וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יומן הודו: נמצאו שני הישראלים הנעדרים

3.3.2001 / 18:53

המשלחת הישראלית איתרה אותם בסדנת מדיטציה בעיר בהוג'; רופאים מקומיים: האסון עצום, הממשלה מסתירה את הנתונים האמיתיים מחשש למהומות; תולי שרגאי, שליחת וואלה! בגוג'ראט

מאת תולי שרגאי שליחת וואלה! חדשות לגוג'ראט

שני הישראלים שנעלמו מאז רעש האדמה בהודו והיה חשש כי נפגעו נמצאו בריאים ושלמים והם בדרכם למחנה המשלחת הישראלית במקום. צוות החיפושים איתר את השניים, בני 29, בכפר שלחוף מפרץ קאץ' בשעה שהיו בסדנת מדיטציה.

רון הלאור ועופר לפלמן, בני 29 מקרית חיים, מספרים כי שהו בבוהג' ושם סיפרו להם ישראלים על סדנת הוויפסאנה בכפר דאבה. "רעידת האדמה קרתה ביום הראשון, התיישבנו באולם בו נערכה הסדנה, פתאום האדמה רעדה, אמרנו לעצמנו 'וואי יש כוח למדיטציה' בהתחלה כולם ישבו בשקט אחר כך כולם ברחו החוצה. העולם רקד. במסגרת הסדנה לנו אסור היה לדבר אפילו מילה, כך שלא החלפנו על זה חוויות. לא חשבנו שזה עד כדי כך נורא. אני יודע שהדאגנו הרבה אנשים אבל היינו במקום בטוח", סיפר הלאור.

גילויים התאפשר הודות לתושייתו של מון פטאל, הודי המתגורר בעיר המחוז אחמדבד. בשליחות השגרירות הישראלית שחיפשה אחר השניים הוא הגיע לאשרם בו שהו. "לא רציתי לתת להם 'מכה' אז קודם דיברתי באנגלית אחר כך אמרתי להם: 'בוקר טוב, באתי במיוחד בשבילכם'", משחזר פטאל שהביא את השניים למחנה המשלחת הישראלית, בעיר בוהג'. השניים נראים בשוק, ומאוד לא מתלהבים מההמולה סביבם. הם מצפים להמשיך לטייל בהקדם האפשרי.

הפרשה החלה אתמול, כאשר בני משפחותיהם התקשרו לחדר המצב של משרד החוץ בירושלים, ודיווחו כי השניים לא יצרו עמם קשר מאז הרעש, ביום שישי האחרון. קונסול ישראל בבומבי, דב שגב שטיינברג, אמר לוואלה!חדשות כי לאחר רעש האדמה הגיעו עשרות שיחות טלפון מהורים מודאגים. זאת למרות שאזור הרעש, במדינת גוג'ראט, הוא מהפחות מתויירים במדינה. מדובר באזור מדברי מאוד ועקב הקירבה לגבול עם פקיסטן נדרשים אישורים מיוחדים לטייל בו.

הבוקר נפתח בעיר בוהג' בית חולים שדה ישראלי, המתמלא לאט לאט בפצועים. העיר מנתה 200 אלף תושבים לפני הרעש, אך קשה לאמוד את מספר הנפגעים כיוון שלאחר רעידת האדמה החלה בריחה המונית ואי אפשר לדעת מי ברח ומי נהרג. מה שידוע בוודאות הוא שכל 500 החולים ואנשי הצוות בבית החולים המקומי נהרגו וגופותיהם של רבים עדיין קבורות תחת הבניין שקרס.

שני רופאים מקומיים טוענים כי מספר ההרוגים גבוה מהנתונים שמפרסמת הממשלה. לטענתם הממשלה מפרסמת נתונים שקריים כדי למנוע פריצת מהומות. כל הניצולים עזבו את בתיהם והם מתגוררים ברחובות מחשש לרעידות אדמה נוספות. ברחובות נראות משאיות עמוסות עצים לשריפת הגופות. "שורפים אותן בקבוצות של 15 כל פעם", סיפרו הרופאים המקומיים, "אחרת לא יספיקו לשרוף את כולן".

קלושים הסיכויים למצוא ניצולים נוספים

היום נמשכים מאמצי החילוץ באזור הרעש. במשך היום, החמישי מאז האסון, חולצו מן ההריסות שישה בני אדם, אולם הסיכויים למצוא ניצולים נוספים קלושים. עד כה חולצו כ-6,400 גופות, אולם ככל הנראה יעלה מספר הקורבנות לכ-20 אלף בני אדם. אתמול נמסר כי ההערכה הפסימית שמסר שר ההגנה ההודי, על פיה יגיע מספר הקורבנות הסופי לכ-100 אלף בני אדם, לא היתה מדויקת.

רעידת האדמה, בעוצמה של 7.9 בסולם ריכטר, פקדה את מערב הודו באזור הסמוך לגבול פקיסטן ביום שישי בבוקר. הרעש הכבד תפס את ההודים בעיצומן של חגיגות יום הרפובליקה, יום העצמאות של הודו. מאז הרעש הראשון התרחשו עוד עשרות רעידות קטנות, אולם הן לא גרמו להרס רב.

עשרות צוותים בינלאומיים שלחו סיוע רפואי ואנשי מקצוע בתחום פינוי ההריסות. המחלצים נערכים למבצע שיקום שיארך ארבעה חודשים, ויטפל בצרכיהם של כ-300 אלף בני אדם.

משלחת הסיוע הישראלית לנפגעי רעידת האדמה בהודו נחתה אתמול בבוקר בבומביי, בדרך לאזור הרעש במדינת גוג'ראט. במשלחת כ-180 חברים, והיא נושאת איתה 65 טונות של ציוד רפואי מזון ותרופות.

חשש מהתפרצות מחלות זיהומיות

כתבנו מוטי גל מוסיף

על אף הסיוע הרפואי אשר ממשיך להגיע מכל רחבי העולם, ניצולי רעידת האדמה מצויים בסכנת התפרצות של מגיפות זיהומיות, כך הזהירו אמש מומחים לנושא. שר הבריאות ההודי, ד"ר סי.פי. טאקור, סיפר כי קרוב ל-20 אלף תושבים כבר קיבלו טיפול.

בלא מים, חשמל או מזון, נאלצים התושבים לבלות את הלילות הקרים בשטחים הפתוחים. "השלב החריף שלאחר רעידת האדמה במהלכו נפצעים התושבים עדיין נמשך", כך מסר היום ראש המחלקה למחלות מידבקות בארגון הבריאות העולמי, ויג'אי קומאר: "האיום למחלות ומגיפות יימשך במהלך השבועיים הקרובים. אנשים נחשפים לקור, דלקות ריאות ומחלות זיהומיות נוספות. אספקת המים התמוטטה כמעט כליל, ומחלות מדבקות כתוצאה מזיהום מקורות המים עומדת להחמיר", אמר קומאר.

החשש הגדול ביותר של מומחי הבריאות הוא מפני התפרצות דיזנטריה, כולרה וטיפוס הבטן. לדברי קומאר בעיות תזונה ישפיעו אף הם על היכולת החיסונית של התושבים, וקיים חשש אף מהתפרצות מחלת החצבת.

2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully