וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכורדים השתלטו על מרכז מוסול

11.4.2003 / 16:20

חיילים עיראקים נמלטו מהעיר; ארה"ב: דיביזיה שלמה נכנעה; האמריקאים הפיצו רשימה של 55 מבוקשים עיראקים; הכורדים יצאו מכירכוכ; הגנרל פרנקס: סדאם ובניו מתו או שהם מנסים להימלט

בנייני הממשל בבגדד עולים באש. כך דווח ב"סקאי ניוז". כוחות כורדים בסיוע של כוחות קומנדו אמריקאיים נכנסו הלילה לעיר הנפט הצפונית מוסול, השלישית בגודלה בעיראק. מהדיווחים המגיעים מהעיר עולה כי חלק ממגיניה נכנעו, וביקשו לא לעמוד למשפט ולקבל חנינה. כן דווח כי חיילים עיראקים ונאמני סדאם חוסיין נמלטים מהעיר לכיוון דרום. עדי ראיה דיווחו כי מרכז העיר כבר נפלה בידי הכורדים.

הגנרל טומי פרנקס אמר היום בפקודת יום שהוקראה לחייליו בבגדד כי חיילי ארה"ב יישארו בעיראק עד לכינונה של ממשלה חופשית. הגנרל פרנקס אמר כי הקיץ הקץ על שלטונו של סדאם חוסיין, וכעת חיילי ארה"ב נדרשים שלא לפגוע בכבודם של תושבי עיראק ולכבד את דתם ואת תרבותם. בקול ישראל דווח כי הגנרל פרנקס אמר שסדאם ובניו, עודאי וקוסאי, מתו בהפצצות או שהם מנסים להימלט מעיראק.

שר ההגנה האמריקאי, דונלד ראמספלד, דיווח הלילה לקונגרס בוושינגטון על תזוזת הכוחות, ואמר כי תושבי העיר מקדמים את פני הכוחות בברכה. "אנחנו מקווים להימנע משפיכות דמים בעיר הזו", אמר ראמספלד. "השעות הקרובות הן ההזדמנות האחרונה של העיראקים במקום למסור את נשקם ולהיכנע", הוסיף שר ההגנה. בצהריים דיווחו הכוחות האמריקאיים כי דיביזיה שלמה של צבא עיראק נכנעה. הרדיו הכורדי משדר שירי ניצחון, ומוקדם יותר הבוקר דווח בו, כי לא נותרו בעיר נאמני סדאם.

ארה"ב טענה בצהריים כי בכירים בהנהגה העיראקית מנסים להימלט מעיראק אל מדינות שכנות. מוקדם יותר אמר דובר אמריקאי כי ארה"ב מעריכה שבכירי המשטר מתים, או שהם "בורחים כמו משוגעים". כן נמסר כי ארה"ב השתלטה על הכביש המהיר המקשר בין עיראק לסוריה. במעברי הגבול חולקו לחיילים האמריקאים רשימות של 55 מראשי משטר סדאם, מלוות בפקודה ברורה ללכוד אותם חיים או מתים. בקול ישראל דווח, כי ליד עיר הולדתו של סדאם חוסיין, תיכרית, נתפסו חמישה מטוסים קלים שהיו מיועדים להבריח את ראשי השלטון.

בריטניה הודיעה כי היא מתחילה להשיב מקצת יחידותיה מעיראק. מטוסים, ספינות מלחמה, מסוקים וצוללת קיבלו הוראות לצאת מעיראק. מקצת הכוחות ישובו לבריטניה, ומקצתם יוצבו במזרח הרחוק.

עוצר יוטל הלילה על מזרח בגדד כדי למנוע ביזה

כוחות הנחתים האמריקאים במזרח בגדד החליטו להטיל עוצר על האזור משקיעת השמש ועד השחר. מפקד הנחתים, הקולונל מייקל בלצ'ר, אמר כי אנשיו קיבלו הוראות לפעול להפסקת מעשי הביזה וכמו כן ייעשה מאמץ לשמור על אתרי תשתית כגון מערכות החשמל ובתי החולים. ברחבי בגדד נמשכים מעשי הביזה, ובכמה מקרים ניסו סוחרים להגן על עסקיהם ופתחו באש. בקול ישראל דווח, כי יותר מעשרים פצועים הועברו לאחד מבתי החולים בבגדד, אולם קשה לטפל בהם כי בית החולים ננטש כמעט לגמרי ונותרו שם רק שני רופאים.

בצפון מערב בגדד הגיעו מאות אזרחים עיראקים אל מטה המודיעין הצבאי, והם מחפשים קרובים העצורים בתוך הבניין. האנשים בחוץ קראו לחיילים האמריקאים לעזור כדי לחלץ את קרובי משפחותיהם העצורים בתאים תת-קרקעיים. בצהריים דווח, כי נחתים אמריקאים הרגו בטעות שני ילדים עיראקים במחסום בנאסיריה.

מטוסים אמריקאים הפציצו הלילה את ביתו של אחיו למחצה של נשיא עיראק, ששימש בעבר כראש המשטרה החשאית. מהצבא האמריקאי נמסר כי שש "פצצות חכמות" נזרקו על ביתו של איברהים חסן א-תיכריתי שבמערב עיראק. לא ידוע אם נפגע. דובר בצבא ארה"ב מסר בצהריים כי נמשכות ההפגזות האוויריות על העיר תיכרית, עיר הולדתו של סדאם והמעוז האחרון של נאמני המשטר העיראקי. העיר הופצצה גם במשך הלילה.

מנהיגה הרוחני של איראן, האייטוללה עלי חמינאי, אמר היום כי איראן שמחה על נפילתו של סדאם חוסיין, אך המתקפה של ארה"ב ובריטניה היא תוקפנות נגד האיסלאם. "העם העיראקי ניצל ממשטרו של סדאם חוסיין כדי לקבל עריץ גדול יותר - האמריקאים המתכוונים להשליט משטר צבאי במדינה", אמר.

עשרות אנשי האופוזיציה השיעית העיראקית הנמצאים באיראן, הסתערו על שגרירות עיראק בטהרן וקרעו תמונות של סדאם חוסיין. המפגינים קראו גם "מוות לאמריקה". המפגינים הניפו את תמונתו של האייטוללה בכרה חכים, מנהיג המועצה העליונה של המהפכה האיסלאמית בעיראק, ופרצו את שערי השגרירות למרות ניסיונות של המשטרה להדפם.

סוריה: סגרנו הגבול עם עיראק

מקורות בממשל האמריקאי מסרו בצהריים לשלטונות טורקיה כי הכוחות הכורדים עזבו את העיר כירכוכ שנכבשה אתמול על ידם ועל ידי האמריקאים. טורקיה הביעה מוקדם יותר התנגדות עזה להימצאותם של הכורדים במקום. ג'לאל טלבאני, מנהיג אחת הסיעות הכורדיות העיראקיות הגדולות, הורה ללוחמי ה"פשמרגה" שלו לצאת מהעיר. כוחות צבא ארה"ב נכנסו אתמול גם לעיר הצפונית ארביל.

מזכ"ל האו"ם, קופי ענאן, אמר כי הוא מצפה שמשקיפי האו"ם, שחיפשו אחר נשק להשמדה המונית בעיראק, יוכלו לשוב לשם בתוך זמן קצר. המשקיפים עזבו את עיראק ימים אחדים לפני תחילת המתקפה. ואולם בין בעלות הברית יש מחלוקת בסוגיה. בקול ישראל דווח, כי הממשל האמריקאי אינו שש להעניק לאו"ם את המעמד הזה, והוא מנסה להעביר לשורותיו כמה מהמשקיפים הוותיקים, בעלי הניסיון הרב בטיפול בסוגיית עיראק. ואילו שגריר בריטניה באו"ם מקדם בברכה את הרעיון.

סוריה הודיעה לארצות הברית, כי סגרה את גבולה עם עיראק לכל תנועה שהיא, חוץ מהסיוע ההומניטרי. כך מסר דובר משרד החוץ בוושינגטון ריצ'רד באוצ'ר. ואולם, אחד מראשי המשרד אמר כי אפשר שלמונח "סיוע הומניטרי" יש בעיני הסורים משמעות שונה מזו שלאמריקאים, ותחת הכותרת הזאת יועבר לעיראק סיוע שונה. שגריר ארצות הברית בדמשק, תיאודור חאטוף, אמר שהאמריקאים ימשיכו לעקוב מקרוב אחר המתרחש בגבול.

שגריר עיראק באו"ם, מוחמד א-דורי, עומד לעזוב את ניו יורק היום, ולצאת ככל הנראה לדמשק ומשם חזרה לבגדד, כך אמר מקור ערבי במרכז האו"ם. א-דורי עצמו אמר אתמול, כי לפי שעה לא גיבש את תכניותיו, וכאשר יחוש שהכול מוכן, ייצא לדרך. "לא קל להתכונן לעזוב," אמר א-דורי.

נשיא סוריה, בשאר אל אסד, קרא לארה"ב ולבריטניה לסגת מעיראק כדי לאפשר לעם העיראקי להחליט בעצמו על עתידו. בקול ישראל דווח כי אסד שוחח הלילה עם מזכ"ל האו"ם, קופי ענאן, ואמר לו כי סוריה תעשה הכל כדי לסייע לעם העיראקי במצוקתו.

גם נשיא מצרים, חוסני מובארק, שוחח הלילה עם ענאן וקרא לאו"ם להתערב כדי להפסיק את הביזה בעיראק. הוועד הפועל של אש"ף קרא להפסיק מיד את המלחמה בעיראק וביקש ממדינות ערב לסייע בשיקומה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully