וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התעמולה ברדיו: שרון דיבר רק בתשדירים של ברק

16.1.2001 / 8:50

התקפה חזיתית על שרון בתשדירי הרדיו של העבודה; השיא: הקלטה של שרון האומר "מלחמת לבנון היתה מהמוצדקות במלחמות ישראל"; הליכוד מפציץ עם הג'ינגל "רק שרון יביא שלום"

מאת תולי שרגאי

למי שלא יכול לחכות עד הערב, תשדירי הבחירות כבר התחילו - ברדיו. 20 דקות של תעמולה שודרו לאחר חדשות שמונה ברשת ב', והם בהחלט נותנים תמונה על מה שצפוי לנו ב-21 הימים הבאים.
במשפט אחד: המשתתפים בתשדירי העבודה עממיים כאילו יצאו מתשדירי הליכוד בבחירות הקודמות, והתשדירים תוקפים ישירות את שרון על חלקו במלחמת לבנון. שרון לעומת זאת כלל לא הופיע ביום התשדירים הראשון של הליכוד וגם קטעי המלל היו קצרים מאוד. הליכוד משאיר לג'ינגל לשעות את העבודה, ובונה על שטיפת מוח של השיר "רק שרון יביא שלום".

על פי ההגרלה פתח אהוד ברק את יום התעמולה הראשון. התשדיר הראשון, כנראה ברוח תוכניות הדברת ברדיו, היה "מאזינים שואלים את אהוד ברק": מוריס לוי מקיבוץ מנרה הרים לברק להנחתה: אדוני, שאל לוי, לאילו הישגים הגיעה הממשלה בראשותך? תשובתו של ברק, בקול צרוד מאוד, הצביעה על כיוון התעמולה: הממשלה כיהנה רק 18 חודשים ויש לה עוד שלוש שנים, וברוח זו צריך לשפוט אותה, וכמובן לתת לה להמשיך.

רשימת ההישגים של ברק משלבת את המדיני עם החברתי, הטובים הם העבודה ומרץ, הרעים - שרון וש"ס: ברק מציין את היציאה מלבנון והעברת 52 אלף ילדים לפנימיות, יותר מרשת החינוך המעיין התורני של ש"ס, העלאת הזכאים לבגרות בערי פיתוח והורדת שכר הלימוד לסטודנטים. בתשובה לשאלה של "ענבל מפ"ת" השתפך ברק על פועלו של שריד במשרד החינוך. "אני חייב לתת את הקרדיט ליוסי שריד, שבאמת השקיע בפריפריה ובשכונות".

אחרי שאלות המאזינים עברו בעבודה להתקפה ישירה על הצגתו של שרון כמי שיביא את השלום. "כל חייו שרון התנגד לשלום ותמך במלחמה. אין שום סיבה שעכשיו הוא ישתנה", אומר הקריין, ומפרט: "אריק שרון אומר שהוא יביא שלום: לשלום עם מצרים הוא התנגד, להסכמי אוסלו הוא התנגד, אפילו לשלום עם ירדן הוא התנגד. לעומת זאת שרון תמיד תמך במלחמה: שרון הוביל אותנו למלחמת שלום הגליל והכניס אותנו לבוץ הלבנוני ליורת מ-18 שנה ואלף הרוגים. במלחמת המפרץ שרון כמעט סיבך אותנו במלחמה עולמית".

הדובר הבא הוא צעיר בעל מבטא מזרחי בולט הטוען: "איזה שלום ואיזה נעליים. וואלק, מה הם חושבים שנולדנו אתמול?". עממיקו. ואז השוס: קולו של שרון האומר: "מלחמת שלום הגליל היתה מהמוצדקות במלחמות ישראל", באפקט של הכפלה חוזר שרון על המילים "מהמוצדקות במלחמות ישראל".

הליכוד: "ברק איכזב, ברק צריך להתחלף"

תשדירי הליכוד הרבה יותר רגועים. הג'ינגל "רק שרון יביא שלום" חוזר שוב ושוב, בין קטעי המלל הקצרים. שרון כלל לא דיבר ביום התשדירים הראשון ברדיו, במקומו הופיע מאיר שטרית, ודיבר על עבודת הצוות בליכוד. שטרית קרא לאחדות בעם וצמצום פערים, שיתבטא בין השאר בשילוב היי טק עם תעשיות מסורתיות יותר.

התשדיר השני של הליכוד מלגלג על "אכזבת ברק מבוחריו". הקריין מונה את רשימת כשלונותיו של ברק, בהם תהליך השלום. הסיסמא: ברק הבטיח, ברק איכזב, ברק חייב להתחלף. גם הסופר מאיר שלו גוייס לתעמולת הבחירות של הליכוד. מאמר שלו בו הוא מביע את אכזבתו מברק מוקרא בתשדירים. ולסיום - הג'ינגל.

התשדירים ישודרו בכל בוקר לאחר חדשות שמונה בקול ישראל. תשדירי הטלוויזיה, הזירה האמיתית, ישודרו החל מהערב בשעה 19:30 בערוץ 2 ובשעה 21:30 בערוץ 1. עוד 240 דקות תעמולה ו-21 ימים לבחירות.

מטה ברק: שרון מסתתר

הלית לוי ואסף לוי מוסיפים:
שעה לאחר התשדירים, כבר מיהרו מטות ההסברה של שתי הממועמדים לפרסם תגובות לתשדירי המפלגה היריבה.

מטה ברק שלח שני עמודים בהם הוא מתפלמס עם כל משפט מתשדירי הליכוד. הסיכום: "שוב שרון מסתתר, הפעם מאחורי שיר ריק מתוכן ונתונים שקרים".

מהליכוד נמסר בתגובה לתשדירים כי הם לא יגררו להכפשות אישיות. "הליכוד עדיין מצפה לשמוע את הסברי ברק למה הוא מוכן לוותר על בקעת הירדן, לחלק את ירושלים, למסור את הר הבית לפלסטינים, לקרוע שטחים מהנגב ולהחזיר הפליטים לישראל".

0
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully