וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ריבלין: בית המשפט העליון מוביל הפיכה

22.5.2003 / 11:01

יו"ר הכנסת האשים את מערכת המשפט בפגיעה בדמוקרטיה בעקבות ביטול חוק של הכנסת על ידי שופט; השופט ברק: הביטול מגשים את הדמוקרטיה במלואה; השר לפיד: דברי ריבלין - קריאת תיגר

יו"ר הכנסת, ראובן ריבלין, האשים היום את בית המשפט העליון ומערכת המשפט בפגיעה בדמוקרטיה ובמוסדות השלטון. זאת, בעקבות ביטול חוק של הכנסת בבית משפט השלום בתל אביב. בנאום שנשא במשכן הנשיא, האשים ריבלין את נשיא בית המשפט העליון, אהרן ברק, שהשתתף באירוע, בהובלת הפיכה.

יו"ר הכנסת התכוון להחלטת שופט בית משפט השלום, הערכאה המשפטית הנמוכה ביותר, לבטל לפני מספר שבועות חוק שחוקקה הכנסת בנושא רואי החשבון. "נשברו כל הכלים, המהפכה החוקתית שהוכרזה על ידי כבוד נשיא בית המשפט העליון לפני מספר שנים, היתה אולי ללא כוונה, הביאה להפיכה שלטונית המסכנת כיום, לדעתי, את יסודותיה המקודשים ביותר של הדמוקרטיה הישראלית".

ריבלין אמר כי בתי המשפט מרוקנים את מוסד הכנסת מתוכנו. "היכול כך אדם לכלכל את מעשיו בכל תחום, בין פלילי ובין אזרחי, שאיננו יכול להסתמך עוד על אף דבר חקיקה האומר במפורש דברים".

לדברי ריבלין, בית המשפט העליון גורם באופן עקיף לבוז שחשים האזרחים לכנסת. "מתברר שהבעיה איננה חבר כנסת אלמוני או שר פלוני, הבעיה איננה קרנם של הפוליטיקאים שירד - הבעיה היא הכנסת עצמה. הבעיה היא שבעיני חלקים גדלים והולכים בממסד המשפטי והציבורי הכנסת פשוט מיותרת". יו"ר הכנסת עקץ בציניות את השופטים וציין "שהרי מה מבין חבר כנסת פשוט, פרימטיבי כזה, לפעמים מושחת שכזה, בענייני חוקה וחוקתיות. מה מבינים 120 הנודניקים האלה שנבחרו על ידי המון נבער".

יו"ר הכנסת המליץ לגדור את בית המשפט העליון ולקצץ בסמכויותיו. הוא קרא לכנסת "לעשות מעשה בטרם יהיה מאוחר מדי".

"התערבות גסה של בית המחוקקים במערכת המשפטית"

נשיא בית המשפט העליון, אהרון ברק, אמר בתגובה לדברי יו"ר הכנסת, כי בית המשפט אינו פוגע בדמוקרטיה כאשר הוא מכריז שחוק שחוקקה הכנסת פוגע בזכות יסוד. לדבריו, ביטול של חוק כזה מגשים את הדמוקרטיה במלואה. הנשיא ברק אמר כי אם הרוב נוטל זכויות מן המיעוט - אין זו דמוקרטיה - זה לקח שלמדנו מהשואה.

שר המשפטים, יוסף לפיד, אמר היום כי דברי ריבלין, נגד בית המשפט העליון הם קריאת תיגר על המערכת המשפטית ואין להם תקדים. בקול ישראל דווח שלפיד ציין כי מדובר ב"התערבות גסה של בית המחוקקים במערכת המשפטית ופגיעה בהפרדת הרשויות". שר המשפטים העריך כי ייתכן שדבריו של ריבלין נועדו להשכיח את ההחלטה שקיבלה ועדת הכנסת שלא להסיר את החסינות של ח"כ נעמי בלומנטל. לפיד הדגיש כי הוא מתייצב החלטית לצד בית המשפט העליון ונשיאו.

השר במשרד האוצר ושר המשפטים לשעבר, מאיר שטרית, יצא נגד דברי ריבלין ואמר לקול ישראל: "אני מאוד מצטער על הדברים הללו, אני חושב שהדברים האלה אסור היה שיאמרו - ובעיקר לא מפיו של יו"ר הכנסת". הוא הגדיר את דברי יו"ר הכנסת: "התקפה מאוד פראית וחסרת רסן. זה מוכיח שגם אנשים פקחים, כמו ידידים ריבלין יכולים לדבר שטויות".

יו"ר ועדת החוקה, ח"כ מיכאל איתן (ליכוד), גיבה את דברי יו"ר הכנסת ואמר כי "צריך להצדיע לריבלין על היחלצותו לטובת הדמוקרטיה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully