וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"האדישות כאן חוגגת"

3.3.2001 / 18:53

ברחוב החרדי בבני ברק אין כמעט איזכור לבחירות; "בפעמים קודמות, עד תשע בבוקר כל הצעירים היו מצביעים", אמר מקורב לדרעי; מנכ"ל הליכוד הגיע לעיר בניסיון לחמם את האווירה

מאת לירון מרוז

הרחוב החרדי בבני ברק מגיב באדישות למערכת הבחירות. האדישות הזו, חשוב לציין, לא מתבטאת כל כך באחוזי הצבעה נמוכים, אלא יותר בעבודת האברכים להבאת מצביעים לקלפי. בשעות אחר הצהריים המוקדמות דווח בקלפיות המרכזיות בעיר על אחוז הצבעה של 45-50 אחוז. ההערכה היא כי עד לסגירת הקלפיות יצביעו מעל ל–70 אחוז.

בשעות הבוקר המאוחרות, האיזכור היחידי לבחירות היו מכוניות שעברו מדי פעם ברחובות וקראו לאנשים ללכת לקלפי. "האדישות כאן חוגגת", אמר יוסף חיים, מקורב לאריה דרעי שהיה פעיל מאוד במערכות בחירות קודמות. לדבריו, "בפעמים קודמות, עד תשע בבוקר כל הצעירים היו מצביעים ויוצאים לעבוד. זה שאתה רואה כאן בחורים שמסתובבים ברחוב ולא נוסעים להביא זקנים לקלפי ברעננה וטבריה – זה ההבדל הגדול. אני זוכר גם שבמערכות בחירות קודמות כל הקירות והכבישים כאן היו לבנים מהמודעות (פשקווילים) שנתלו ועכשיו הכביש שחור לגמרי".

במטה של דגל התורה טענו, כי אחת הסיבות לאדישות היא העובדה שהיום נמשכו הלימודים כרגיל. "חכה לשעות הצהריים, כשהאברכים בהפסקה, ואז תראה מאסה של אנשים", אמרו. אבל גם בשעות הצהריים רק בודדים הגיעו לקלפיות וחברי ועדת הקלפי מצאו גם זמן להתלונן. "לא הביאו לנו אוכל וזה לא פייר", התלוננה אחת החברות.

"אם אומרים להצביע זה מצווה כמו אתרוג ולולב"

כדי לבדוק את מצב העניינים ולחמם את האווירה הגיע לבני ברק מנכ"ל הליכוד, אורי שני. במשרדי דגל התורה הוא נפגש עם מספר חברי כנסת ועסקנים וכבר התחיל לחלק הבטחות. "אריק מתכוון עוד הערב להודיע על הקמת קבינט ביטחוני וקבינט חברתי – כלכלי שהוא יעמוד בראשו", הוא מספר.

מהרב מרדכי בלוי, האחראי על מערך ההסעות, הוא שמע סקירה על מצב האוטובוסים ועל הבעיות במקומות שונים בארץ. בסוף השיחה מפנה אותו שני למספר טלפון כלשהו, "תגיד שדיברת עם אורי והם יעזרו לך", הוא זורק לו וממשיך בסיורו.

אחרי שהפמליה עוזבת, מתפנה בלוי לספר על המערך, שלטענתו נבנה ב–48 שעות. להערכתו הוא נייד במשך היום לא פחות מעשרת אלפים אנשים, בעיקר אברכים שלומדים רחוק מבתיהם ותושבי יישובים מרוחקים. הוא מספר על זוג אנשים שהתקשרו מתל אביב ושאלו אם יש טיסה לחצור הגלילית, שם הם צריכים להצביע. כשאמרו להם שלא הם עלו על המטוס וטסו על חשבונם. "אצלנו אין אפס", הוא אומר, "אנחנו לא משאירים אף אחד. אצלנו, אם הרבנים אומרים להצביע זה מצווה, בדיוק כמו אתרוג ולולב".

1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully