וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פינושה נשלח למעצר בית

3.3.2001 / 18:53

רודן צ'ילה לשעבר נאשם באחריות לחטיפתם ורציחתם של אזרחים רבים בתקופת שלטונו; בבית המשפט ממתינים לתוצאות הבדיקות הרפואיות שיקבעו אם הוא כשיר לעמוד לדין

רודן צ'ילה לשעבר, אוגוסטו פינושה, נשלח למעצר בית, עד לתחילת משפטו. הגנרל לשעבר, בן ה-85, שלט בצ'ילה בין השנים 1990-1973 ואחראי לפי האשמות ליותר מ-70 מקרי רצח וחטיפה שבוצעו על ידי יחידה צבאית שכונתה "הקרוואן של המוות". בנוסף לכך, בתקופת שלטונו של פינושה נערכו "טיהורים" רבים של מתנגדי המשטר - על פי ההערכה נחטפו ונרצחו כ-3,200 פעילי שמאל ואנשי ביטחון שהתנגדו למשטרו.

הודעת המעצר נמסרה לפינושה ישירות למעונו שבבוקלמו, כ-120 קילומטרים דרומית מערבית לסנטיאגו. דוברו של פינושה אמר כי הוא מסרב להכיר במעצר ומתכוון לערער עליו בתוך ימים ספורים.

החדשות על המעצר התקבלו באהדה בקרב ארגוני זכויות אדם בעולם. מנהיג צבא צ'ילה, הגנרל ריקרדו איזוריאטה, הביע דווקא חשש מהמעצר. "אני מאוד מודאג מבריאותו של גנרל פינושה, ואין לי שמץ של ספק שכל הצבא חש כמוני", צוטט הגנרל.

דוברת משפחות נפגעי פינשה, גבריאלה זוניגה, מסרה בתגובה כי "מדובר בצעד הכרחי כדי שהצדק יצא לאור".

קבוצה של תומכי פינושה התאספה מיד עם פרסום דבר המעצר סביב ביתו, במחאה על הניסיון להעמידו למשפט. בנו של פינושה סיפר בראיון לעיתונאים כי בריאותו של אביו רופפת וכי המתח הרב סביבו עשוי להביא למותו. "אני חושב שזה מה שיספק את השופט והממשלה, כשאבא שלי ימות הכל יסתיים", ציין הבן.

ההליכים המשפטיים נגד הרודן החלו באוקטובר 1998, כשהמשטרה עצרה אותו בבריטניה בעקבות הוראת שופט ספרדי להעמידו לדין. פינושה ישב במעצר במשך 503 ימים, לפני שהורשה לשוב לארצו.
בית משפט בבריטניה החליט כי מצבו הבריאותי אינו מאפשר את העמדתו לדין בספרד.

תוצאות הבדיקות הבריאותיות שנעשו לפינושה עדיין לא פורסמו. אולם הרופאים גורסים כי הוא סובל מסוכרת, בעיות לב וליקוי שכלי קל. הוא הוחש בסוף השבוע לבית החולים בשל שבץ קל.

0
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully