וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דברים ששרון אומר רק ברוסית

21.1.2001 / 7:42

לישראלים הוותיקים שרון מוכר ביטחון לצלילי האירוויזיון, אצל העולים זו אופרה אחרת: כנופיות ערבים, מבצעים סודיים ו"הפקטור הפסיכולוגי" - אוצר מילים חדש. רטרו אדום

מאת תולי שרגאי ואמנון ליברמן

אין הבדל במסרים המועברים לקהל העולים לעומת הקהל דובר העברית, חוזרים וטוענים מטות ההסברה של שני המועמדים, וממהרים להיעלב בשם הקונספירציה. התוכן אולי דומה אבל העטיפה, בחירת המילים ובעיקר ההחלטה מה לספר ומה להשמיט הן אחרות כשמדובר בעולים. תכירו את החוברת "אמינות, ניסיון, ביטחון", חוברת הבחירות ברוסית של אריאל שרון.

"בבוקר השבעה בפברואר עם ישראל וכל העולם, יתבשר כי אריאל שרון נבחר ברוב מכריע של קולות לראשות הממשלה. לאחר חגיגות צנועות שרון ירכיב ממשלה יציבה וללא ביזבוז זמן יקר יגש לפתרון בעיות המדינה", כך נפתח הפרק בחוברת שכותרתו "למחרת הבחירות".

כפי שפורסם לראשונה בוואלה! חדשות ביום חמישי, לשרון תוכנית אותה הוא מגלה רק לעולים בנוגע לטיפול בטרור הפלסטיני. "המטרה העיקרית היא מאבק בטרור ערבי. בתחום זה שרון הוא בעל ניסיון עשיר ביותר. כמובן שלא ניתן לפרסם באמצעי התקשורת פרטים של המבצעים, המתוכננים על ידי יו"ר הליכוד למאבק בכנופיות ערבים פלסטינים וטרוריסטים בודדים", משתמש שרון בניסוחים שלא היו עוברים כנראה את הקהל הישראלי הוותיק.

תחת הכותרת "ירושלים סלע קיומנו בארץ ישראל" כותב שרון מאמר על חשיבותה ההיסטורית של ירושלים. הוא טוען כי ויתור על ירושלים, יביא לוויתור על חיפה, באר שבע, אשדוד ותל אביב. "ברק נגרר לחלוקת העיר ללא כוונות זדוניות אלא בעקבות תכתיביו של שריד וביילין. רק שרון יוכל להציל את המצב ולשמר את העיר כבירתו של העם היהודי לדורות", נכתב בחוברת. "אם נפרק את ההתנחלויות ונמסור את השטחים, ישראל תאבד יכולת ההגנה. אפילו שדה התעופה בן גוריון יהיה חשוף ליריות", אומר שרון ואינו שוכח להזכיר כי הוא שהקים רבות מההתנחלויות.

כמו דמות מרומן רוסי

פרט לחזון המדיני החוברת גם מכירה לעולים את שרון, האיש הפרטי. תחת הכותרת "גנרל מוכשר, אשף הפוליטיקה" הוא מתואר כדמות מרומן קלאסי. "זהו גורלו של אריק שרון - כשנראה שהקריירה שלו מתקרבת לסיום, פתאום נפתחות הדלתות בפניו והוא שוב עולה. כך קרה שבתחילת שנות ה-70 כאשר הוא לא מונה לתפקיד רמטכ"ל, בגלל דעותיו הימניות, הוא נאלץ להתפטר וכך החלה הקריירה הפוליטית המדהימה שלו. לאנשים כמוהו המזל תמיד מגיע- במוקדם או במאוחר".

הרקע של שרון, יליד הארץ, נצבע בצבעים אדומים. תחת הכותרת "השורשים הרוסים" נכתב "בביתו של שרון נהגו לדבר רוסית. את שפתו של פושקין וצ'כוב אריק למד לנצור בלבו. רק בגלל היעדר פרקטיקה הוא לא מדבר רוסית באופן רהוט ושוטף באותה מידה של שליטתו בעברית או אנגלית".

בשני טורים כפולים לאורך 8 עמודים מפורטות קורות חייו של שרון בדגש צבאי. מלחמת ששת הימים, נטען בחוברת, העמידה את שרון בשורה אחת עם טובי האסטרטגים הצבאים של העולם. במלחמת יום הכיפורים, נטען, הוא ביסס את מעמדו כמצביא ישראלי הכי מוכר ונערץ. אבל החוברת מקפידה להציג את צידו ההומני של הגנרל. "אך שרון גם ריחם על האוכלוסייה האזרחית במהלך פעולות נגד טרור ברצועת עזה ובמקומות אחרים".

סכם את מלחמת לבנון ב-30 מילים

ואז לפתע נדם שטף הפרטים. "ביוני 1982 צה"ל, השואף לשים קץ להפגזה שיטתית של אזור הצפון, נכנס ללבנון. כך מתחיל 'מבצע שלום הגליל'. שבמהלכו חוסלו כל בסיסי אש"ף בביירות והמנהיגים של ארגון הטרור גורשו מביירות". זה כל מה שהחוברת מספרת לעולים על מלחמת לבנון ו-18 שנות השהות הישראלית בלבנון.

הפירוט חוזר בנוגע לפועלו של שרון בקליטת העליה בראשית שנות התשעים . הקראוונים, בהם התגוררו במשך תקופה ארוכה חלק ניכר מהעולים אינם מוזכרים אבל מצויין כי שרון שימש כשר השיכון ויו"ר ועדת השרים לעלייה. "בתקופה זו נבנו בפיקוחו הישיר 144 אלף דירות. קצב בנייה מטורף של שרון איפשר לקלוט עליה בצורה מוצלחת, כך שאף אחד לא נשאר ללא קורת גג אפילו בתנאים של מלחמת המפרץ, כאשר הותקפה ע"י סקאדים".

מה אין בכלל? שום אזכור על קשריו של שרון עם המפלגות הדתיות ויחסיו עם ש"ס. ב-18 עמודי החוברת ישנו רק אזכור קצרצר ומעורפל לסוגיות הדת והמדינה. בתשובה לשאלה "מה עמדתך בנושא של סכסוך בין דתיים וחילוניים" עונה שרון: "אני יהודי, חילוני, כל חיי נלחמתי על עתידו של העם היהודי וכעת עלינו לשמר אותו. צריך להגיע להבנה הדדית והכל יסתדר. יש לי ניסיון".

לסיום מזכיר שרון כי גם בחירתו של מנחם בגין עוררה חששות, אבל כולם זוכרים לאן הוא הוביל את ישראל. הרמז הובן.

1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully