וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הפליטים לא יחזרו, עיר פלסטינית תוקם בחולות חלוצה"

3.3.2001 / 18:53

גורם מדיני בכיר מודה: בטאבה הגענו למתווה משותף להסדר הקבע; ההכרעה על הר הבית תדחה בחמש שנים; הפלסטינים הסכימו לנוכחות צה"ל בבקעת הירדן; המטרה: הסכם ב-15 במרץ


מקור מדיני בכיר בירושלים מגלה היום בראיון ל"מעריב" כי ישראל והפלסטינים הגיעו בטאבה למתווה משותף להסדר קבע. על פי המקור, בטאבה נסללה הדרך להסדר קבע בין ישראל לרשות.

לדבריו, שני הצדדים פתרו את מרבית הבעיות, כולל נוסחה לפתרון בעיית הפליטים שגיבשו יוסי ביילין ונביל שעת'. על פי הבכיר, כל שנותר הוא "לקשור את הקצוות". ראש הממשלה, אהוד ברק, ויו"ר הרשות, יאסר ערפאת, בוחנים אפשרות להיפגש עוד לפני הבחירות, במוצאי שבת או ביום ראשון באירופה או במצרים, ולצאת בהצהרה משותפת מפורטת, אולי אפילו חתומה על לוח זמנים עתידי ועל העקרונות הכלליים של ההסכם.

בסוד המגעים נמצאים נשיא מצרים, חוסני מובארק, מזכ"ל האו"ם, קופי ענאן, ודיפלומטים שבדים ונורווגים. ברק אמר אתמול בפורומים סגורים: "אפשר כבר לראות את מתווה ההסדר". על פי אותם מקורות אלו הם פרטי ההסכם:

שטח: בין 94 ל-96 אחוזים משטחי יהודה ושומרון יועברו לפלסטינים ויהפכו למדינה פלסטינית עצמאית. בשאר חמשת האחוזים יכללו 80 אחוזים מהמתנחלים והם יסופחו לישראל.

ירושלים: הצדדים יפעלו על פי העקרון "מה שיהודי יישאר יהודי, מה שפלסטיני יישאר פלסטיני". הבעיה שנותרה היא "האגן הקדוש". על פי המסתמן תנהל ישראל את הכותל המערבי, והפלסטינים את המסגדים. בחמש השנים הבאות תהיה הריבונות בידי צד שלישי, לאחר תום התקופה ידונו הצדדים כדי להגיע להסכמה, אם לא יגיעו להסכמה ישמש מסמך קלינטון כפשרה.

ביטחון: הפלסטינים הסכימו למרבית הדרישות הישראליות כולל מחנות צבאיים בגב ההר, פריסת צה"ל במצב חירום ונוכחות צה"ל בבקעת הירדן למשך 6 שנים. נותרה שאלת זכות הטיסה למטוסי ישראל מעל שטחי הרשות. מסתמן: מטוסים פלסטינים יוכלו לטוס מעל שטחי ישראל ובתמורה יטוסו מטוסים ישראלים מעל שטחי הרשות. הטיסות יהיו תוך תאום משותף.

פליטים: על פי נוסחת ביילין-שעת' קיימת זכות שיבה לפליטים פלסטינים לשטחי המדינה הפלסטינית שתקום. הכוונה היא בעיקר לחולות חלוצה. ישראל תסייע לפלסטינים להקים באזור זה עיר אחת או יותר עבור הפליטים. ישראל גם תפצה את הפליטים ותסייע בשיקומם.

על פי מקורות בירושלים הגיע ההסדר בין הצדדים לשלב של סגירות אחרונות כשהצדדים הנושאים ונותנים השאירו "את הכבוד" למנהיגים לסגור את הקצוות בנושאי השטח, ירושלים והפליטים. לצדדים אין כוונה להגיע לחתימה השבוע אלא רק לקיים פגישה בין ברק לבין ערפאת שם יצהירו השניים על ההסכם המתגבש ולוח הזמנים. המגעים יחודשו ב-1 במרץ לאחר שתוקם ממשלה חדשה בישראל, כשהמטרה היא לחתום על הסכם כולל ב-15 במרץ.

כתבנו שי שריג מוסיף: מקורות יודעי-דבר מאשרים הבוקר לעיתון הערבי "א-שרק אלאווסט" את דברי הבכיר הישראלי ואומרים: "מסגרת הבנות" עשויה להיחתם בימים הקרובים בין ישראל לפלסטינים, בפסגה שתתקיים בקהיר בין ערפאת לברק. אחד מחברי צוות המו"מ הפלסטיני מגלה לעיתון, כי אם יצליחו המאמצים המצריים הקדחתניים להביא לכינוס הפסגה, ערפאת וברק עשויים לחתום על "מסגרת הבנות" במטרה לסייע למעמדו של ברק מול יריבו בבחירות, אריאל שרון.

יוסי ביילין אישר הבוקר בראיון לגלי צה"ל את הדברים המתפרסמים. לדבריו, רוב הדברים נכונים אך ישראל היא זו שתקבע את אופן ביצוע ההסכמות בין הצדדים. "אנו רוצים לגמור את הסכסוך הישראלי-פלסטיני, ולא לחכות עוד 50 שנה לשלום", אמר.

0
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully