וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ברק: לראשונה - הסכמה פלסטינית לסיפוח גושי התנחלויות

3.3.2001 / 18:53

"המחלוקת היא על אחוז המתנחלים שיסופחו"; הוסיף: הפגישה עם ערפאת אינה ודאית; הצהרת טאבה: "מעולם לא היו הצדדים כה קרובים להסכם"; הליכוד: תעמולת בחירות

ראש הממשלה, אהוד ברק, עדכן היום את השרים, בפרטי המשא ומתן עם הפלסטינים, כפי שסוכמו בשיחות טאבה.

בישיבת הממשלה השבועית נמנע ראש הממשלה מלחשוף את כל הפרטים שנדונו בטאבה, אולם סיפר כי לראשונה הפלסטינים הסכימו לגושי התיישבות ביהודה ושומרון. צוותי המשא ומתן הפלסטינים ביקשו שהגושים יהיו בהיקף של 50 עד 60 אחוזים, אולם ברק אמר כי ישראל עמדה על עקרונותיה שלפחות מ-80 אחוזים מהמתיישבים יישארו בגושי ההתיישבות.

"הערכתי הייתה מלכתחילה שלא ייצא משיחות טאבה הסכם, אך היינו צריכים לדעת לאן ניתן להגיע במשא ומתן לפני הבחירות. אנו קרובים מאי פעם להסכם עם הפלסטינים, קווי המתאר של הסכם עתידי מצטיירים כבר והם מעבר לדלת", אמר ברק לשרים. ברק התייחס גם כן לסוגיית ירושלים ואמר כי "הכותל המערבי, הגן הארכיאולוגי, עיר דוד והר הזיתים, יהיו בריבונותה של ישראל".

ברק אישר כי הרשות הפלסטינית עצרה חלק מהרוצחים של שני הישראלים בטול כרם. "אני עוסק עשרות שנים במלחמה בטרור ואיני זוכר תקופה כל כך יעילה בפגיעה באנשים שפוגעים בנו", אמר ראש הממשלה.

ישראל והרשות הפלסטינית מנהלות מגעים לפגישה בין ראש הממשלה, אהוד ברק, ליו"ר הרשות, יאסר ערפאת, שבה תימסר הצהרה מפורטת יותר, שתסכם את השלב הנוכחי בתהליך השלום. הפגישה תיערך ככל הנראה בחסות בינלאומית. שבדיה, הנשיאה התורנית של האיחוד האירופי, הציעה לקיים את הפגישה בין שני המנהיגים ביום שלישי השבוע בשטוקהולם.

בן עמי: חסר לנו "זמן פוליטי איכותי"

שיחות השלום בטאבה הסתיימו אמש בהודעה משותפת של ראשי המשלחות, שר החוץ שלמה בן עמי וראש צוות המשא ומתן הפלסטינים, אבו עלא. בהודעה הצהירו המשלחות כי "התנהלו שיחות רציניות באופן חסר תקדים", אך לא הצליחו בזמן שעמד לרשותם לגשר על כל הפערים. עם זאת, סבורים הצדדים כי ניתן יהיה להגיע להסכם לאחר הבחירות בישראל.

בהודעה נאמר כי "הצדדים לוקחים על עצמם לחזור למצב הביטחוני הרגיל שבשטח וברוח הסכמות שארם א-שייח וכי בכל הנושאים הושגה התקדמות בין הצדדים. שיחות טאבה מסיימות שלב ארוך בתהליך המשא ומתן להסדר קבע ומתוך תחושה שהצדדים מעולם לא היו קרובים יותר להסכם".

במסיבת העיתונאים המשותפת בטאבה אמר השר בן עמי כי "בתוך המסגרת הכללית של המאמץ שלנו להגיע להסדר קבע בינינו לבין הפלסטינים, אני יכול להעיד שספק אם היה סבב שיחות מעמיק, מפורט ורציני כל כך". בן עמי הוסיף כי מעולם לא היו הצדדים כה קרובים להסכם. "אין בינינו הסכם, אך יש לנו בסיס להסכם שניתן יהיה להגיע אליו אחרי הבחירות בישראל. אני משוכנע שאם היה לנו זמן פוליטי איכותי, יכולנו להשלים את המו"מ".

בן עמי סיכם ואמר כי "השיחות מסתיימות בתחושת הישג, שאנו קרובים להסדר, אבל גם בתחושה שאין בידנו כרגע זמן פוליטי איכותי לאפשר את קיומו. נחזור אליו כשיסתיים ההליך הדמוקרטי בישראל".

הפלסטינים דורשים לפרק את מעלה אדומים

כתבנו שי שריג מוסיף:

ראש המועצה המחוקקת הפלסטינית וראש צוות המשא ומתן הפלסטיני, אבו עלא, אומר הבוקר, כי סבב השיחות האחרון היה חשוב ביותר והבהיר לפלסטינים עמדות מעורפלות רבות בצד הישראלי. עם זאת, מונה אבו עלא, בהצהרות לביטאון הרשות "אל-איאם", את נקודות המחלוקת בין הצדדים:

- ירושלים: "עדיין נותרה מחלוקת בנוגע למספר מקומות קדושים ומספר התנחלויות ואזורים המסוכים לעיר. התייחסנו אל ירושלים כאל חלק מהשטחים הפלסטינים שנכבשו ב-67'". מקורות פלסטינים אומרים כי בין היתר דורש הצד הפלסטיני לפרק את מעלה אדומים.
- הפליטים: "לא חלה כל התקדמות בנושא זה", מדגיש אבו עלא ומוסיף כי הפערים בעמדות שני הצדדים בסוגייה זאת נראים כמעט בלתי ניתנים לגישור "זוהי היתה הבעיה הקשה ביותר מבין כל הבעיות שעל הפרק".
- הביטחון: "הסוגיות שפוגעות בריבונות הפלסטינית עדיין נותרו שנויות במחלוקת, במיוחד בכל הקשור לדרישת ישראל להקים תחנות התראה בעמק הירדן והדרישה לשליטה על המרחב האווירי הפלסטיני. אנו מנתגדים בתוקף לדרישות אלו".
- האדמה: "התנהלו ויכוחים סוערים בסוגייה זו, אך ייתכן שחלה התקדמות מסוימת בעמדת ישראל בהשוואה לעמדות שהוצגו בעבר. יש להמשיך במו"מ על מנת לפתור את המחלוקות בסוגייה זו".

שר ההסברה הפלסטיני, יאסר עבד ראבו, מציין כי "מה שהיה בטאבה בשבוע האחרון מוכיח כי שני הצדדים מסוגלים להגיע להסכם. עבד ראבו מדגיש כי על כל הפלסטינים לאחד מאמצים כדי למנוע משרון לעלות לשלטון. "זהו שבוע מכריע ויש לעשות הכל על מנת למנוע מהימין הקיצוני לעלות לשלטון בישראל", ציין. ואילו מנהיג התנזים בגדה, מרוואן ברגותי, אמר היום כי אנשיו לא יסייעו לברק לזכות בבחירות ואף יגבירו את ניסיונותיהם לבצע פיגועים נגד אזרחים וחיילים ישראלים.

הליכוד: ברק מנותק מהמציאות

תגובות סוערות בעקבות הצהרת הכוונות המשותפת לישראל ולפלסטינים. בליכוד אמרו על מסיבת העיתונאים בטאבה כי "זוהי הודעה משותפת לצרכי הבחירות של ברק. בהסכמות הסודיות ויתר ברק על הכל ולא קיבל כלום. צריך להקשיב לפער בין דברי אבו עלא לבן עמי כדי להבין שברק מנותק מהמציאות או שהוא שוב מוכר לנו כזבים".

מנהיג המפד"ל, הרב יצחק לוי, אומר בתגובה להצהרה המשותפת שנמסרה הערב בטאבה כי מדובר בתעמולת בחירות של ראש הממשלה שגם הפלשיתינים התגייסו לטובתה.

ראש סיעת ישראל ביתנו אביגדור ליברמן אומר כי זו קריצה לערבים אזרחי ישראל ולשמאל הקיצוני להצביע ברק אבל העם בישראל כבר החליט שראש הממשלה הבא יהיה אריאל שרון. בש"ס אמרו כי למשא ומתן אין תוקף "לא חוקי ולא מוסרי".

3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully