וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מקלה בסנקציות: ארה"ב אישרה לאיראן לייצא נפט למשך 60 ימים

עודכן לאחרונה: 22.6.2026 / 17:25

משרד האוצר האמריקני פרסם רישיון כללי חדש שמקל עד 21 באוגוסט 2026 על חלק מרכזי מסנקציות הנפט נגד איראן. המהלך מאפשר עסקאות הקשורות לייצוא נפט גולמי, מוצרי דלק ופטרוכימיה, ומגיע במקביל לשיחות הגרעין בשווייץ

תקיפת מתקני נפט, טהרן, איראן, 7 במרץ 2026/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א לחוק זכויות יוצרים

בעוד המגעים בין ארצות הברית לאיראן נמשכים בשווייץ, וושינגטון החלה הלילה (שני) ליישם בפועל חלק מההבנות שהושגו בין הצדדים בשבוע שעבר. משרד האוצר האמריקני פרסם רישיון כללי זמני המאפשר את ייצורו, הובלתו ומכירתו של נפט איראני למשך 60 יום - צעד המהווה את אחת ההקלות המשמעותיות ביותר שהעניקה ארצות הברית לטהרן בשנים האחרונות.

ההודעה פורסמה במקביל להמשך השיחות בין המשלחות האמריקנית והאיראנית בבורגנשטוק שבשווייץ, במסגרת המאמץ להגיע להסכם קבע בעקבות מזכר ההבנות שנחתם בין הצדדים בשבוע שעבר.

לפי הודעת משרד האוצר האמריקני, הרישיון יאפשר עד 21 באוגוסט את ייצורם, הובלתם ומכירתם של נפט גולמי, מוצרי נפט ומוצרים פטרוכימיים ממקור איראני. בנוסף, ההיתר כולל את כלל השירותים הנלווים הדרושים למסחר בנפט - ובהם עסקאות בנקאיות, ביטוח ושירותי הובלה.

שר האוצר האמריקני סקוט בסנט קשר באופן ישיר בין המהלך לבין ההתקדמות במגעים עם טהרן. לדבריו, "בהתאם לשיחות הפוריות המתנהלות בשווייץ, איראן התחייבה להבטיח מעבר חופשי ופתוח במיצר הורמוז ולאפשר לפקחי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית להיכנס למדינה". הוא הוסיף כי"במסגרת ההבנות, משרד האוצר הנפיק רישיון כללי זמני ל-60 יום המאפשר את ייצורו, הובלתו ומכירתו של נפט איראני".

מיצרי הורמוז./רויטרס

ההיתר החדש אף מאפשר, במקרים מסוימים, יבוא של נפט ומוצרים איראניים לארצות הברית עצמה, כאשר הדבר נדרש לצורך השלמת עסקאות מכירה ואספקה שכבר אושרו. עם זאת, ההקלות אינן חלות על עסקאות הקשורות לצפון קוריאה או לקובה.

במקביל, המגעים המדיניים עצמם רשמו התקדמות נוספת. בהצהרה משותפת של המתווכות קטאר ופקיסטן נמסר כי ארצות הברית ואיראן הסכימו על מפת דרכים שמטרתה להגיע להסכם סופי בתוך 60 יום. לפי ההודעה, הדרגים המקצועיים ימשיכו בשיחות הטכניות במהלך השבוע הקרוב, כאשר סוגיית הלחימה בין ישראל לחיזבאללה בלבנון ניצבת בראש סדר היום.

שר החוץ האיראני עבאס עראקצ'י הגדיר את סבב השיחות הראשון כ"התקדמות משמעותית" ואמר כי "התיווך הקטארי והפקיסטני השיג התקדמות גדולה בדרך לסיום המלחמה בלבנון".

לפי ההצהרה המשותפת, הצדדים הסכימו להקים "קו תקשורת" קבוע שנועד למנוע תקריות במיצר הורמוז ולהבטיח את חופש השיט באזור. בנוסף הוחלט על הקמת מנגנון תיאום משותף עם ממשלת לבנון, שתפקידו לפקח על יישום הפסקת הפעילות הצבאית במדינה ולמנוע הידרדרות מחודשת.

sheen-shitof

עוד בוואלה

איזו תוכנית לתואר שני במנהל עסקים מציעה הכי הרבה קורסי בחירה?

בשיתוף הקריה האקדמית אונו

הגדיר את סבב השיחות הראשון כ"התקדמות משמעותית". עראקצ'י/רויטרס

אחת ההתפתחויות החשובות ביותר מבחינת טהרן נוגעת לכספים האיראניים המוקפאים בחו"ל. במקביל לשיחות בשווייץ חתמו איראן וקטאר על מזכר הבנות הנוגע לניהול נכסים איראניים המוחזקים בחשבונות בנק בקטאר בעקבות הסנקציות האמריקניות. בשלב זה לא ברור האם וושינגטון הציבה מגבלות על אופן השימוש בכספים, למשל דרישה שהכסף יופנה אך ורק לרכישת מוצרים הומניטריים.

באיראן הציגו את המהלך כהישג משמעותי נוסף. גורמים בטהרן טענו כי הסרת המגבלות על מגזר האנרגיה תאפשר לבנק המרכזי האיראני למכור נפט ללקוחות ברחבי העולם - ובראשם סין - ולקבל תשלומים מבלי לחשוש מסנקציות אמריקניות.

לצד האופטימיות היחסית, שאלות מהותיות עדיין נותרו פתוחות. בין היתר טרם הובהר כיצד יתבצע הפיקוח הגרעיני המחודש של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, מהם התנאים הסופיים להפסקת הלחימה בלבנון, מה יהיה היקף שחרור הנכסים האיראניים המוקפאים ומה יקרה בתום חלון 60 הימים אם הצדדים לא יצליחו להגיע להסכם קבע.

לעת עתה, עם זאת, נראה כי לאחר חודשים של עימותים צבאיים, איומים הדדיים ומשברים סביב מיצר הורמוז ולבנון, וושינגטון וטהרן עברו משלב ההצהרות לשלב הצעדים המעשיים - וההחלטה האמריקנית להקל באופן רשמי על יצוא הנפט האיראני היא הסימן המובהק ביותר לכך.


השאלון שיעשה לכם סדר - מי המפלגה שהכי מתאימה לעמדות שלכם?

טרם התפרסמו תגובות

top-form-right-icon

בשליחת התגובה אני מסכים לתנאי השימוש

    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully