וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"בעלי מת בגלל אהבתו למדינה"

22.4.2003 / 11:02

כך אמרה רנית, אלמנתו של לוחם השייטת אריק רוזנטל שצלל בקישון; ועדת החקירה קבעה כי אין קשר מובהק בין הצלילה בנחל לבין סרטן; צה"ל: מערכת הביטחון תמשיך בסיוע לחיילים שחלו

רוב חברי ועדת החקירה הממלכתית לחקירת הצלילות בקישון קבעו, כי "אין קשר סיבתי, משפטי והגיוני" או "קשר מדעי בעל מובהקות סטטיסטית" בין הצלילות בנחל לסרטן שהתגלה אצל 39 מחיילי השייטת והיחידה לעבודות תת-מימיות שצללו בו.

שני חברי הוועדה, הד"ר גדי רנרט והפרופ' מאיר וילצ'ק, הסתמכו על בדיקות מדעיות רבות ועל הספרות הרפואית. בדעת מיעוט קבע יו"ר הוועדה, נשיא בית המשפט העליון (בדימוס) מאיר שמגר, כי "יש קשר סיבתי, משפטי והגיוני" בין מצב הקישון בתקופה הרלוונטית (שנות ה-50 עד 1992) למחלת הסרטן בקרב החיילים. "הצוללים נשלחו לביצוע אימוניהם ולמילוי תפקידם למקום שהיתה סכנה לשהות בו", כתב שמגר, שהסתמך על שורה ארוכה של תקדימים משפטיים.

למרות דעת הרוב, המליצו כל חברי הוועדה כי משרד הביטחון וצה"ל יכירו בצוללים שחלו בסרטן כנכי צה"ל או כנפגעים משירות צבאי, לצורך פיצויים כספיים, תגמולים ועוד הטבות, לפי חוק הנכים או חוק משפחות חיילים שנספו במערכה. עם זאת, בוועדה התגלעה מחלוקת בשאלה האם יש להכיר בחולים לצורך קבלת פיצויים בדין ובאופן קבוע, או רק לפנים משורת הדין, "עד שתהיה בדיקה מדעית חוזרת של הנושא בעוד מספר שנים".

דוברת צה"ל מסרה כי הרמטכ"ל, רב אלוף משה יעלון, מקבל את המלצות הדו"ח ומדגיש: "צה"ל היה ונשאר מחויב ללוחמיו, ערב לשלומם ובריאותם. מערכת הביטחון תמשיך בסיוע לחיילים שנפגעו במהלך שירותם ותתמוך במשפחותיהם".

"מניפולציה קשה בסטטיסטיקה"

רנית רוזנטל, אלמנתו של לוחם השייטת אריק רוזנטל, שמת מסרטן המוח ביולי אשתקד, הגיבה על הדו"ח: "אני לא מסתכלת על הסטטיסטיקה והנתונים. אני יודעת שבעלי מת בגלל אהבתו למדינה, ומצפה שהמדינה תיקח אחריות על התוצאות. מבחינתי אין ערך לסטטיסטיקה אלא למסקנות האמיצות של שמגר".

אירית ליבנה, אלמנתו של לוחם השייטת רפי ליבנה, שנפטר מסרטן, אמרה בראיון לגלי צה"ל כי לא צריך להיות מדען כדי להבין שאסור היה להכניס את הצוללנים למים המזוהמים. "בסטטיסטיקות אפשר לשחק לכאן ולכאן, אנחנו יודעים שהאנשים האלה היו אנשים בריאים ביותר, צעירים מאוד, נכנסו למים מזוהמים ביותר, והתוצאה שהרבה מאוד אנשים חלו ומתו. אם לא השופט שמגר שנתן את דעתו, יש עוד מה לומר בעניין", אמרה לבנה.

מרכז ועדת הפנים ואיכות הסביבה, ח"כ יצחק הרצוג, הודיע כי ידרוש כינוס דחוף של הוועדה עוד לפני סיום פגרת הכנסת, כדי לדון בהשלכות דו"ח ועדת שמגר. "חובתנו לוודא שהלוחמים ובני משפחותיהם יזכו מהמדינה לכל התמיכה והעזרה, ושהמדינה תקבל אחריות על מעשיה בנושא הזה", אמר הרצוג.

יובל תמיר, לוחם שייטת 13 שחלה בסרטן ויו"ר עמותת "אנשי הדממה" אמר בתגובה לדו"ח: "נראה לי שנעשתה מניפולציה קשה בעניין הסטטיסטי". עם זאת, הוא בירך על ההחלטה בצה"ל להמשיך ולממן את הוצאות הטיפול הרפואי של חולי הסרטן בקרב הצוללים.

יו"ר מפלגת העבודה, עמרם מצנע, שהיה יו"ר רשות נחל הקישון, אמר כי עם הקמת הרשות חל בנחל מהפך, וכיום איכות המים בו מניחה את הדעת. "נחל הקישון הפך ממטרד למשאב", אמר מצנע. סמוך לשפך הנחל הוקם פארק שבו מבקרים נופשים רבים.

ח"כ רן כהן (מרצ) אמר כי החלטת ועדת שמגר היא "טראגית", וכי בגלל שלא התקבלה פה אחד על צה"ל להכיר בלוחמי השייטת החולים כנכי צה"ל ולטפל במשפחותיהם. ח"כ אהוד יתום (ליכוד) אמר כי החלטת הוועדה היא "שערורייה והפקרת לוחמים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully