וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

34.5 אחוזים מאזרחי ישראל הצביעו עד השעה 14:00

3.3.2001 / 18:53

אחוז ההצבעה נמוך בכשבעה אחוזים מזה שהתקבל בשעה זו בבחירות הקודמות; במגזר הערבי והחרדי שיעורי הצבעה נמוכים במיוחד; 170 מקרים של הפרות סדר; ברק, פרס, שרון ודרעי כבר הצביעו

34.5 אחוזים מתושבי מדינת ישראל, שהם יותר ממיליון וחצי בני אדם מימשו עד השעה 14:00 בצהריים את זכותם הדמוקרטית והצביעו בבחירות. מדובר בירידה של כשבעה אחוזים לעומת אחוז ההצבעה בשעה זו בבחירות הקודמות. אז אחוזי ההצבעה עמדו על 41.7. הבחירות הנוכחיות הן בעלות שיעור ההצבעה הנמוך ביותר מאז 1973.

הנתונים פורסמו על ידי ועדת הבחירות המרכזית והם מתעדכנים מדי שעתיים. במגזר החרדי והערבי נרשמים אחוזי הצבעה נמוכים במיוחד. הערכה היא כי אחוזי ההצבעה בקרב החרדים נמוכים כיוון שהלימודים בכוללים ובישיבות מתקיימים כסדרם, וברגע שאלו יסתיימו התמונה תשתנה. השר מתן וילנאי אמר כי בקרב הערבים האחוזים נמוכים, כיוון שהם נוטים להצביע בשעות המאוחרות.

בליכוד הביעו דאגה משיעור ההצבעה הגבוה שנרשם עד שעות הצהריים במה שמכונה "הקלפיות האדומות" - קלפיות המוצבות באזורים בעלי זיקה מסורתית לשמאל, כמו חיפה והקיבוצים. זאת לעומת אחוז הצבעה נמוך בקלפיות המכונות "כחולות" - קלפיות המוצבות באזורים בהם זוכה הליכוד לתמיכה גבוהה.

לעומת ההצבעה הדלילה ברחבי הארץ, בקלפיות הצבאיות נרשמת הצבעה ערה. קצין הבחירות בצה"ל, אל"מ שאול מגנזי, אמר כי בניגוד לבחירות 1999, השנה משתרכים תורים ארוכים בקלפיות. גם ביהודה ושומרון אחוזי הצבעה גבוהים יחסית. 55 אחוז מכלל בעלי זכות הבחירה שם כבר מימשו את זכותם האזרחית.

עד שעה זו הספיקו להצביע נשיא המדינה, משה קצב, ראש הממשלה אהוד ברק, שהצביע ביישובו כוכב יאיר, מועמד הליכוד, אריאל שרון, שהצביע בשכונת בית הכרם בירושלים, יו"ר ועדת הבחירות השופט מישאל חשין, השר שמעון פרס, מנהיגי הציבור הדתי הרב יוסף שלום אלישיב והרב עובדיה יוסף. האסיר אריה דרעי היה מראשוני המצביעים בכלא מעשיהו.

הפרות סדר בקלפיות

170 מקרים של הפרות סדר נרשמו עד כה בסמוך לקלפיות ברחבי הארץ במהלך יום הבחירות.

שני מטות המתמודדים התלוננו לוועדת הבחירות על אירועים שונים: בנהריה הוגשה תלונה נגד איש צד"ל לשעבר שאיים על פעילי מפלגת העבודה שניסו לתלות שלטים במקום. ממטה הליכוד בתל אביב הגיעו דיווחים על אנשים לבושי חולצות של מפלגת העבודה המחלקים למצביעים פתקים של אהוד ברק. רכזי השטח של הליכוד באזור כפר קאסם דיווחו למטה המפלגה על מעטפות מוכנות מראש ששולשלו לקלפי. במטה ברק התלוננו על תופעה דומה באשדוד שם קיבלו עולים חדשים מעטפות ובהם פתקים של שרון.

מאות אזרחים ונציגי ליכוד בוועדות קלפי התלוננו בנוסף על קיומם של פתקים עליהם נכתב אריק שרון במקום אריאל שרון.

תושב בת ים שהגיע בצהריים להצביע באחת הקלפיות בעיר, הופתע לגלות שמישהו כבר הספיק להצביע במקומו. גלי צה"ל מדווחים כי האיש פנה למשטרה שהחלה לחקור את הנושא.

בטייבה יידו כ-20 ילדים אבנים לעבר בית ספר בעיר, שבה ממוקמת קלפי. שוטרים שהגיעו למקום הבריחו את הילדים.

בנתניה נכנס צעיר לאחת הקלפיות בעיר וכתב על פתקי ההצבעה הריקים "מוות לברק". הצעיר פיזר מחוץ לקלפי פתקי הצבעה עליהם צייר צלבי קרס וברח מהמקום.

כ-200 חרדים המתנגדים לבחירות, הגיעו בשעה האחרונה לקלפי ברחוב יואל, סמוך לבית הספר לפידות בירושלים, ומנעו את הגישה לקלפי. כוחות משטרה שהגיעו למקום, פיזרו את החרדים ללא כל התנגדות מצידם

1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully