וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קואליציית הימין: כל הציפיות, הדרישות והבקשות

3.3.2001 / 18:53

אם ינצח שרון,יתחילו המגעים הקואליציוניים מיד; ש"ס רוצה חמישה שרים, המפד"ל שניים, וגם האיחוד הלאומי רוצה שני שרים; יהדות התורה עשויה להפתיע

מאת לירון מרוז

על רקע הסקרים המנבאים נצחון סוחף לאריאל שרון בבחירות שייערכו ביום שלישי, נערכים במפלגות הימין ליום, שלא לומר לשעות, שאחרי. כלפי חוץ כולם מרוכזים במשימה הכללית של ניצחון שרון, אולם בחדרי חדרים כבר מפנטזים על לשכת השר, הוולוו והנהג. במקרה ששרון יצליח להקים ממשלת אחדות, ברור לכולם כי הם יצטרכו להתפשר ולוותר, אולם אם הוא יקים ממשלת ימין צרה, רואים את עצמם אנשים רבים כמועמדים למשרת שר.

בש"ס, השותפה הגדולה של הליכוד, מצפים לעלות מארבעה שרים שקיבלו בממשלת ברק לחמישה. בתנועה מעריכים כי הם יחזרו למשרדים אותם עזבו כשפרשו מהממשלה (עבודה ורווחה, תשתיות, בריאות ודתות) ויו"ר התנועה, אלי ישי, ישודרג לתיק השיכון. השרים הנוספים מטעם התנועה ייקבעו על ידי ישי ומועצת החכמים, ומובן שמידת קרבתם ליו"ר התנועה תכריע. כרגע נראה כי מקומם של השרים לשעבר, שלמה בניזרי ואלי סוויסה מובטח. בהקשר של סוויסה ראוי לציין כי יחסיו עם ישי קרירים בלשון המעטה, ושמו אף הושמט מחוברת שהוציאה התנועה לקראת הבחירות. למרות זאת, עקב מעמדו החזק בש"ס וקרבתו המשפחתית לבית הרב עובדיה (אחותו נשואה לבנו של יוסף, דוד), הוא יכהן כשר.

על שני התיקים הנוספים מתחרים שלושה: מנכ"ל התנועה, אשר אוחנה, יו"ר הסיעה הפעלתן, ח"כ יאיר פרץ, וח"כ ניסים דהאן. שר הדתות לשעבר, יצחק כהן, לא יחזור ככל הנראה לתפקידו בשל אי נחת בתנועה מהרפורמות שביצע במשרד בעת כהונתו וכן בשל קרבתו לאריה דרעי. שם נוסף שמוזכר הוא של ח"כ יצחק וקנין.

שרנסקי רוצה לחזור למשרד הפנים

השותפה הטבעית הנוספת היא סיעת המפד"ל עם חמשת חבריה, שמצפה לשני תיקים. במפלגה טוענים כי מכיוון שהמנדטים שהם העבירו לליכוד בבחירות האחרונות, במסגרת הסכם העודפים, העניקו לליכוד את המנדט ה- 19, סוכם כי הם ייחשבו כשישה מנדטים ולא חמישה. בסיעה כבר הצהירו בחודשים האחרונים מספר פעמים על רצונם לשוב למשרד החינוך. אולם הערכה אחרת אומרת כי יו"ר המפלגה, הרב יצחק לוי, דווקא אינו מעוניין בתיק, הזה, אלא בתיק השיכון. "לוי יודע שהוא לא הצליח כשר החינוך וגם במפלגה לא אהבו את מה שעשה", אומר גורם במפלגה, "לעומת זאת, במשרד השיכון ניתן לראות מיד עשייה וזה גם יכול להיות לו טוב בהתמודדות העתידית על ראשות המפלגה מול אפי פיין". אך מכיוון שתיק השיכון שמור, ככל הנראה, לש"ס, ייתכן ובסופו של דבר יסתפקו שם בתיק התחבורה. על התיק הנוסף, הזוטר (מדע, איכות הסביבה), עומדת להיות מלחמה גדולה בין חברי הכנסת שאול יהלום וזבולון אורלב. המינויים במפד"ל צריכים לקבל את אישור מרכז המפלגה והשניים כבר עובדים שעות נוספות לשכנע חברים לתמוך בהם.

ישראל בעליה, עם ארבעה מנדטים, מתכוונת להילחם על תיק הפנים והקליטה. בכיר בתנועה אמר כי "שרון, גם בחדרי חדרים לא נקב בשם התיקים, אבל היו בינינו הבנות שהכיוון הוא קליטה ופנים". הוא הוסיף כי יו"ר הליכוד אמר כי הוא מתכוון להתייחס אליהם כמפלגה עם שישה מנדטים ולא ארבעה (חברי הכנסת ברונפמן וצינקר פרשו מהמפלגה לאחר הבחירות האחרונות). אותו גורם ציין כי "יש מקום ליצירתיות", אבל הבהיר כי על תיק הפנים הם בכל מקרה לא יוותרו.

ליברמן רוצה להיות שר המשפטים

האיחוד הלאומי, בעלת שבעת המנדטים, מתכוונת לדרוש לפחות שני שרים ואולי גם סגן שר אחד. במקרה כזה, ברור ששני הנציגים הבכירים של המפלגה יהיו חברי הכנסת אביגדור ליברמן ורחבעם זאבי. ליברמן כבר הודיע כי הוא חפץ בתיק המשפטים או ביטחון הפנים, ולגבי גנדי, הבדיחה במפלגה מספרת שהוא רוצה את תיק התחבורה כדי שיוכל לבצע את הטרנספר.

השותפה האחרונה, שיש סיכוי נמוך לכך שהפעם תפתיע, היא יהדות התורה. במפלגה החרדית הקפידו כמעט כל השנים שלא להיות שרים והסתפקו בראשות ועדות (בעיקר הכספים) ובסגן שר. התפיסה מאחורי הגישה הזו היא חוסר רצון ליטול אחריות מיניסטריאלית על הקורה בממשלה ובמדינה. אולם בתוך יהדות התורה ישנו ויכוח לא פשוט בשאלה זו. אנשי אגודת ישראל (בראשות ח"כ מאיר פורוש), החסידים, דוגלים בהשארת המצב, ולעומתם הליטאים, אנשי יהדות התורה (הח"כים אברהם רביץ ומשה גפני), סבורים שיש מקום לשקול כהונת שר. גורם המקורב לליטאים הסביר כי תיפקודו של פורוש כסגן שר השיכון בממשלת נתניהו היה כושל בכל מה שנוגע למינויים של אנשי המפלגה בתפקידים שונים ועל כן יש לשנות את המצב. "יו"ר ועדה ושר בהחלט יכול להתאים לנו", הוא אמר.

כך או כך, ביום שלאחר הבחירות נראה שליו"ר הליכוד צפויים חיים לא קלים. כדי להגיע לכך הוא צריך רק דבר אחד: לנצח ביום שלישי את אהוד ברק.

2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully