וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אסד: סוריה מוכנה לחדש את שיחות השלום עם ממשלת שרון

3.3.2001 / 18:53

בשאר מבהיר כי סוריה תחתום רק על הסכם שלום כולל, שישיב גם את האדמות הפלסטיניות ויבטיח את זכות השיבה לפליטים; זלמן שובל: סוריה מציבה תנאים בלתי אפשריים

מאת שי שריג

נשיא סוריה, בשאר אסד, מוכן להמשיך בשיחות השלום עם ממשלת שרון. בראיון ראשון מאז עלה לשלטון בסוריה, המתפרסם הבוקר ביומון הסעודי "א-שרק אלאווסט", נשאל בשאר על ציפיותיו מאריאל שרון לאחר בחירתו כראש ממשלת ישראל, ומגיב: "אנו אומרים לכולם מהם תנאינו לשלום ומוכנים להמשיך בשיחות (השלום), עם כל מי שיוכל למלא אחר תנאינו. אנו פועלים על פי המצב בשטח ולא על פי ציפיות".

"המטרה היא שלום צודק וכולל. המלה כולל פירושה כל האדמות הכבושות. הגולן ולבנון אינם שלום כולל. צריך שתהיה הקבלה בין הציר הסורי, הלבנוני והפלסטיני", מציין הנשיא הסורי ומדגיש כי שלום כולל משמעותו מימוש כל הזכויות הערביות, לרבות הזכויות הפלסטיניות והשבת כל הפליטים הפלסטינים לבתיהם. בשאר אינו סבור שהעם הפלסטיני יקבל הסכם שיממש רק חלק מזכויותיו.

עוד אומר בשאר כי סוריה תחתום רק על הסכם שישרת את השלום האמיתי של האזור כולו. "איננו רוצים להגיע להסכם שלום שיהיה כתוב על הנייר בלבד". הוא מדגיש כי כרגע לא מתנהלים מגעים כלשהם בנוגע לחידוש שיחות השלום עם סוריה ומוסיף כי "המצב נמצא בקיפאון מוחלט". הוא מדגיש כי עמדותיו בתהליך השלום אינן שונות יותר או קיצוניות יותר מעמדות אביו, חאפז אסד.

לדבריו, ההבדל הגדול בין עמדת סוריה לעמדת ישראל הוא סוגיית האדמה. הוא טוען כי מהות השלום, כפי שסוריה רואה זאת, כלומר "שטחים תמורת שלום", איננה ברורה או שאיננה מקובלת על ישראל. "אין טעם לדבר על נושאים אחרים לפני שמגיעים להסכמה בסוגיית האדמה", אומר בשאר.

"כמו ששחררנו את דרום לבנון, נשחרר גם את הר דב"

בשאר מסרב לומר מהי עמדתו המפורשת כלפי פעולות צבאיות פלסטיניות או לבנוניות נגד ישראל, אך מדגיש כי סוריה ממשיכה לתמוך בהתנגדות לישראל. הוא מציין כי התיאום בנוגע לפעילות גורמים פלסטיניים ולבנוניים מתבצע בין השלטון הלבנוני, צבא לבנון והגורמים בשטח.

"לבנון היא אשר מגדירה את סגנון ההתנגדות ואת גורמי ההתנגדות", אומר בשאר ומדגיש כי סוריה תומכת בהחלטות שמתקבלות על ידי השלטון הלבנוני, לאחר תיאום עם הגורמים בשטח". אשר לשחרור אזור שבעא אומר בשאר כי המאמצים הדיפלומטיים לא הצליחו להשיב את דרום לבנון, אלא ההתנגדות, וסבור כי הדבר נכון גם לגבי חוות שבעא. אסד שב ומדגיש כי נסיגת הכוחות הסוריים תלויה במצב תהליך השלום ובמצב בתוך לבנון והדבר נתון להחלטה משותפת של השלטון הסורי והלבנוני.

על היחסים בין סוריה לארה"ב אומר בשאר כי עד כה לא התנהלו מגעים כלשהם בינם לבין ממשל בוש. "אנו דורשים מהנשיא האמריקאי הנבחר לנהוג בתהליך השלום בצורה נייטרלית ולפעול ליישום החלטות האו"ם". בשאר מבהיר כי שערי סוריה פתוחים בפני ראש הרשות הפלסטינית, יאסר ערפאת, או נשיא עיראק, סדאם חוסיין, אך מדגיש כי חייבת להיות מטרה מוגדרת לכך. בשאר מבטיח לבקר בעתיד גם בלבנון, לאחר שכבר ביקר במרבית מדינות האזור.

זלמן שובל, יועצו הדיפלומטי של ראש הממשלה הנבחר, אריאל שרון, אמר הבוקר בתגובה על דברי אסד, כי התנאים אותם הציבה סוריה לחידוש המו"מ עם ישראל הם בלתי אפשריים.

1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully