וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב לפלסטינים: אל תחמיצו הזדמנות

21.4.2003 / 22:09

וושינגטון מאיימת לעכב את פרסום "מפת הדרכים" אם הממשלה לא תוצג במועד; האיחוד האירופי: נסכים לקבל רק את אבו מאזן כראש ממשלה; אבו זיידא: הסיכוי שאבו מאזן יקים ממשלה הוא קלוש

ארצות הברית הגבירה הערב את לחצה את הרשות הפלסטינית למנות בזמן ממשלה חדשה בראשות אבו מאזן. דובר משרד החוץ של ארה"ב, רי'צרד באוצ'ר, אמר הערב כי אם הפלסטינים לא יעמדו בלוח הזמנים להצגת הממשלה, עלולה ארה"ב לעכב את פרסום "מפת הדרכים". באוצ'ר ציין כי מינויו של אבו מאזן הוא אינטרס פלסטיני, שיקדם את יישום מפת הדרכים ויביא להקמת מדינה פלסטינית עצמאית. לדבריו, "מוטב שהפלסטינים לא יחמיצו את ההזדמנות הזאת".

אבו מאזן אמור להציג את ממשלתו עד מחר בחצות. ואולם ב"הארץ" דווח כי בינתיים הוא מסרב לשוב ולהיפגש עם ערפאת. מקורות פלסטיניים טוענים שיעמוד באיומו להתפטר מראשות הממשלה אם לא יאושר מינויים של חברי הממשלה שהציע.

בקול ישראל דווח כי מזכיר המדינה האמריקאי, קולין פאוול, שוחח עם שורה של שרי חוץ אירופים בניסיון להשפיע עליהם להיאבק למען מינוי אבו מאזן. דובר משרד החוץ הרוסי מסר, כי הדיפלומט אנדריי דובין יגיע מחר לסייע לפלסטינים בהתארגנות מחדש, כדי להחזיר את תהליך השלום למסלולו על בסיס מפת הדרכים.

בימים האחרונים שוחחו עם ערפאת שר החוץ הגרמני יושקה פישר, ראש ממשלת ספרד חוסה מריה אסנאר, נשיא מצרים חוסני מובארק, מלך ירדן עבדאללה ושליח האיחוד האירופי למזרח התיכון, מיגל מורטינוס. מקור רשמי באיחוד האירופי אמר היום לסוכנות הידיעות אי.פי כי מורטינוס הבהיר לערפאת שהאיחוד האירופי רואה באבו מאזן המועמד היחיד לראשות הממשלה.

"ערפאת לא רצה את התפקיד באופן כללי"

הוועדה המתווכת בין אבו מאזן לערפאת העבירה לשניים הצעת פשרה בדבר הרכב הקבינט הבא. ברשימה מופיעים 24 שמות, בנוסף לראש הממשלה המיועד. 14 מהשרים המוצעים כיהנו בממשלתו של ערפאת. מוחמד דחלאן, שתפקידו בממשלה הפלסטינית הוא סלע המחלוקת בין האישים, אינו מופיע ברשימה. מקורביו של אבו מאזן אומרים כי הצעת הפשרה לא הוצגה לפניו ונמסרה רק לערפאת.

הממונה על הקשרים עם ישראל ברשות הפלסטינית, ספיאן אבו זיידה, אמר היום בראיון לערוץ הראשון כי "הסיכוי שאבו מאזן יקים ממשלה הוא קלוש". לדבריו, הקשיים בהרכבת הממשלה אינם קשורים למפת הדרכים, לתהליך השלום או למוחמד דחלאן, אלא להתנגדותו העקרונית של יו"ר הרשות הפלסטינית, יאסר ערפאת, לתפקיד ראש הממשלה. אבו זיידה אמר: "להערכתי ערפאת לא רצה את תפקיד ראש הממשלה באופן כללי. כאשר הגיעו לעניין הסמכויות היה לו קשה להשלים עם זה שמישהו אחר חולק איתו סמכויות".

בקול ישראל, דווח כי בלשכת ערפאת החלו לשקול מחליפים אפשריים לאבו מאזן וכבר העלו כמה שמות, בהם נביל שעת, שר הפנים האני אל-חסן, ויו"ר המועצה המחוקקת הפלסטינית, אבו עלא.

פרס: זו בעיה פלסטינית - לא ישראלית

שר החוץ, סילבן שלום, ומזכיר המדינה האמריקאי, קולין פאוול, שוחחו אחר הצהריים בטלפון על הקשיים בהרכבת הממשלה הפלסטינית, קידום הלחימה בטרור והרפורמות ברשות. בגלי צה"ל דווח, כי השנים הביעו דאגה עמוקה מהמשבר סביב הרכבת הממשלה הפלסטינית. פאוול הדגיש בדבריו את נחישותה של ארה"ב ביצירת הנהגה פלסטינית חלופית שאינה מעורבת בטרור. שלום אמר כי "אסור שהגלגל יחזור לאחור ומעמדו של ערפאת יתחזק". לדבריו, כל עוד ערפאת יהיה בתפקידו, ישראל לא תנהל עימו כל משא ומתן.

ח"כ שמעון פרס התייחס אף הוא למשבר, ואמר כי מה שאבו מאזן רוצה הוא שיהיה לו תפקיד עם תוכן וסמכות, וכי הוא אינו רוצה להפוך את ערפאת לאויבו. פרס הוסיף ואמר: "אל נעשה מזה בעיה ישראלית, זו בעיה פלסטינית. אם הממשלה תהיה בעלת סמכויות לא יהיה אכפת לפלסטינים שערפאת יישב במוקטעה. מדברים על העברת סמכויות. איזה סמכויות? חלק אנחנו לקחנו וחלק החמאס והג'יהאד לקחו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully