וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בלגיה תבדוק אחריותה להשמדת יהודים בשואה

28.5.2003 / 11:46

הממשלה תבדוק לראשונה האם השלטונות דאז סייעו לנאצים באיסוף וגירוש יהודים למחנות ההשמדה; חשד: הממשל העביר לנאצים מפה המפרטת את מיקומם של היהודים ואכף ענידת הטלאי הצהוב

בלגיה פתחה לאחרונה בבדיקה רשמית שנועדה לבדוק את האפשרות שהשלטונות סייעו לנאצים לגרש עשרות אלפי יהודים לאושוויץ, לפני יותר מ-60 שנה. "הגארדיאן" הבריטי מדווח, כי היסטוריונים מטעם המדינה קיבלו גישה חופשית לארכיונים פרטיים וציבוריים כדי לבדוק האם למדינה הכבושה באותו זמן היתה אחריות לגירושם ורציחתם של יהודים.

לפי הנתונים הרשמיים 34,544 יהודים ממדינות שונות באירופה גורשו מבלגיה למחנות ההשמדה בין השנים 1942 ל-1944. רק 1,524 מהמגורשים שרדו את השואה. לפחות 20 אחוז מהנרצחים היו ילדים. החוקרים בודקים את מהימנותם של טענות כי השלטונות והמשטרה המקומית היו שותפים פעילים באיסוף היהודים לגירוש. לפי הטענות, גורמים בממשל שירטטו מפה המפרטת את מיקומם של יהודים והעבירו אותה לנאצים וכפו את חובת הצמדת הטלאי הצהוב לבגדי היהודים. ככלל עולה החשד כי שלטונות בלגיה קיימו עד לתו הקטן ביותר את ההוראות שהנחיתו הגרמנים לגבי הקהילה היהודית במדינה.

קבוצות יהודיות בבלגיה דורשות לחקור גם את תפקידה של הכנסיה הקתולית ששמרה על שתיקה רועמת בשנות הכיבוש, ואת תפקידם של יהודים שנחשדו בשיתוף פעולה עם הנאצים.

עד עכשיו נחסמה כל יוזמה לחקור את מעורבות גורמים בבלגיה בטיפול ביהודים, בעיקר בגלל שאנשים שסייעו בעבר לנאצים השתלבו בהמשך במשרות ציבוריות בכירות במדינה. "כל הנושא היה טאבו", מסביר ז'וזה גוטוביץ', מנהל המחקר והתיעוד של המרכז לחקר המלחמה והחברה, הגוף שיבצע את הבדיקה. "היינו זקוקים לדוגמה של צרפת כדי לפעול. הלחץ לא לפשפש בעבר היה מאוד חזק. דמותה של בלגיה בזמן המלחמה היתה 'מלאכית'", מסביר גוטוביץ'. החוקר מסביר כי הוא היה מעוניין שהבדיקה תנסה להבין גם מדוע חלק מהבלגים סייעו מרצון לנאצים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully