וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יומו האחרון של קלינטון – העניק חנינות ופיטר את לינדה טריפ

20.1.2001 / 21:25

נמנע מלהעניק חנינה למרגל ג'ונתן פולארד, אבל חנן את אחיו, רוג'ר קלינטון, ואישים נוספים המעורבים בפרשת "וויטווטר"; נפרד מאנשיו בדרכו לניו יורק וסגר קצוות בפרשת לווינסקי

נשיא ארצות הברית היוצא, ביל קלינטון הקדיש את יומו האחרון בבית הלבן להענקת חנינות, אולם נמנע מלחנון את המרגל ג'ונתן פולארד. כפי הנראה, ראשי מנגנוני הביטחון של ארה"ב איימו על קלינטון שאם תינתן לפולארד חנינה כבקשת ישראל, הם יתפטרו מתפקידיהם.

קלינטון הסכים לחון מאה אנשים. בראש הרשימה עומד אחיו של קלינטון, רוג'ר, שסיים לרצות את עונשו ויזכה למחיקת הרישום הפלילי שלו. קלינטון העניק גם לפטרישה הרסט, יורשת אייל העיתונות, חנינה. הרסט נחטפה לפני שנים רבות, הצטרפה לחוטפיה והסתבכה בפלילים. סוזאן מקדוגל שהסתבכה בפרשת "וייטווטר" קיבלה גם היא חנינה בניגוד לוובסטר האבל, איש משרד המשפטים שהיה מעורב גם הוא בפרשה, ונותר מאוכזב. קלינטון עצמו ורעייתו הילרי נחשדו בקבלת שוחד והונאה בפרשה זו אך זוכו.

קלינטון יצא מוושינגטון לניו יורק מיד לאחר טקס ההשבעה של הנשיא החדש, ג'ורג' וו. בוש. בנמל התעופה "אנדריוז" הוא נפרד מאנשיו, שרי ממשלתו והמשמר האישי שלו. קלינטון סיפר כי בשעות הבוקר סייר בפעם האחרונה בחדרי הבית הלבן עם עוזריו ונזכר בכל הדברים הטובים שעשו יחד למען אמריקה. "זוהי פרידה מתוקה מרה. אחרי שנים רבות בהן ישבתי ליד הגה האומה אצטרך עכשיו לנהוג במכונית בעצמי" אמר הנשיא היוצא להמונים שהריעו לו. קלינטון איחל ליורשו בבית הלבן הצלחה בדרכו.

סופה של פרשת לווינסקי

תקופת כהונתו השנייה של ביל קלינטון הוכתמה בכתם השמלה המפורסם של מוניקה לווינסקי. קלינטון שניסה ואולי אף הצליח להתנער מתדמיתו כרודף שמלות, בחר "להעלים ראיות" ערב סיום תפקידו בבית הלבן ופיטר את לינדה טריפ. "פיטוריה של לינדה טריפ הם פעולת נקם מרושעת ושגויה", האשימו עורכי דינה של טריפ. בבית הלבן הכחישו וטענו כי פיטוריה של טריפ נבעו מחילופי הממשל. לינדה טריפ חשפה את שיחות הטלפון בין הנשיא למוניקה לווינסקי בסוף שנת 1988 והביאה למעשה לפריצתה של פרשת לווינסקי.

היום נודע כי קלינטון, הגיע להסדר עם התובע העצמאי של ארה"ב רוברט ריי, במסגרתו יסכים התובע לא להעמיד לדין את הנשיא לאחר סיום כהונתו באשמת מסירת עדות שקר בשבועה בתלונתה של פולה ג'ונס. קלינטון, מסר בתמורה, הודעה מטעמו שהקריא דובר הבית הלבן במסיבת עיתונאים מיוחדת והתנצל בפני האמריקאים על כך שהטעה אותם בעדות שקר תחת שבועה. קלינטון גם הסכים להשעיית רשיון עורך הדין שלו מטעם מדינת ארקנסו לחמש שנים. למרות שבעבר התנגד ליוזמה זו.

קלינטון עמד בסכנת הדחה כאשר הכחיש במהלך משפט פולה ג'ונס כי קיים יחסים מיניים עם המתמחה מוניקה לוינסקי . התובע העצמאי הקודם, קנת סטאר פתח בעקבות עדות השקר בהליכי הדחה נגד קלינטון בקונגרס - אולם הבקשה נדחתה בהצבעה בסנאט וקלינטון נותר בבית הלבן. על פי החוקה האמריקאית, הנשיא נהנה מחסינות אולם ניתן להגיש נגדו כתב אישום בתום כהונתו. ההסכם שהושג סוגר את הפרשה שהעיבה על הישגיו המצוינים של קלינטון בשמונה שנות כהונתו. בהודעת הבית הלבן נאמר כי "הנשיא מזמן ביקש להשאיר את פרשת מוניקה לווינסקי מאחוריו".

0
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully