וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בוש וברק: הצעת קלינטון אינה רלוונטית

3.3.2001 / 18:53

הממשל האמריקאי: הרעיונות היו של קלינטון וכיוון שהוא סיים את תפקידו הם אינם רלוונטים; ברק: שום דבר אינו מוסכם עד אשר הכל מוסכם; הפלסטינים מעוניינים בחידוש המו"מ

הנשיא האמריקאי, ג'ורג' בוש, הודיע אתמול כי הצעת קלינטון ליישוב הסכסוך בין ישראל לפלסטינים כבר אינה העמדה הרשמית של הממשל. דובר מחלקת המדינה, ריצ'ארד באוצ'ר, אמר כי "הרעיונות שנדונו במהלך החודשים האחרונים היו של הנשיא קלינטון, וכיוון שהוא סיים את תפקידו אין הם יותר חלק מההצעה אמריקאית ומההצעה נשיאותית".

דבריו של הממשל הצטרפו גם להודעתו של ראש הממשלה היוצא, אהוד ברק, שהבהיר אמש כי הרעיונות שעלו במהלך המו"מ שניהל עם יו"ר הרשות הפלסטינית, יאסר ערפאת אינם מחייבים את הממשלה החדשה שתכהן בישראל בראשות שרון. הרעיונות אליהם התייחס ברק כוללים את אלו שהועלו במסגרת קמפ דייויד ואת הצעותיו של קלינטון.

במכתב ששלח לנשיא האמריקאי הנבחר, ג'ורג' בוש, הסביר ברק כי הממשלה בראשותו השקיעה מאמץ עילאי כדי להביא קץ לסכסוך הישראלי פלסטיני, אולם מאמצים אלה לא נשאו פרי, בעיקר בשל היעדר נכונות מספקת לפשרות מצד ההנהגה הפלסטינית, דברי ברק.

ברק הזכיר במכתבו כי התהליך התבסס על הנחת העבודה שהתקבלה על כל הצדדים, "כי שום דבר אינו מוסכם עד אשר הכל מוסכם". ברק הביע תקווה כי תהליך השלום יימשך ועמו תימשך מערכת היחסים הייחודית בין ישראל לארה"ב.

מוקדם יותר שוחח ברק עם הנשיא האמריקאי לשעבר, ביל קלינטון. השניים הסכימו על כך שהרעיונות שהועלו בחודשים האחרונים אינם מחייבים את הממשלה החדשה שתקום בישראל. ברק מתכוון להבהיר את הדברים גם לראשי האיחוד האירופי וליו"ר הרשות, ערפאת.

אבו עלא: הדבר יביא לאווירה רעה

בליכוד הביעו שביעות רצון מההודעות, שתואמות את הצהרות אנשי התנועה בחודשים האחרונים כי הצעות המו"מ אינן מחייבות אותם. במקביל לכך התקשר אתמול סגנו של ערפאת, אבו מאזן, לשרון, בירך אותו והביע את רצונו לחדש את המו"מ. שרון אמר לו כי לצורך כך נדרשת הפסקה מוחלטת של האלימות והטרור.

ראש המועצה המחוקקת הפלסטינית, אבו עלא, אמר היום בתגובה כי הבנות טאבה מחייבות את ממשלת שרון, וכי אם ראש הממשלה הנבחר, אריאל שרון, יתעלם מן ההבנות, "יביא הדבר לאווירה רעה, ולא לשלום", כך נמסר הבוקר בגלי צה"ל.

השר יוסי ביילין ביקר גם הוא את מכתבו של ברק, ואמר כי "הממשלה היא זו שהחליטה לקבל את הצעת הגישור של קלינטון, עם הסתייגויות, ולכן ראש הממשלה, וגם הנשיא קלינטון, אינם מוסמכים לבטל בעצמם את החלטת הממשלה".

"לא ניתן לצפות את התנהגותו של שרון"

שי שריג מוסיף

מקורות אמריקאים אמרו לעיתון הערבי הבינלאומי "אל-חיאת" כי מדיניות הממשל האמריקאי החדש ביחס לתהליך השלום תהיה שונה מזו שנקט הנשיא היוצא, ביל קלינטון. לטענתם, בוש אינו מתכוון לאמץ את אותה מדיניות של "התערבות אישית בפרטי המו"מ". ארה"ב תשאף לקדם את תהליך השלום בשיתוף פעולה עם אירופה, האו"ם ומדינות ערב.

ראש הממשלה, אריאל שרון, מצטייר בעיני הממשל האמריקאי כ"אדם שלא ניתן לצפות את התנהגותו – עובדה המעוררת חשש תמידי בארה"ב", מציינים המקורות, אך מדגישים כי הממשל האמריקאי ינסה לפעול בשיתוף פעולה רב ככל שניתן עם שרון.

בתוך כך, אמור שר החוץ האמריקאי, קולין פאוול, להגיע בקרוב לסיור במדינות האזור, ועשוי להגיע גם לסוריה, בניסיון לברר את עמדות המדיניות כלפי הנושאים שעל הפרק ולדון בדרכים להפגת המתיחות במזרח התיכון.

2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully