וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הליכוד הציע לעבודה שותפות שווה בממשלה

3.3.2001 / 18:53

העבודה תוכל לבחור שניים מתוך שלושת התיקים הבכירים; כשחברי העבודה שאלו מה תהיה התוכנית המדינית שלפו אנשי הליכוד עקרונות ממשלת ברק; ש"ס דורשת: תיק הפנים וחמישה תיקים נוספים

מאת כתבי וואלה! חדשות

במסגרת המו"מ להקמת ממשלת אחדות הציע אמש הליכוד לעבודה להצטרף לממשלה כשותפה שווה ולקבל שניים מתוך שלושת התיקים הבכירים בממשלה: אוצר, ביטחון וחוץ. הליכוד הציע גם שלעבודה יהיו יותר שרים מאשר לליכוד.

למרות זאת, נציגי מפלגת העבודה, חיים רמון, דליה איציק, רענן כהן ואופיר פינס סירבו להתייחס בפגישה לפרטי ההצעה ובמקום זאת ביקשו לדעת את קוויה המדיניים של ממשלת שרון. בתגובה הקריאו להם חברי צוות המו"מ של הליכוד, אהוד אולמרט, אורי שני ויעקב נאמן את קווי היסוד של ממשלת ברק. שני הצוותים קבעו להמשיך ולהיפגש בקרוב.

בהמשך הערב נפגשו חברי צוות המו"מ של הליכוד אהוד אולמרט, יעקב נאמן ואורי שני עם נציגי ש"ס. ש"ס דורשת את תיק הפנים ועוד חמישה תיקים נוספים: האוצר, השיכון, הדתות, תקשורת וחקלאות.

לאחר מכן נפגשו חברי צוות המו"מ של הליכוד עם האיחוד הלאומי-ישראל ביתנו. בסיום הפגישה אמר אביגדור ליברמן כי האווירה בפגישה היתה טובה והוא רואה את עצמו כחלק בלתי נפרד מהממשלה הבאה. כמו כן התקיימו פגישות עם ישראל בעליה ושינוי. יוסף לפיד אמר כי אין לו כוונה להצטרף לממשלה בראשות החרדים. מחר ייפגשו אנשי הליכוד עם נציגי המפד"ל ומרצ. הפגישות נערכות במשרדו של עורך הדין יעקב נאמן בבית אסיה בתל אביב.

ביום ראשון צפויים חברי צוות המשא ומתן להיפגש עם חברי הכנסת של יהדות התורה בלשכתו של אולמרט בירושלים.

חברי צוות המו"מ של הליכוד מתכוונים לשמוע מכל הסיעות הציוניות שקיימת אפשרות כי יצרפו לממשלה את עמדותיהן, ולגבש כבר בתחילת השבוע הבא כמה הרכבים פוטנציאלים לממשלה. ראש הממשלה הנבחר, אריאל שרון, שואף להציג את ממשלתו בתוך כעשרה ימים, זאת כדי שיוכל להעביר את חוק התקציב במועדו.

הליכוד פנה גם למרצ

היועץ האסטרטגי של אריאל שרון, אייל ארד, גילה אתמול כי הליכוד פנה למרצ והציע לה להצטרף לממשלת האחדות. במרצ מסרו בתגובה, כי אין בכוונתם להצטרף לממשלה בראשותו של שרון. יו"ר מרצ, יוסי שריד, אמר לקול ישראל, כי "הנימוס הממלכתי מחייב את מרצ להיענות להזמנה לפגישה. אולם אין אפשרות כלשהי שמרצ תצטרף לממשלה". שריד הוסיף כי מרצ סבורה, כי גם מפלגת העבודה צריכה להיאבק בממשלה מספסלי האופוזיציה. נציגי מרצ בפגישה עם הליכוד יהיו חברי הכנסת חיים אורון וזהבה גלאון.

למפלגות השונות דרישות מרובות שכבר אתמול נראה כי הן מסתכמות ביותר ממיליארד שקל. בש"ס, הקטנה מהליכוד בשני מנדטים בלבד, מצפים ליחס הוגן. במפלגה הכריזו על כוונתם לפעול להקמת ממשלת אחדות, אולם נערכים גם לאפשרות של ממשלה צרה. במקרה כזה מצפים בתנועה לקבל חמישה תיקים, כשהבכיר ביניהם, תיק הפנים או השיכון, שילך ליו"ר, אלי ישי.

בנוגע לקווי היסוד של הממשלה העתידית, בש"ס ידרשו לשמור על הסטטוס קוו בעניין הדת, למצוא פיתרון בהסכמה לנושא גיוס בחורי הישיבות ולהמשיך במו"מ המדיני.

סיעת המפד"ל תדרוש בכל תוקף את תיק החינוך, בממשלה צרה או מאוחדת, שילך מן הסתם ליו"ר המפלגה, הרב יצחק לוי. עם זאת, בתנועה מודעים לכך שקיימת סבירות גבוהה שבסופו של דבר לוי יאלץ להסתפק בתיק אחר. בנוגע לקווי היסוד, במפד"ל ידרשו לקבוע, כי שום התנחלות לא תפונה במקרה של הסדר מדיני וכן לבטל את ה"מהפכה האזרחית", עליה הכריז ראש הממשלה היוצא, אהוד ברק.

השותפה השלישית היא יהדות התורה, שנוהגת שלא לקחת על עצמה תפקידי שרים ולהסתפק בראשות ועדה (בדרך כלל הכספים) וסגן שר במשרד שבאחריות ראש הממשלה. אתמול התקיימו התייעצויות של גדולי התורה של המפלגה, שככל הנראה ימליצו על הצטרפות לקואליציה, כל עוד שרון יעמוד בהתחייבות שנתן לראשיה לפני הבחירות, לעשות כל שינוי בנושא הדת והמדינה ובעניין גיוס בחורי הישיבות בהסכמה.

מפלגת ישראל בעליה דורשת את תיק הפנים ותיק הקליטה. בימים האחרונים הועלה גם הרעיון שנתן שרנסקי ימונה לתפקיד שר החוץ. שרנסקי אמר כי זו הי הצעה מעניינת ונוא אינו פוסל אותה. יו"ר צוות המו"מ של ישראל בעליה, ח"כ יולי אדלשטיין, אמר לפני הפגישה כי "אנחנו באים בעיקר לשמוע, נקווה שההצעות יהיו כאלה שלא נצטרך להתמקח עליהן".

ישראל ביתנו, בראשותו של אביגדור ליברמן, דורשת "תיק כלכלי בכיר", אך אינה נוקבת בתיק מסויים.

חברי הליכוד מוכנים לוותר על תיקים למען אחדות

אתמול בשעות הבוקר נפגש שרון עם חברי סיעת הליכוד. שרון מעוניין לשמוע מכל חבר כנסת באיזה תפקיד הוא מעוניין בקואליציה החדשה.

בצאתם מהפגישה עם ברק התייחסו חלק מחברי הכנסת לצורך בהקמת ממשלה עם העבודה, והסיכויים להצליח בכך. לימור לבנת ומאיר שטרית הדגישו כי הקמת ממשלת אחדות היא הצורך העיקרי של הליכוד עכשיו. שטרית אמר, כי הליכוד ייצא נישכר אם ייענה לחלק מתביעות התיקים של העבודה, ובכך יביא לכינון ממשלת אחדות. לבנת אמרה כי לא דיברה עם שרון "מילה אחת על פוליטיקה פנימית". היא הוסיפה כי "אריאל שרון יבחן כל אחד מהמועמדים על פי כישוריו, ואני משוכנעת שהוא לא ינהל פנקסנות, ולא יסגור חשבונות כי זה לא האיש".

2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully