בחודש מרץ 99' השתתפתי בסמינר בנושא ואפ", מספר יו"ר פורום האינטרנט הסלולרי, איירה כהן. "באותה תקופה המושג הזה לא היה מוכר בכלל במדינת ישראל, העברת נתונים בצורה אלחוטית הייתה קיימת בעיקר במסופונים של חברת עלית ושל פקחי החניה".

לאחר הכנס הבינו כהן ואנשים נוספים כי על מנת לקדם את התחום בארץ, תידרש הקמה של קבוצה משותפת של בעלי אינטרסים בתחום. בקיץ 99' לאחר מספר פגישות שנערכו בין נציגים שונים מחברות שונות בתחום הוחלט למסד את הפורום.

"הפורום כלל תחילה 12 חברות בינהן אמדוקס, יורוקום, מוטורולה ועוד. שמחנו לגלות שהאינטראקציה בין האנשים הייתה חיובית והבנו שיש פוטנציאל להמשך הפעילות". מספר כהן.

בחודש מרץ 2000 התקיים הכנס הראשון של הפורום שזכה להצלחה רבה. "הגיעו למעלה מ-1000 משתתפים והבנו שיש עתיד לנושא". מספר חודשים לאחר מכן מוסד הפורום בצורה רשמית וקיבל גם אישור של מוסד ללא כוונות רווח. כיום כולל הפורום 60 חברות בניהן גם כאלה שאין להן נגיעה ישירה לתחום הטכנולוגיה כדוגמת משרד רואי החשבון קסלמן. בנוסף חברים בפורום גופים פיננסים כבדים כדוגמת בנק הפועלים ובנק לאומי. "זה אינטרס ברור של חברות 'ריל וורלד' להשתתף בפורום, אין ספק שפיתוח התחום יסייע להם להגדיל את הרווחים שלהם על ידי פיתוח השירותים שהם מעניקים".

אבל למה בכלל צריך פורום כזה, לא מספיק להביא את הטכנולוגיה?

"אנחנו בונים את הצורך שעדיין לא קיים, מדובר בחינוך, חינוך של החברות ושל קהל הצרכנים הפוטנציאלי, עד לפני שנתיים אנשים התייחסו למכשיר סלולר כבעל שתי פונקציות: אנד וסנד, על מנת ליצור את הצורך הזה נדרשת פעילות רבה".

כדי לעודד את הפעילות לא הסתפקו בפורום רק בכנס השנתי, "במהלך השנה האחרונה קיימנו מספר אירועים בימי חמישי בערב, בגן אורנים בתל- אביב, ההרשמה לאירועים היתה דרך האינטרנט והביקוש היה גבוה למדי. רצף האירועים נקטע לפני מספר חודשים בגלל האינתיפאדה ובגלל הקשיים בקרב חברות הסטארט-אפ". אבל אנשי הפורום לא נותנים לקשיים להפריע להם. "אנחנו מתכננים עוד מספר פעילויות במהלך החודשים הקרובים, ועל מנת להבטיח קהל גדול גם מקרב חברות הסטארט-אפ הצענו להם הנחה של חמישים אחוז בהשתתפות בכנס הקרוב".

מה צריך לקרות כדי שאינטרנט סלולרי יהפוך למוצר המוני?

"כשתחום האינטרנט הסלולרי היה בראשיתו, נשמעו קולות של אנשים שאמרו כי מסקנות הופקו וטעויות הדוט.קום לא יחזרו. לקחים אמנם הופקו רק לא בצורה מלאה. הכוח הגדול של המדיום האינטרנטי נעוץ ביכולת שלו ליצור קהילות מחד ופניה להמונים מאידך. האינטרנט הסלולרי בניגוד לטלוויזיה לא יכול להגביל את ספקי התכנים שלו, הוא צריך לפתוח אותו לכל חברה שמעוניינת. בדומה לחברת אן.טי.טי דוקומו שהפכה לסיפור הצלחה בזכות העובדה ששיתפה ספקי תוכן רבים". מסביר כהן.

ומתי זה יקרה בישראל?

"התחזיות של כולם דיברו על שנת 2000, אבל התחזיות הללו לא התממשו. שנת 2000 היתה שנת ההייפ, אני מאמין שההתרחשות הרצינית תהיה לקראת סוף השנה ותחילת 2002. עד אז רב המכשירים כבר יכילו את הטכנולוגיה המתאימה והביקוש לנושא יהיה מספיק גבוה".

כהן מציג גם את חזון האם.קומרס אבל מסרב להשתמש במילה חזון. "מדובר בעובדות, בעתיד אנשים ילכו לקולנוע וירכשו כרטיסים בדרך לשם, מכשיר הסלולר שברשותם יזהה את המיקום שלהם וירכוש את הכרטיסים מבית הקולנוע הקרוב. העברת סכומים קטנים בין אנשים תתבצע בצורה פשוטה ויעילה באמצעות המכשירים".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

ומהיכן יבואו הכספים לכל החברות שיקחו חלק בשירות?

"שירות אמ.קומרס יהפוך לדבר אלמנטרי, ברגע שאחת מן החברות תתחיל לספק אותו למתחרות לא תהיה ברירה. אני לא חושב שהגבייה תתבצע דרך החברות הסלולריות, אנשים התרגלו לסמוך על חברות אשראי בנושאים פיננסיים ועל חברות סלולר כספקיות שירותים. אני נוטה להאמין שחברות הסלולר יספקו את השירותים הללו במחיר נמוך וכך גם יעודדו לקוחות לצרוך יותר זמן אוויר".

כהן מסרב לציין איזה פורטוקול יהפוך לדומיננטי בשוק. "זה בכלל לא משנה, יתכן מאוד שחברות שונות יספקו את אותו שירות באמצעים טכנולוגיים שונים. אולם חשוב שכולם יבינו שעל מנת להצליח צריך לתת הזדמנות שווה לספקיות תוכן ולחברות שמפתחות יישומים. חברות שיהיו חמדניות לא יצליחו להגיע לקהל לקוחות גדול ".

אז הדוט.קום ישוב לפרוח?

"אני מאמין גדול באינטרנט, אבל כדי להצליח צריך מודל עסקי נכון שמייצר רווחים. אין ספק שהתקדמות האינטרנט הסלולרי תסייע רבות לחברות שמייצרות תוכן באינטרנט".

בינתיים עד שהדברים הופכים לממשיים אפשר להגיע לכנס ולהתפעל מהתחזיות ומהתוכניות העתידיות, מי שימשיך לעקוב ולהתעניין ,יכול לבחון אם החזון של היום הופך למציאות של מחר.

3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully