וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יממה לפני הבחירות: בליכוד חוששים משאננות, בעבודה עדיין אופטימים

3.3.2001 / 18:53

במפלגת העבודה מחכים לשינוי המיוחל מחר; למרות זאת, כבר מארגנים את ההתנגדות לממשלת אחדות; בליכוד חוששים משאננות יתר של מצביעי שרון

מאת הלית לוי ואסף לוי

פחות מ-24 שעות לפני פתיחת הקלפיות, בליכוד מביעים חשש משאננות יתר של מצביעי שרון הפוטנציאליים ונערכים למערך היסעים כלל ארצי שיוביל את הבוחרים אל הקלפי. ח"כ עוזי לנדאו, ממטה ארגון יום הבחירות, אמר הבוקר במסיבת עיתונאים, כי "האויב הגדול ביותר שלנו היא השאננות ובעל הברית הגדול ביותר שלנו הוא הייאוש אצל מפלגת העבודה. עם זאת אנחנו חוששים מאוד משאננות, כאשר בציבור קיימת התחושה שהמשחק גמור". לנדאו הפנה קריאה לציבור בוחרי הליכוד לצאת ולהצביע.

יו"ר מטה הבחירות, ח"כ סילבן שלום, מתח ביקורת על מטה ברק ואמר כי מערכת הבחירות אופיינה בהתנהגות שאינה הולמת, בלשון המעטה, מצד המטה השני. "הימים האחרונים הוכיחו שהם עשו הכל כדי לגרור אותנו למערכת בחירות מלוכלכת ואלימה", אמר שלום. "אני מבקש מראש הממשלה, 21 שעות לפני פתיחת הקלפיות, להורות לאנשיו לא להעכיר את חגיגת הדמוקרטיה ולא לנקוט באלימות".

מנכ"ל הליכוד, אורי שני, סיפר כי הדגש החשוב ביותר מבחינת מטה שרון היה ארגון יום הבחירות עצמו והיערכות לקראתו. "יום הבחירות הוא היום שבו יוכרע הדבר. המטרה שלנו היתה להיות ערוכים להביא כל מצביע שרוצה לשים שרון לקלפי. עכשיו אני יכול לומר שאנחנו מאורגנים בצורה כזו שכל מי שרוצה להצביע שרון יודע למי לפנות ואנחנו נטפל בו". הליכוד יפעיל שני מרכזי שליטה ביום הבחירות: הראשון יטפל במעקב אחר כמות המצביעים בכ-8,000 קלפיות, והשני יטפל במערך ההיסעים לקלפיות.

קופצים על העגלה מחדש

במפלגת העבודה כבר מתכוננים לאפשרות של הצעה להצטרף לממשלת אחדות. ראשי מטה הארגון של אהוד ברק הבהירו הבוקר, כי לאחר הבחירות יופנו כל המאמצים להתנגדות לרעיון ממשלת האחדות, גם במקרה שברק ינצח. חיים אורון, מראשי המטה, אמר לגלי צה"ל כי ידוע לו על בכירים במפלגת העבודה שמאיימים לפרוש ממנה אם תצטרף לממשלת אחדות. אורון הוסיף שגם לברק אין כוונה להצטרף לממשלה עם קווי מדיניות ימניים-קיצוניים. מזכ"ל המפלגה, רענן כהן, אמר היום כי כל החלטה על הצטרפות לממשלת אחדות, תתקבל בכינוס של כל מוסדות התנועה, זמן קצר לאחר הבחירות.

אולם למרות כל התחזיות על נצחונו הברור של שרון, במפלגה שומרים על אופטימיות. "משהו קורה בימים האחרונים, אין לי ספק. אנשים מתעוררים ומרגישים את זה ברחוב, המורל גבוה",אמרה השרה דליה איציק, שמשוכנעת כי מאז יום חמישי חל שינוי במעמדו של ברק, כזה שעשוי להביא את השינוי. "אפילו בתוך המפלגה, מתנגדים של אהוד רואים פתאום שהוא עשוי לנצח וממהרים לקפוץ על העגלה מחדש".

במטה ברק מרוצים בימים האחרונים מהתגובות המתקבלות מהשטח. וכדי לא להותיר ספק, ממשיכים להפעיל מאות פעילים ברחבי הארץ. מי שעבר אתמול בצומת קפלן בתל אביב, סמוך לקניון עזריאלי יכול היה להיווכח בעצמו. עשרות שלטים הקיפו את הצומת ובמרכזו הוקם אוהל.

"ארגון, ארגון, ארגון"

איל, פעיל שטח מרכזי של מפלגת העבודה, שאחראי על כל הצמתים בתל אביב טוען גם הוא: "יש שינוי. יש התעוררות, יותר לוקחים סטיקירים, יותר נעצרים". הפעילים פושטים על הצומת עם שחר, מקימים אוהל וישנים בו כדי לא לתת לאנשי שרון הזדמנות לחטוף את הצומת מידיהם. 30 אוהלים הוקמו עד כה. יחד עם זאת אומר גיל, שאגב, מסתובב עם אלה על כל מקרה שלא יקרה, לא פעם מגיעים להסכמה על צומת. "יש מספיק צמתים". גיל מציין בלא מעט שביעות רצון, שבימים האחרונים "כבשנו את כל תל אביב, צומת ארלוזרוב, קפלן, גלילות, הכל".

ולגבי יום הבחירות עצמו, במטה ברק משננים מנטרה אחת. אורנה אנג'ל ראש מטה המתנדבים אומרת כי הכל תלוי בשלושה דברים: "ארגון, ארגון, ארגון".

כל הקלפיות בארץ חולקו במטה ברק לדרגות. דרגה א' נחשבות 'הקלפיות הטובות' אלו שבבחירות האחרונות אחוז ההצבעה היה שם גבוה במידה מספקת. המתנדבים, שיונחו על ידי ראשי המטות יגיעו לקלפיות. 500 קלפיות הוכרזו, כקלפיות קשות, בעיקר חרדים ודתיים, אליהן ישלחו מתנדבים מיוחדים שיפקחו. במטה הערבי נערכים גם הם בהתאם. ההערכה בשטח היא שלא מעט אזרחים ערבים עשויים בסופו של דבר 'לבוא לשים פתק לבן, אבל ברגע לאחרון לשים ברק'.

ומנגד, הדיבורים על היום שאחרי נמשכים. מה יקרה אם ברק יפסיד, מי ינהל מו"מ אפשרי על ממשלת אחדות, מי ירוץ לפריימריז. בורג ורמון יצטרכו להחליט ביניהם על מאבק או שיתוף פעולה, בן עמי לא נשכח גם הוא ואפילו בן אליעזר שהודיע שיתמודד, וספג ביקורת מבורג. דליה איציק אמרה על כך, כי כל אלה שמדברים "משחיזים סתם, אהוד ברק הוא ראש הממשלה הבא של ישראל. ואז הם יהיו עסוקים במי מתחנף ראשון".

2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully