וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משפחות 13 ההרוגים במגזר הערבי: לא לשבש את יום הבחירות

3.3.2001 / 18:53

ח"כ זהבה גלאון: "אנו נערכים לכך שאנשים ירצו לפוצץ את הבחירות, יעמדו עם תמונות ההרוגים, ויירקו על הבוחרים"; בעבודה מקווים כי ברגע האמת יבחרו מצביעים ערבים בברק במקום להמנע

מאת הלית לוי

פורום המשפחות השכולות של 13 ההרוגים במגזר הערבי במהלך מהומות אוקטובר, קורא היום לציבור הערבי שלא לשבש את מהלך יום הבחירות מחר. הקריאה הפומבית והגלויה, אינה עניין של מה בכך, בודאי עבור ראש הממשלה אהוד ברק, שזכה לקריאה בזכות מאמצים רבים מצד מקורביו. ההצהרה הושגה בין היתר בעקבות דו שיח שהתנהל בין קבוצת המשפחות, לבין פעילי מפלגת העבודה במגזר הערבי.

במפלגת העבודה מרכזים מאמצים רבים בכל מה שקשור למגזר הערבי ולהתנהגותו מחר, בקלפיות ומחוצה להם. הנחת העבודה במטה ברק היא שיש פער בין אחוזי ההצבעה כפי שהם באים לידי ביטוי בסקרים, לבין מה שעשוי להתרחש בשטח. במטה ברק קיימת הערכה (ואולי זו בעצם תקווה), שלא מעט מהמצביעים שיגיעו לקלפיות כדי לשים פתק לבן, יבחרו בשעת השין לשים פתק של ברק. אולם הנחה זו יכולה להתקיים רק בתנאי שלא תופרע על ידי גורמים במגזר הערבי הקוראים להחרמה כללית של הבחירות. אפשרות כזו, שעלולה גם להגיע לכדי התנגשויות אלימות, נשקלת בכובד ראש לא רק במשטרת ישראל, אלא גם במטה ברק .

חברת הכנסת זהבה גלאון (מרצ), הפועלת בחודשים האחרונים במטה המגזר הערבי, טוענת כי "זו מערכת הבחירות הקשה ביותר שידענו בקרב הציבור הערבי. יש לא מעט גורמים שקוראים להחרמה כללית, וזה בא לידי ביטוי בכרזות, בהתבטאויות, וגם בסוג של איומים". לדברי גלאון, מטה ברק נערך לאפשרות ש"אנשים ירצו 'לפוצץ את הבחירות', יירקו על מי שילך להצביע בכניסה לקלפי, ויעמדו עם תמונותיהם של 13 ההרוגים, כל זאת במטרה להפעיל לחץ על המצביעים".

כל אלה, יש לציין, כבר אירעו במהלך סיורי השטח שערכו בשבועות האחרונים אנשי מפלגת העבודה, כולל ראש הממשלה. בחודשים האחרונים גויסו במטה ברק, בלא מעט קושי, פעילים שכל תפקידם יהיה לדאוג להבטחת הסדר באזורים הקשים, ולעודד הצבעה. הבעיה היא בעיקר בכפרים, שם מוצבות בדרך כלל קלפיות בודדות, במקומות נראים לעין, מה שיקשה גם על מי שכבר ירצה ללכת להצביע, ולא משנה אם יבחר באהוד ברק או יעדיף פתק לבן.

"בסופו של דבר 40-50 אחוזי הצבעה יהיו מבחינתנו הצלחה", אומרת גלאון. בבחירות הקודמות, יש להזכיר, 90 אחוזים מהבוחרים במגזר הערבי הצביעו עבור ברק. נתון זה, גם במטה העבודה יודעים, עשה עושה ויעשה את ההבדל.

דהאמשה: לא להכניס כוחות משטרה לישובים הערבים

על הציבור הערבי מופעלים לחצים רבים. בעוד חד"ש, לדוגמא, קוראת לתומכיה לבוא לקלפי ולשים פתק לבן, ממשיכות בל"ד, מפלגתו של ח"כ עזמי בשארה, ורע"ם, המייצגת את התנועה האיסלאמית, לקרוא באופן חד וברור להחרים את הבחירות. לא רק מטה ברק נאבק על הרחוב הערבי, אלא גם שתי תנועות אלו.

במקביל לחשש מאלימות, נשמעות קריאות שלא להכניס כוחות משטרה לכפרים ולערים הערביות. השר לביטחון פנים, שלמה בן עמי, שוחח היום עם חבר הכנסת עבד אל-מלכ דהאמשה (רע"ם). לדברי דהאמשה, אמר לו השר כי הוא קורא למפכ"ל המשטרה, רב ניצב שלמה אהרונישקי, שלא להכניס כוחות משטרה, ולנהוג באחריות. דהאמשה עצמו אמר כי "הציבור בוגר מספיק. הצעד המשטרתי הזה מיותר, לא במקומו, והוא עשוי להביא לתוצאה שלילית".

1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully