וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גם בישראל: הרופאים מתים מעייפות

3.3.2001 / 18:53

מחקר חדש מגלה כי המתמחים סובלים ממחסור חמור בשעות שינה; למרות איסור מפורש על עבודה מעל 24 שעות ברציפות, ממשיכים רבים מהרופאים לעבוד שעות נוספות, ולסכן בכך את חיי המטופלים

מאת מוטי גל

חלומה של האם היהודייה המיתולוגית על בן העוטה חלוק לבן וסטטוסקופ הולך ומתבדה לאיטו. לצד ירידה דרסטית בהרשמה ללימודי הרפואה, מתגלה האמת השחורה על המקצוע התובעני ביותר, הטומן בחובו אחריות עצומה לחיי מטופלים. מחקר חדש שנערך על ידי חוקרים מהטכניון מגלה, כי רופאים ישראלים סובלים ממחסור חמור בשעות שינה. רבים מהם אינם ישנים במהלך משמרת לילה, ואף עובדים מעל 24 שעות ברציפות, בניגוד להוראות מפורשות של משרד הבריאות האוסרות זאת.

פרופ' פרץ לביא, ד"ר אורנה צ'ישינסקי ורחל אפשטיין מהפקולטה לרפואה שבטכניון, יחד עם ד"ר דב זוהר מהפקולטה לתעשייה וניהול בטכניון, בדקו 78 רופאים מתמחים מארבעה בתי חולים במהלך 30 חודשים. החוקרים אספו נתונים אודות שעות השינה של המתמחים שעבדו ב-15 מחלקות שונות בבתי החולים, ובמקביל עקבו באמצעות מיכשור ממעבדת השינה אחר שעות השינה של הרופאים הנחקרים. כל רופא מתמחה בישראל נדרש לשתי תורנויות לילה בשבוע - 8 בחודש.

החוקרים מצאו כי כ-15 אחוז מהרופאים המתמחים אינם ישנים כלל במשמרות הלילה. רבים מהם ממשיכים לעבוד גם בתום ליל התורנות, וזאת על אף הנחיות מפורשות של משרד הבריאות האוסרות על הרופאים להמשיך בעבודתם לאחר 24 שעות עבודה. רבים מהרופאים אינם זוכים להשלים את שעות השינה הרבות החסרות, בשל החובה להמשיך בלימודים לקראת בחינות ההסמכה ועידכוני ידע הנדרשים למקצוע הרפואה.

לדעת החוקרים, החסר בשינה לא זו בלבד שעלול לסכן את המטופלים, אלא מאיץ את קצב שחיקתם של הרופאים הצעירים. עוד טוענים החוקרים כי לא קיימת התייחסות ציבורית לשיפור תנאי עבודתם של המתמחים, וכי הם היחידים הנדרשים לעבוד במשמרות רצופות הארוכות מ-24 שעות, בעודם אחראים על גורל חיי אדם.

0
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully