וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שני הישראלים שנרצחו אתמול הובאו למנוחות

3.3.2001 / 18:53

ד"ר שמואל גיליס, תושב כרמי צור, נטמן היום בבית העלמין בכפר עציון; הלוויתו של ליאור עטיה מעפולה התקיימה בשעות הצהריים בעירו; בתגובה מכתר צה"ל את רוב הערים הפלסטיניות

בעקבות פיגועי הירי, החליט היום ראש הממשלה, אהוד ברק, להורות לצה"ל לכתר את רוב הערים הפלסטיניות, חוץ מקלקיליה ויריחו. בעקבות הכיתור לא יוכלו תושבים פלסטינים לצאת מהערים ולעבור ביניהן. כמו כן הוחלט לחסום את הדרכים המקשרות בין הכפרים בשטחים לבין הדרכים הראשיות.

שני אזרחים ישראלים נרצחו אתמול בידי מחבלים פלסטינים. ד"ר שמואל גיליס תושב כרמי צור שבהר חברון, בן 42 ואב לחמישה, נהרג בערב לאחר שנורו יריות לעבר רכבו, בעת שנסע בכביש ירושלים-חברון. כתוצאה מהירי, שבוצע ממכונית עוקפת ליד מחנה הפליטים אל ערוב, התהפכה המכונית, וגיליס נהרג. גיליס עבד כרופא בכיר בבית החולים "הדסה עין כרם". הלוויתו יצאה בשעות הבוקר מבית החולים הדסה עין כרם לבית העלמין בכפר עציון.

אחיו של גיליס, דוד, שגם הוא רופא בבית החולים "הדסה עין כרם" ספד בהלוויה ואמר: "שמואל, אחי, רעי, מורי היקר, לא האמנתי ולא חשבתי אף פעם שאצטרך לעמוד פה ולהספיד אותך. ודאי לא בגיל כל כך צעיר כשאתה מלא בשיא פריחתך. כל חיינו הלכנו יחד, איך נוכל בלעדייך שמואל, נרצחת בידי בני עוולה על קידוש הארץ שכל כך אהבת, היית חדור אהבה לאדם באשר הוא אדם, לאדמת ארץ ישראל באשר היא".

רותי גיליס, אשתו, ספדה לו בבית החולים: "כשישבנו אתמול ואירגנו את הלוויה שלך, ידעתי שהלוויה צריכה לצאת מ'הדסה', המקום שהיה ביתך מאז שהתבגרת. עוד לפני שאני הכרתי אותך, כבר היית של הדסה. היית בהדסה של החולים, בהדסה של הסטודנטים, בהדסה של המחקר. התפעלתי תמיד איך הצלחת לשלב את הכל ביחד ובסוף יום עבודה לחזור הביתה לכרמי צור, לצורכי הבית, לצורכי הכלל. שמואל, אתמול כשדיברתי עם הילדים אמרתי להם שאני מרחמת לא רק עלינו הילדים בבית, אלא על כל החולים שהיו תלויים באבא, שהוא היה בשבילם תקווה, עזרה ואוזן קשבת".

ליאור עטיה, בן 23 מעפולה, נרצח מוקדם יותר אתמול בבוקר סמוך לצומת עוקף ג'נין בשטח שמוגדר בשליטה ישראלית ביטחונית. הוא יצא מביתו בבוקר ויחד עם ידידו הערבי ישראלי מכפר תמרה, נסע לאזור ג'נין על מנת להוציא את מכוניתו מהמוסך. ככל הנראה, נכנסו השניים בדרך שעקפה את המחסום הצה"לי. ארגון השהידים של "אל אקצה" נטל אחריות על המעשה. בנקודת המפגש המתינו מספר מחבלים, שירו בליאור בחזהו ובראשו. הוא פונה לבית החולים "העמק" בעפולה במצב אנוש וזמן קצר לאחר מכן מת מפצעיו על שולחן הניתוחים. חברו הערבי ישראלי, מוחמד זועבי, שהיה עימו הצליח לצאת מהעיר לאחר הפיגוע, ודיווח על התקרית לחיילי צה"ל במחסום הצבאי ביציאה מג'נין. מעצרו הוארך היום בשישה ימים בבית משפט השלום בנצרת. המשטרה ביקשה להאריך את מעצרו, לאחר שנתגלו סתירות בגירסה שמסר בחקירתו בשב"כ. זועבי חשוד בקשירת קשר לביצוע פשע ובסיוע לארגון עויין.

באמצעות מנגנון התיאום והקישור הועבר עטיה למחסום צה"ל ג'למה, ביציאה מג'נין. משם הוא פונה להית החולים העמק בעפולה, שם נפטר במהלך ניתוח לב וחזה. ליאור הותיר אחריו הורים ושלוש אחיות. הוא נטמן בבית העלמין בעפולה.

בתוך כך מתפרסם היום בעיתון "הארץ" כי בצה"ל התריעו השבוע שישראלי ירצח בקרוב בג'נין. בישיבה שכינס שלשום אלוף פיקוד המרכז, יצחק איתן, בהשתתפות שלושה קצינים בכירים, דיווח ראש מנהלת התיאום והקישור בגדה המערבית, תת אלוף דב צדקה, על המצב בג'נין, שם ביקר ביום שלישי השבוע. צדקה סיפר על מאות ישראלים שמבקרים במקום בכל יום, אלפים בשבוע, "מכונית בכל דקה", בשעות השיא של הבוקר. קשרי מסחר ומשפחה ענפים, בעיקר עם ערבים ישראלים אך גם עם אחרים, נמשכים באין מפריע. המשטרה אינה מונעת מנהגים להיכנס לג'נין, וצה"ל, שכוחותיו ערוכים לבלום חדירות מהשטחים לישראל, אינו יכול לבלום את המתגנבים לתוך העיר.

כוחות הביטחון העריכו כי הדימוי הרגוע והבטוח שהיה לעיר ג'נין אינו אלא אשלייה מסוכנת, שתתפוגג במהרה ברצח ישראלי בג'נין. לביסוס ההערכה נמסר כי לפחות בשלושה מקרים חילצו אנשי הרשות הפלסטינית מסכנת מוות ישראלים שנקלעו לעיר.

ברק מגנה ומבטיח להמשיך במלחמת חורמה נגד המחבלים

ראש הממשלה, אהוד ברק, גינה אתמול את רצח שני הישראלים ואמר כי כוחות הביטחון ימשיכו במלחמת חורמה נגד מבצעי הפיגועים ושולחיהם, שלא ימלטו מעונש. "מעשים נפשעים מסוג זה לא ירתיעו את הממשלה מלהמשיך לצעוד בדרך המדינית בטחונית שייעודה בסופו של דבר הוא היפרדות בין מדינה יהודית חזקה ובטוחה לבין העם הפלסטיני".

בשבועות האחרונים הזהירו רשויות הביטחון אזרחים ישראלים שלא להיכנס לשטחי הרשות הפלסטינית, מחשש לחייהם. בשבוע שעבר נרצחו שני ישראלים תושבי תל אביב, אתגר זיתוני ומוטי דיין ז"ל, בעלי מסעדת "יאפיס" ברחוב שנקין, לאחר שנכנסו לעיר טול כרם כדי לקנות כדים.

במועצת יש"ע קראו אתמול "להוריד בצורה נחרצת ואחת ולתמיד את הרוצחים הפלסטינים מהכביש" בהודעה שנמסרה לאחר הרצח אמרו במועצה כי "פיגועי הירי אינם תופעת טבע בלתי צפויה שלא ניתן להתגבר עליה. יש לאפשר לצה"ל להפעיל את מלוא כוחו כדי למגר את המחבלים בכבישים".

1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully