וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הליכוד: אחדות - גם במחיר הכיסא

3.3.2001 / 18:53

חברי הסיעה בצאתם מפגישה עם שרון: נוותר על תיקים בכירים למען העבודה; המועמדים למשרדים הבכירים: שטרית, שלום, ריבלין ולבנת; הערב יחל המשא ומתן עם הסיעות הקטנות

מאת כתבי וואלה! חדשות

ראש הממשלה הנבחר אריאל שרון נפגש בשעות האחרונות עם חברי סיעת הליכוד. שרון מעוניין לשמוע מכל חבר כנסת באיזה תפקיד הוא מעוניין בקואליציה החדשה.

בצאתם מהפגישה עם ברק התייחסו חלק מחברי הכנסת לצורך בהקמת ממשלה עם העבודה, והסיכויים להצליח בכך. לימור לבנת ומאיר שטרית הדגישו כי הקמת ממשלת אחדות היא הצורך העיקרי של הליכוד עכשיו. שטרית אמר, כי הליכוד ייצא נישכר אם ייענה לחלק מתביעות התיקים של העבודה, ובכך יביא לכינון ממשלת אחדות. לבנת אמרה כי לא דיברה עם שרון "מילה אחת על פוליטיקה פנימית". היא הוסיפה כי "אריאל שרון יבחן כל אחד מהמועמדים על פי כישוריו, ואני משוכנעת שהוא לא ינהל פנקסנות, ולא יסגור חשבונות כי זה לא האיש".

ח"כ רובי ריבלין הצטרף גם הוא לדבריו של שטרית ואמר, כי הליכוד יצטרך לוותר לעבודה על כמה תיקים בכירים. ריבלין אמר כי לא שוחח עם שרון על חלוקת התיקים בממשלה, אלא על הדרך להקים ממשלה עם העבודה.

ח"כ סילבן שלום אמר כי פרישתו של אהוד ברק מראשות העבודה, תקשה על ניהול המשא ומתן עם המפלגה. "ברגע שאין מנהיג מוגדר הופכת החבורה שעימה אנו מנהלים משא ומתן לחבורה שאולי מושפעת מחברים מאחור, המחזיקים בדעות קיצוניות ושומרי חותם אידאולוגים".

יהושע מצא אמר כי הוא מעוניין בכל תיק ביצועי, אך הוסיף כי הוא יודע ש"יצטרכו להיות מחויבויות לקואליציה", ובמקרה כזה הוא "לא יעמוד מנגד".

למרות הצניעות שהפגינו בצהריים חברי הסיעה, רשימת חברי הכנסת הרואים עצמם כמועמדים ראויים לקבלת תפקיד שר ארוכה מאוד. ארבעה מתוכם הם בעלי הסיכויים הרבים ביותר: מאיר שטרית, סילבן שלום, רובי ריבלין ולימור לבנת. כפי שזה נראה עכשיו מייעד שרון את תיק החינוך לשיטרית. ח"כ שלום רואה עצמו מתאים לתפקיד שר החוץ או האוצר. ריבלין מעוניין התיק המשפטים או הפנים, לבנת מעוניית בתיק השיכון או התשתיות, אולם ההערכה היא כי לבנת תקבל את תיק התקשורת. עוד ח"כים הרואים עצמם ראויים לתיקים הם יהושוע מצא, מיכאל איתן, דני נווה, עוזי לנדאו, ציפי ליבני, גדעון עזרא ונעמי בלומנטל. ח"כ צחי הנגבי לא יוכל ככל הנראה להתמנות לשר בממשלה, בעקבות החלטתו של היועץ המשפטי לממשלה היום, להגיש נגדו כתב אישום בפרשת דרך צלחה,

תיק נחשב, שעדיין לא ברור מי יקבל אותו, הוא תיק הביטחון. שרון הצהיר כי התיק שמור לברק, אך עכשיו נאלץ לחפש מועמד אחר. שניים מהמובילים לקבל את התיק הם משה ארנס ודן מרידור. שמו של שחק הועלה אף הוא, אך שחק אמר אתמול: "לא קיבלתי הצעה כזו, ובכל מקרה לא אשרת בממשלה שאינה חורטת על דגלה את דגל השלום".

בעבודה מתלבטים לגבי אחדות

אריאל שרון החל במגעים עם הסיעות השונות בכנסת. שרון טילפן לכל ראשי הסיעות שתמכו בו בבחירות וביקש מהם להתחיל את המשא ומתן להצטרפותם לממשלה.

שרון הבהיר לכולם, כי הוא מעוניין בהקמת ממשלה רחבה ככל הניתן. המשא ומתן יחל היום ויימשך ברציפות בימים הבאים. לשרון זמן מוגבל להקמת ממשלה כיוון שעליו להעביר את התקציב לשנת 2001 עד סוף החודש הבא.

שרון מינה כבר לפני מספר ימים את ראש עיריית ירושלים, אהוד אולמרט, שר האוצר לשעבר, עו"ד יעקב נאמן ואת מנכ"ל הליכוד, אורי שני כחברי צוות המשא ומתן הקואליציוני. בסביבת שרון טוענים כי הצוות מקצועי, נטול אינטרסים אישיים, ויאפשר להביא לסיום מהיר של המשא ומתן. שרון הינחה את חברי הצוות בקווי המיתאר של ניהול המשא ומתן כך שתוקם ממשלה "אחראית, רצינית ושוחרת שלום".

שרון טילפן גם למזכ"ל מפלגת העבודה וביקש ממנו להתחיל את המשא ומתן לאחדות. ראש הממשלה הנבחר אף שוחח בנושא עם השר בנימין בן אליעזר, הנחשב לידידו. חברי צוות המשא ומתן של העבודה הם: רענן כהן, בן אליעזר, חיים רמון, דליה איציק ואופיר פינס. העבודה תדרוש שמונה תיקים ובהם החוץ, שיופקד כנראה בידי שמעון פרס, גורמים במפלגה אמרו כי דרישתם היא לתיקים חברתיים וכלכליים, אולם הדרישה הראשונה היא כי יימשך תהליך השלום עם הפלסטינים. עם זאת, בעבודה יש גם מתלבטים המסרבים להצטרף לממשלת שרון בכל מחיר. ח"כ אופיר פינס אמר כי הסיכויים שהעבודה תצטרף לממשלה קיצונית כמו זו של שרון - קלושים. יוסי ביילין, לעומתו, מתכוון להנהיג את המפלגה לאחדות.

היועץ האסטרטגי של אריאל שרון, אייל ארד, גילה היום כי הליכוד פנה למרצ והציע לה להצטרף לממשלת האחדות. במרצ מסרו בתגובה, כי אין בכוונתם להצטרף לממשלה בראשותו של שרון. יו"ר מרצ, יוסי שריד, אמר לקול ישראל, כי "הנימוס הממלכתי מחייב את מרצ להיענות להזמנה לפגישה. אולם אין אפשרות כלשהי שמרצ תצטרף לממשלה". שריד הוסיף כי מרצ סבורה, כי גם מפלגת העבודה צריכה להיאבק בממשלה מספסלי האופוזיציה. נציגי מרצ בפגישה עם הליכוד יהיו חברי הכנסת חיים אורון וזהבה גלאון.

למפלגות השונות דרישות מרובות שכבר אתמול נראה כי הן מסתכמות ביותר ממיליארד שקל. בש"ס, הקטנה מהליכוד בשני מנדטים בלבד, מצפים ליחס הוגן. במפלגה הכריזו על כוונתם לפעול להקמת ממשלת אחדות, אולם נערכים גם לאפשרות של ממשלה צרה. במקרה כזה מצפים בתנועה לקבל חמישה תיקים, כשהבכיר ביניהם, תיק הפנים או השיכון, שילך ליו"ר, אלי ישי.

בנוסף אם יחזרו, ככל הנראה, חברי הכנסת שלמה בניזרי ואלי סוויסה למשרדים אותם עזבו לפני מספר חודשים (בריאות ותשתיות), מנכ"ל התנועה, אשר אוחנה, עשוי לכהן כשר הדתות ועל התיק הנוסף יתמודדו הח"כים יאיר פרץ וניסים דהאן. בנוגע לקווי היסוד של הממשלה העתידית, בש"ס ידרשו לשמור על הסטטוס קוו בעניין הדת, למצוא פיתרון בהסכמה לנושא גיוס בחורי הישיבות ולהמשיך במו"מ המדיני.

סיעת המפד"ל תדרוש בכל תוקף את תיק החינוך, בממשלה צרה או מאוחדת, שילך מן הסתם ליו"ר המפלגה, הרב יצחק לוי. עם זאת, בתנועה מודעים לכך שקיימת סבירות גבוהה שבסופו של דבר לוי יאלץ להסתפק בתיק אחר. במקרה שתוקם ממשלה צרה ידרשו במפלגה שני תיקים, כשעל התיק השני יתמודדו הח"כים זבולון אורלב ושאול יהלום. דרישה נוספת תהיה ראשות ועדה מרכזית כמו ועדת החוקה. בנוגע לקווי היסוד, במפד"ל ידרשו לקבוע, כי שום התנחלות לא תפונה במקרה של הסדר מדיני וכן לבטל את ה"מהפכה האזרחית", עליה הכריז ראש הממשלה היוצא, אהוד ברק. שיחות תיאום טלפוניות בלתי פורמליות עם אנשי הליכוד כבר התקיימו במשך היום.

השותפה השלישית היא יהדות התורה, שנוהגת שלא לקחת על עצמה תפקידי שרים ולהסתפק בראשות ועדה (בדרך כלל הכספים) וסגן שר במשרד שבאחריות ראש הממשלה. מחר יתקיימו התייעצויות של גדולי התורה של המפלגה, שככל הנראה ימליצו על הצטרפות לקואליציה, כל עוד שרון יעמוד בהתחייבות שנתן לראשיה לפני הבחירות, לעשות כל שינוי בנושא הדת והמדינה ובעניין גיוס בחורי הישיבות בהסכמה.

ישראל בעליה מעוניינת במשרדי הפנים והקליטה

ישראל בעליה מגיעה למשא ומתן הקואליציוני בתחושה שלא היא זו שצריכה לבקש, אלא שרון הוא זה שצריך לתת. ח"כ יולי אדלשטיין, שמונה היום לראש צוות המשא ומתן הקואליציוני, אמר כי "העולים סיפקו את הסחורה באחוזי הצבעה גבוהים יותר עבור שרון מאשר כלל הציבור. זה לא שמגיע לנו, אלא זה אינטרס עליון של ראש הממשלה להגיע לשיתוף פעולה לטווח ארוך עם העולים, כדי לא להגיע למצב אליו נקלע אהוד ברק".

שיתוף הפעולה הזה יתבטא, לדעת ישראל בעליה, במתן שני תיקים בכירים לראשיה. תיק הפנים ותיק הקליטה הם כמובן הבחירה הטבעית, אבל נתן שרנסקי לא יפסול גם את תיק החוץ. מינוי זה יכול לעזור מאוד לשרון, שש"ס עלולה ללחוץ עליו שלא לתת לשרנסקי את תיק הפנים. נראה שישראל בעליה מוכנה לקבל את תיק החוץ במקום תיק הפנים, בתנאי שזה לא ייראה כמו כניעה לש"ס. "העובדה שהם מוכנים לתת לנו את תיק החוץ ולא את תיק הפנים היא מעניינת. זה כמו לא לתת לנו עשרה שקלים, אבל לתת לנו מאה. בכל מקרה לא אכפת לי מה ש"ס מוכנים ומה לא". תמורת ממשלת אחדות, אג'נדה ותיקה של ישראל בעליה, הם מוכנים לוותר אפילו על אחד התיקים.

בישראל ביתנו שומרים כרגיל על ערפל קרב. הסיסמה היא עדיין "תיק כלכלי בכיר". את העובדה שנגד ליברמן גובש כתב אישום בעבירות של איומים והעלבת עובד ציבור, כתב אישום שעל פי פסיקת בג"ץ ימנע ממנו להתמנות לתפקיד סגן שר או שר, פוטרים בישראל ביתנו כלא משמעותית. בשינוי לא מוכנים לשבת עם ש"ס ודורשים להקים ממשלה חילונית רחבה. בממשלה כזו רואה עצמו היו"ר טומי לפיד שר משפטים או תקשורת, ונראה כי ידרוש תיק נוסף לחברו אברהם פורז.

גם סיעת המרכז הוזמנה להשתתף במשא ומתן הקואליציוני. הערב תתכנס הסיעה על ששת חברי הכנסת שלה כדי לדון בהצעת הליכוד.
חברי הכנסת אמנון ליפקין שחק, אורי סביר ודליה רבין פילוסוף אינם תומכים בכניסה לממשלת שרון, ואילו רוני מילוא ודן מרידור מעוניינים לנהל משא ומתן על כניסה לממשלה.

השתתפו בהכנת הכתבה: הלית לוי, לירון מרוז,
אסף לוי ותולי שרגאי

2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully