וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מצרים: השלכות ניצחון אפשרי של שרון נבחנות בקפידה

3.3.2001 / 18:53

מובארק כינס את יועציו לדיון מיוחד לקראת הבחירות בישראל; בכיר מצרי: לשרון לא חסר הכוח, אם ירצה יוכל להתקדם בתהליך השלום; קהיר תמתין בטרם תודיע אם בכלל על שיתוף פעולה

מאת שי שריג

מצרים נערכת ליום שאחרי הבחירות בישראל ומתייחסת באופטימיות זהירה לעלייתו הצפויה של אריאל שרון לשלטון. נשיא מצרים, חוסני מובארק, קיים בתקופה האחרונה סדרת התייעצויות עם צמרת השלטון המצרי לבחינת המדיניות שבה תנקוט מצרים עם עלייתו של מנהיג הליכוד, אריאל שרון, לשלטון בישראל.

גורם בכיר במצרים אומר לעיתון הערבי הבינלאומי "אל-חיאת", כי מצרים עוקבת בקפידה אחר המתרחש בישראל. "ברק הוכיח כי הוא חלש מכדי להשיג שלום. מאידך, "לשרון לא חסר הכוח להשיג התקדמות בתהליך השלום, לו רק ירצה בכך".

מצרים, מדגיש הבכיר המצרי, תמתין לראות כיצד שרון ינהג בשטח, ורק אז תבחר כיצד להתמודד עמו. נתייחס אליו כאל ראש הממשלה הנבחר ולא כאל 'אריק שרון' האדם. איננו מתכוונים לנקוט יוזמה כלשהי להעלאת המורל של שרון, ורק אם שרון יעשה משהו מועיל למען תהליך השלום, מצרים תסכים לשתף עמו פעולה. אם שרון ימשוך זמן, מצרים לא תהיה מעונינת להיות שותפה לסיבוך המצב באזור.

הגורם המצרי דוחה את הטענות כי עליית שרון תביא להידרדרות המצב באזור ומעריך כי "ההיסטוריה השחורה של שרון והמוניטין הרע שיצא לו יגבילו אותו. הדבר עשוי להניע אותו לנקוט עמדות לשינוי תדמית זו ולהוכיח את ההפך. הוא מציין כי כל מלחמות ישראל נגד הערבים התנהלו בתקופות בהן שלטה מפלגת העבודה, בעוד הסכמי שלום נחתמו עם קיצונים כמו מנחם בגין. "שרון לא יהיה קיצוני יותר", פוסק הבכיר המצרי.

יועצו של מובארק: מצרים ערוכה להדוף כל התקפה ישראלית

בהתייחס לאיומי שרון כלפי מצרים והפלסטינים בתקופת מערכת הבחירות אומר הבכיר המצרי: אנו מתייחסים לאיומיו בצורה שקולה, מושכלת ורצינית. על אזרחי ישראל להבין כי מצרים איננה שוחרת מלחמה ואינה מעונינת לסחוף את המצב באזור אל הבלתי-נודע. אך עם זאת, על כולם לדעת כי מצרים מסוגלת להדוף כל התקפה ולשבור כל זרוע שמושטת אליה בחוזקה.

גם יועצו המדיני של נשיא מצרים, אוסאמה אלבאז, אמר בסוף השבוע כי "האיומים הישראלים לפגוע בסכר אסוואן או בכל מקום אחר במצרים אינם מפחידים אותנו, ואנו מוכנים להגיב עליהם, בשעת הצורך. עלינו להתייחס להצהרות אלה במלוא הרצינות ואנו ערוכים לקראת אפשרות שכזו". אלבאז ציין כי אם שרון יבחר לנקוט במדיניות התאבדות שכזו, העם הישראלי יהיה המפסיד הגדול.

פייסל חוסייני: השיחות עם שרון יידמו לזירת אגרוף

לצד המתינות היחסית מצדם של המצרים, הפלסטינים מתבטאים בצורה לוחמנית יותר.

הממונה על תיק ירושלים ברשות הפלסטינית, פייסל חוסייני, אומר כי בתקופת כהונתו של ברק השיחות בין ישראל לפלסטינים דמו למשחק שחמט, ואילו בעידן שרון הן יהפכו לזירת אגרוף.

שר התכנון הפלסטיני, נביל שעת', סבור כי אם אריאל שרון ינצח בבחירות, הוא לא יוכל להתנער מהתחייבויות ישראליות קודמות כלפי תהליך השלום, "משום שמדובר בהתחייבויות מדיניות בינלאומיות ולא בהתחייבויות של מפלגה ישראלית מסוימת".

חבר בכיר בוועדה המרכזית של הפתח אומר כי בתנועה החליטו להיות במצב של "כינוס מתמיד" בשל המצב המסוכן השורר באזור, ערב עלייתו של שרון. הבכיר הפלסטיני, זכריא אלארא, אומר: "איננו רוצים להקדים את המאוחר, אך לדעתי צפויה הסלמה במצב בשטח מצד ישראל". מצפה לנו תקופה של קיפאון מדיני, מוסיף חבר הפתח, ואנו נערכים לחזק את היציבות הפנימית ברשות הפלסטינית ולאחד את השורות כדי להתמודד עם אתגרי התקופה הקרובה.

2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully