וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מי צריך לשאת בכישלון ?XXL

3.3.2001 / 18:53

נטוויז'ן? אלביט? דיסקונט השקעות מחפשת מועמדים


ltpgt
"האם יש חיים במסחר אלקטרוני?" - זאת הכותרת שבחרו עורכי השבועון "אקונומיסט" לתת למאמר הדן בענקיות מסחר אלקטרוני קמעוני כמו אמזון 10003642-MRQ ו-eBay (אי.ביי) 10003645-MRQ .
lt/pgt

ltpgt
בעצם, התשובה לא משנה. אחד יגיד שכן ואחר יגיד שלא. החשיבות היא בעצם הוויכוח ובעיקר במה שהוא מבליט - את אי הוודאות ביחס לסיכויי הענף לשרוד. קצת מפחיד כשמדובר בשתי חברות ששווי השוק שלהן הוא 18 מיליארד דולר.
lt/pgt

ltpgt
ההיסטוריה של חברות המסחר האלקטרוני ארוכה כמעט כמו של האינטרנט המסחרי - 5-4 שנים, אולי קצת יותר. בתקופה הזו ידעו חברות המסחר האלקטרוני גאות - שהפנתה לכיוונן השקעות במיליארדי דולרים, ושפל - שהכריח אותן לבצע שינויים מרחיקי לכת במודלים העסקיים ולקצץ בהוצאות.
lt/pgt

ltpgt
בתוך כך הן ניסו טכנולוגיות חדשות, למדו את טעמי הצרכנים ויצרו מכונות יעילות מאין כמותן. ובכל זאת, אין עדיין ביטחון בכך שיש להן הצדקה כלכלית.
ltbgt
אם בארזים נפלה שלהבת
lt/bgt
אז אם זה המצב - מה באמת היו הסיכויים שמיזם המסחר האלקטרוני XXL של דיסקונט השקעות 639013-MRQ יצליח?
lt/pgt

ltpgt
כשלונה של XXL נובע לפיכך, לפחות במידה מסוימת, מהנעשה בשוק. היא לא כשלה "בגלל" השוק, אבל השוק גרם לשינוי בדרך שבה המממנת העיקרית שלה, דסק"ש, ראתה אותה והיתה מוכנה להמשיך ולממן אותה. בתנאים שנוצרו, מנהלי דסק"ש לא יכלו איפוא לעמוד עוד מול בעלי המניות ולהסביר מדוע הם ממשיכים להזרים כספים למיזם הפועל בענף כה בעייתי.
lt/pgt

ltpgt
היו כמובן גם הבעיות הפנימיות. ראשי XXL תיכננו להקים את האתר בשיטה שלא נוסתה מעולם - שילוב של שתי פלטפורמות: האחת פלטפורמה לניהול תוכן מבית היוצר של InfoPark והשנייה פלטפורמת מסחר של Intershop - שתיהן חברות גרמניות.
lt/pgt

ltpgt
האתר של XXL היה אמור להיות חזק בצד התוכן, לפחות כמו בצד המסחר. לצורך כך שכרה החברה, לצד אנשי מפתח בתחום הטכנולוגיה, גם אנשי תוכן, כתבים ועורכים, מכל התחומים הרלוונטיים.
ltbgt
להגדיר מחדש את הענף
lt/bgt
השילוב הזה של תוכן ומסחר - זה היה המודל שגלברד בנה עליו. זה היה המודל שבאמצעותו תיכנן "להגדיר מחדש את הענף ולהוביל אותו" - משפט שאמר בתחילת ספטמבר, כשהודיע שהאתר יעלה לאוויר בנובמבר.
lt/pgt

ltpgt
למרות הכסף הרב שהושקע במיזם, כ-50 מיליון שקל, ולמרות הכישורים הרבים של מנהליה, המשימה הזאת הוכחה לכל הפחות כקשה ועד כה למעשה כבלתי אפשרית.
lt/pgt

ltpgt
אבל מה זה "קשה" כשבעלי המניות שלך מאמינים בך? אם הם סבורים שבאמת "תגדיר מחדש את הענף ותוביל אותו" ובעיקר תרוויח, הם ינשכו שפתיים, יחשקו שיניים אבל ימשיכו לממן. אם, לעומת זאת, הענף בקריסה בכל העולם והוויכוח על עצם צידוקו העסקי ניטש בעוז - הלחץ להרים ידיים ולוותר כבד מאוד.
lt/pgt

ltpgt
זה מה שקרה ב-XXL: הלחץ מבפנים, כלומר הקשיים הטכנולוגיים, ביחד עם הלחץ מבחוץ, כלומר מצב השוק, ריסקו את החברה. כל אחד רשאי להעריך מה היה הגורם החשוב ביותר - השוק, הקשיים הטכנולוגיים או היומרה העסקית, אבל אי אפשר להתווכח על כך שהשילוב היה קטלני.
ltbgt
אז מה הלאה?
lt/bgt
זהו ניתוח פוסט-מורטם. עכשיו השאלה היא מה הלאה. בראש ובראשונה, ב-XXL לא ויתרו בכלל על ההשקה. האתר יושק גם יושק, הם אומרים. איפה? בתוך נטוויז'ן. אין כמעט עוררין על כך שבסיכומו של דבר XXL תמוזג לתוך נטוויז'ן. ב-XXL מדברים על כך כמעט כעל עובדה מוגמרת ויודעים גם לספק את ההסברים העסקיים.
lt/pgt

ltpgt
מדוע שנטוויז'ן תיקח את XXL? בגלל הטכנולוגיה? מה פתאום - היא עדיין לא עברה אפילו את מבחני המעבדה הסופיים. בגלל העובדים? לנטוויז'ן יש יותר מ-1,000 משלה, תודה רבה, וגם יש לה חברת תוכנה חזקה משלה, נטוויז'ן יישומים. בגלל המותג? בטח שלא.
lt/pgt

ltpgt
אז למה להעביר את XXL לבעלותה של נטוויז'ן? לולא בעל המניות בשתי החברות היה אותו בעל מניות, זה היה נשקל בכלל? מישהו בכלל ניסה למכור את XXL לאינטרנט זהב ? אולי לבזק בינלאומי או ברק?
lt/pgt

ltpgt
דסק"ש מאמינה שמדובר בטכנולוגיה טובה? היא רוצה לאפשר ל-XXL גישה ל-300 אלף המנויים של נטוויז'ן? אין בעיה - שדסק"ש תתכבד ותזרים ל-XXL את סכום הכסף שיביא אותה להשקה, וש-XXL מצידה תנסה לשכנע את נטוויז'ן לספק לה גישה ישירה למנוייה.
lt/pgt

ltpgt
ואם נטוויז'ן לא תסכים, ש-XXL תנסה אצל ספקיות אינטרנט אחרות. אם זה כזה נכס, בטח תהיה התנפלות, לא?
lt/pgt

ltpgt
ואם לא, אז פשוט תסגרו: תשלחו הודעה מיידית לבורסה, לרשם החברות ולרשות ניירות ערך ותודיעו על כך ש-XXL לא עמדה ביעדיה ונסגרה, וכתוצאה מכך תירשם מחיקה חד פעמית של סכום ההשקעה.
lt/pgt

ltpgt
לבסוף, ההערכה שלנו היא שאם תתקדמו צעד אחד נוסף ותמזגו גם את נטוויז'ן לתוך אלביט - כפי שאתם מתכננים - תקבלו תביעות משפטיות של משקיעים ותיאלצו להוציא החוצה את כל הכביסה המלוכלכת.
lt/pgt

0
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully