וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפלסטינים: הסיכויים להסכם טובים

23.1.2001 / 14:04

אופטימיות גם בקרב חברי המשלחת הישראלית לטאבה; עם זאת, שר החוץ בן עמי אומר כי הסבירות להסכם נמוכה - בשל מצוקת הזמן; ישראל מציעה: המקומות הקדושים בירושלים תחת משטר מיוחד

מאת שי שריג

בכירים במשלחת הפלסטינית לשיחות טאבה מביעים אופטימיות רבה באשר לסיכויים להגיע להסכם. לטענת הפלסטינים, הדיונים מעמיקים, עוסקים בפרטים הקטנים ומלווים במפות. גם בצוות הישראלי אומרים כי השיחות רציניות, ומתקיימות באווירה טובה ומועילה. עם זאת, השר שלמה בן עמי מסר היום לגלי צה"ל, כי להערכתו הסבירות להגיע להסכם בשיחות אינה גבוהה בשל מצוקת הזמן.

ראש הממשלה, אהוד ברק, יתייעץ בשעות הצהריים עם השרים אמנון ליפקין שחק, ושלמה בן עמי ועם יו"ר מרצ, ח"כ יוסי שריד. לאחר מכן יסעו השלושה לטאבה.

שתי המשלחות צפויות להקים הערב צוות לגיבוש טיוטת הסכם מסגרת בין הצדדים. מקור בכיר במשלחת הישראלית אמר ל"הארץ", כי יהיה קשה להשלים הסכם מסגרת מפורט עד הבחירות, אולם המאמץ יימשך, ואם לא ישא פרי ינסו לפחות לסכם "קווים מנחים להסכם מסגרת", שיהוו בסיס מוסכם למו"מ אחרי הבחירות. במידה שתחול בשיחות התקדמות ממשית, צפויים להצטרף לנושאים ונותנים גם ראש הממשלה, אהוד ברק, וראש הרשות הפלסטינית, יאסר ערפאת.

גורם הנלווה למשלחת הישראלית בטאבה מגלה הבוקר בהצהרות לביטאון הרשות הפלסטינית "אל-איאם", כי הצד הישראלי הציג אתמול בשיחות בטאבה שתי מפות, האחת של הגדה המערבית והשנייה של ירושלים. זאת על רקע דברים שאמרו מקורות ישראלים, על הצעה ישראלית להעביר את העיר העתיקה בירושלים למשטר מיוחד, כדי למנוע חלוקה של שכונותיה. ישראל הציעה כי המקומות הקדושים במזרח ירושלים כולל הכותל יהיו בריבונות משותפת שתיקרא משטר מיוחד. לפי ההצעה העיר העתיקה, הכותל המערבי, הר הבית, הר הזיתים , עיר דוד והעופל יהיו תחת הריבונות המשותפת.

בתגובה לדיווחים מטאבה, נמסר מלשכת ראש הממשלה כי "בכל מקרה ובכל תוכנית, המקומות הקדושים בריבונותינו, תוך שמירה על הזיקה של העם היהודי והמורשת היהודית למקום, מתן ביטוי לאופי המיוחד של העיר כמקום קדוש לכל הדתות וחופש גישה לכל".

המקור הישראלי מבהיר, כי ישראל מעונינת להשאיר בשטחה כ-60 ישובים הנמצאים בגדה המערבית, רובם בגושי התנחלויות גדולים, המהווים בסך הכל שישה אחוזים משטחי הגדה. כן מעונינת ישראל לחכור מהרשות שטחים נוספים, אך הפלסטינים עושים מאמצים גדולים לצמצם את היקף השטח ככל שניתן. מהמפות עולה עוד כי עמק הירדן יהיה נתון לריבונות פלסטינית וכי הרשות הפלסטינית תהנה מרצף טריטוריאלי בין חלקי הגדה המערבית.

השר אמנון ליפקין שחק אמר הבוקר לקול ישראל כי אין שום הסכמה בנושאים הבעייתיים בהם ירושלים, סידורי הביטחון והנושא הטריטוריאלי. שחק גם פסל בתוקף את הידיעה כי יתכן שישראל תתיר כניסה לתחומה של פליטי 48'.

שר ההסברה הפלסטיני, יאסר עבד ראבו, אמר אמש כי "נכנסו למו"מ רציני בנוגע לכל הסוגיות העיקריות. האווירה איננה שלילית, ואני חושב שאם המצב השיחות תימשכנה באותה אווירה עד סוף השבוע, אולי תהיינה מספר תוצאות חיוביות. אינני אומר כי חלה התקדמות, אך עלינו להמתין ולראות כיצד יתפתחו הדברים". הוא שב והדגיש כי עדיין לא ניתן לדבר על הסכמים או על הבנות כלשהן שהושגו בין הצדדים.

ערפאת: שרון כראש ממשלה זה יהיה אסון אמיתי

ראש המועצה המחוקקת הפלסטינית, אבו עלא, המשתתף בשיחות טאבה, אומר כי ישראל והפלסטינים הסכימו להקים ארבע ועדות עבודה לדיון בסוגיות המחלוקת: שטחים, ירושלים, פליטים וביטחון. הוועדות יחלו בעבודה אינטנסיבית כבר היום, והדיונים אמורים להימשך עד יום שישי הקרוב. אבו עלא, מן הצד הפלסטיני, ושלמה בן-עמי, מן הצד הישראלי, אחראים על עבודת הוועדות.

גורם פלסטיני טען אתמול כי בשיחות טאבה חלה התקדמות בסוגיית הפליטים, כאשר ישראל ויתרה על דרישתה להגביל את מספר הפליטים השבים, אך בתנאי שישובו לתחומי המדינה הפלסטינית שתוקם. ואולם שר ההסברה הפלסטיני, יאסר עבד ראבו, מכחיש את השמועות ומדגיש כי טרם חלה התקדמות כלשהי.

בתוך כך אמר אתמול ערפאת בראיון ל"דיילי טלגרף" הבריטי כי זה "יהיה אסון אמיתי " אם אריאל שרון ייבחר לראשות הממשלה. לטענת העיתון יו"ר הרשות הפלסטינית הורה לעוזריו למצוא נוסחה להסכם קבע עם ישראל לפני הבחירות. זאת כיוון שהוא מעריך כי ללא הסכם הסיכויים של ברק לנצח בבחירות קלושים.

1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully