וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר ישראלי: ילדים מפגרים ואוטיסטים נוטים לבעיות שינה

3.3.2001 / 18:53

הסיבה: מחסור בהורמון "מלאטונין" הפוגם בשעון הביולוגי; טיפול הורמונלי שניתן לילדים פתר אצל חלקם את הבעיות

מאת מוטי גל

חלק גדול מהילדים הסובלים מפיגור שכלי קשה וילדים אוטיסטים סובלים גם מהפרעות שינה. במרפאה להפרעות שינה לילדים שבבית החולים רמב"ם בחיפה, ניסו לראשונה בעולם לגלות את הסיבה להפרעות השינה של ילדים אלה. המחקר פורסם בכתב העת האמריקאי "נוירולוגיית ילדים".

במחקר, שהקיף ילדים השוהים במוסדות למפגרים ואלה הנמצאים בביתם, התברר כי השעון הביולוגי של ילדים אלה אינו תקין. באמצעות בדיקת שתן התגלה כי הורמון ה"מלאטונין" שריכוזו עולה בשעות הערב אצל אדם רגיל, מגיע לשיא בחצות הלילה ומתחיל לרדת עד לשעות הבוקר, אינו מופרש כלל אצל ילדים מפגרים ואוטיסטים או שהוא מופרש אצל חלק מהם דווקא בשעות היום.

ד"ר גיורא פילר, מומחה לבעיות שינה אצל ילדים, שניהל את צוות המחקר, נתן למשתתפים את ההורמון "מלאטונין" בשעות הערב ומצא כי השעון הביולוגי שלהם הסתדר והפרעות השינה מהם סבלו נעלמו. "בדקנו את שנתם הן בעזרת שאלונים שהועברו למטפלים בהם והן בעזרת מיכשור ומצאנו כי חל שינוי משמעותי לטובה בשנתם של הילדים", הסביר פילר.

הילדים שסבלו מהפרעות שינה קשות ונזקקו עקב כך לכדורי שינה, טיפול שאינו יעיל לאורך זמן ובעל תופעות לוואי קשות, טופלו ב"מלאטונין". אצל כמה מהילדים הספיק טיפול קצר ב"מלאטונין" כדי להביאם לשינה סדירה ואצל אחרים היה צורך בהמשך הטיפול בהורמון.

0
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully