וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העולם הערבי: "תהליך השלום יוצא לחופשה"

3.3.2001 / 18:53

שרון כבר העביר מסרי הרגעה לראשי מדינות ערב; באופן רשמי מביעים המנהיגים רצון להמשיך בתהליך השלום, אך עיתוניהם טוענים כי בחירת שרון פירושה מלחמה; ירדן ומצרים בבעיה

מאת שי שריג

"תהליך השלום יוצא לחופש"; "ישראל נכנסת אל תוך מנהרה אפילה ורצופת משברים"; "ישראל בוחרת בלאווים של שרון"; "ישראל החליטה לדחות השלום", אלו הם רק חלק מהכותרות שמלוות הבוקר את התקשורת בעולם הערבי.

שעות ספורות לאחר ניצחונו הסוחף של אריאל שרון בבחירות לראשות ממשלת ישראל, מקבלות מדינות ערב את הכרעת הציבור הישראלי ברגשות מעורבים. אין גילויי שמחה ושאיפות גדולות להתקדמות בתהליך השלום, אבל כן קיימת ציפייה לראות כיצד ינהג שרון בתור "ראש ממשלת ישראל" ולא בתור "מנהיג הימין, איש הצבא בעל הדעות הקיצוניות", כפי שהגדיר זאת עיתונאי ערבי בכיר.

ראש הממשלה הנבחר דאג להעביר כבר הלילה מסרי הרגעה ראשוניים לנשיא מצרים, חוסני מובארק, עבדאללה מלך ירדן, ויו"ר הרשות הפלסטינית, יאסר ערפאת – על כך שפניו לשלום ולא להסלמה ולמלחמה. עם זאת, מדינות ערב המקיימות קשרים דיפלומטיים וכלכליים עם ישראל ניצבות עתה בפני בעיה קשה. מנהיגי מדינות ערב שכוננו יחסים דיפלומטיים עם ישראל, ובראש ובראשונה מצרים וירדן, יתקשו להמשיך בקשרי "הנורמליזציה" כפי שהיו עד כה. הם ייתקלו בבעיה פנימית קשה, לאור דעת הקהל הגואה ברחוב הערבי ואשר מתנגדת לכל סוג של קשרים עם ישראל ודוגלת בהגברת האחדות הערבית.

הפלסטינים: מקווים ששרון לא יחזיק מעמד זמן רב

עבדאללה מלך ירדן אמר אמש בישיבת ממשלת ירדן כי עתידה של ירדן לא יושפע מתוצאות הבחירות בישראל. "מצבנו היום טוב מאוד. חווינו קשיים גדולים מאלו הקיימים כיום. אני בטוח בעתידה של ירדן", ציין עבדאללה תוך הבעת תקווה ש"מה שקורה אצל שכנינו לא ישפיע על עתידנו".

ברשות הפלסטינית לא מתרגשים מנצחונו של שרון. יו"ר הרשות הפלסטינית, יאסר ערפאת, אמר: אנו מכבדים את החלטת העם הישראלי ומקווים להמשיך בתהליך השלום". בצהריים שלח ערפאת איגרת ברכה לשרון בה כתב כי הוא מקווה שתהיה זו שנה של "בניה ושלום אמיצים".

יועצו של ערפאת, נביל אבו-רדינה, הוסיף: "אנו מוכנים לפעול עם כל ממשלה שתקום בישראל". הצהרות ברוח דומה השמיעו הלילה בכירים נוספים החברים בצוות המו"מ הפלסטיני.

מנגד, הגיב שר ההסברה הפלסטיני, יאסר עבד ראבו, על בחירת שרון ואמר: "בחירת ישראל בשרון היא בחירה בנציג הגזענות והימין הקיצוני. הישראלים עוד יצטערו רבות על הטעות המרה הזו שעשו, משום שבחירתם בשרון רק תגביר את בדידותם כלפי העולם, תיצור קרע עמוק בתוך החברה הישראלית ותגרור אותם למאבק קשה עם הפלסטינים".

בתוך כך, מדגישה ההנהגה הפלסטינית כי העמדה הפלסטינית נותרה בעינה ולא יחול בה כל שינוי בתקופת כהונתו של שרון. בכירים פלסטינים מביעים תקווה להמשיך בתהליך השלום ולחדש את השיחות עם ישראל מהנקודה בה הן הופסקו בטאבה, וללא שום תנאים מוקדמים. בכירים פלסטינים נוספים הביעו תקווה כי ממשלת שרון לא תחזיק עוד מעמד זמן רב.

הנוער וציבור הסטודנטים הפלסטינים חזרו והדגישו כי "אין כל הבדל בין ברק לשרון", בשל המדיניות הדומה בה הם דוגלים: המשך הסגר על הערים הפלסטיניות והמשך ההתקפות נגד הפלסטינים השואפים לעצמאות. סטודנטים פלסטינים רבים השוו אמש בין שרון לברק ואמרו: "אין הבדל בין רוצחו של הנער הפלסטיני, מוחמד אלדורה, לבין מבצע הטבח בסברה ושתילה".

סוריה: "שלום עם שרון - בזבוז זמן"

בדמשק יצאה התקשורת הרשמית בדעה נחרצת כלפי סיכויי השלום בעידן שרון. "שלום עם שרון הוא בזבוז זמן", הוא המוטיב העיקרי שמשדרת סוריה בימים האחרונים, לצד קריאה למדינות ערב להתאחד יחדיו כדי להתמודד עם אתגרי התקופה הקרובה.

בלבנון מעוררת בחירת שרון זכרונות קשים וחששות. "כשנפתחו הקלפיות בישראל, התחלנו לשחזר במוחנו את מוראות סברה ושתילה ואת הטרגדיה שחווינו לפני למעלה מעשרים שנה ואשר עד היום איננו מצליחים למחוק מזיכרוננו". כך אומרים תושבים לבנוניים.

ראש ממשלת לבנון, רפיק אלחרירי, הגיב על בחירת שרון באומרו כי "בחירה שכזו פירושה צעידה לאחור בתהליך השלום".

עיתון לבנוני כותב הבוקר בכתבתו הראשית על הבחירות בישראל, כי "אריאל שרון עולה לשלטון בישראל עם תוכנית לדחות כל רעיון להסדר...הישראלים אמרו פעם נוספת 'כן' למלחמת חורמה נגד הפלסטינים והערבים כולם ו'לא' לזכויות הפלסטיניות והערביות...לא ניתן להתחמק מעימות משום שהסדר נראה כיום בלתי אפשרי...הישראלים הכריזו בקול רם כי הם יוצאים נגד העולם כולו, ובראש ובראשונה נגד הערבים".

2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully