וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רשות ני"ע יוזמת שינוי בחוק החברות במטרה להגביר את הפיקוח והאכיפה

אלי דניאל

9.4.2003 / 11:03

הגדרת "עניין אישי" תורחב ותחול גם על מקורבים לבעלי השליטה; הרוב הנדרש מקרב בעלי מניות הבלתי נגועים לאישור עסקות בעלי עניין יועלה משליש לחצי

לאחר שנודע בראשית השבוע על כוונתה של רשות ניירות ערך לפנות למשרד המשפטים בבקשה לביצוע תיקונים בחוק החברות התשנ"ט-1999, כמו גם לשם קבלת סמכויות אכיפה לגבי חלק מהוראותיו, מתברר היום כי אחד הנושאים שהרשות סימנה לעצמה כיעד מרכזי לטיפול, הינו תחום עסקות בעלי העניין, כאשר כוונת הרשות היא להגביר את הפיקוח על עסקות שיש בהן ניגודי עניינים ולהבטיח שזכויות המשקיעים לא ייפגעו בהליכי האישור של עסקות אלה.

כך, הרשות עתידה לפנות למשרד המשפטים, בבקשה שזה יתקן את חוק החברות וירחיב את הגדרת המונח "עניין אישי" לצורך הצבעות על עסקות של חברות ציבוריות עם בעלי שליטה בהן. כיום מגדיר חוק החברות עניין אישי כ"עניין אישי של אדם בפעולה או בעסקה של חברה". כלומר, החוק מתייחס באופן ספציפי לעסקה המובאת לאישור האסיפה הכללית וההיגיון שבבסיס ההגדרה הזו הוא מניעת מצב בו בעל מניות בחברה יצביע כנגד האינטרס הכלכלי שלה.

למרבה הצער, ישנם מצבים בהם בעלי מניות אינם מצביעים בהתאם לטובת החברה, לא רק בעסקה ספציפית המובאת לאישור, אלא בכל עסקה. זאת, בשל קשרים שיש לאותם בעלי המניות עם החברה או עם בעלי השליטה בה. ברשות מציינים כי ישנם כמה סוגי מקרים עיקריים למצב שכזה: תלות של בעל מניות בבעל השליטה - כאשר בעל המניות הוא עובד או נותן שירותים; בעל המניות הוא בעל מערכת יחסים ענפה עם בעלי השליטה - שותף עסקי שלהם או צד להסכם הצבעה או הסכם למינוי דירקטורים; בעל מניות שרכש את המניות שבידיו מבעלי השליטה לצורך הצבעתו באסיפה הכללית על העסקה.

בשנים האחרונות היו לא מעט מקרים בהם אישרו האסיפות הכלליות של בעלי המניות בחברות הציבוריות עסקות עם בעלי שליטה, כאשר בשליש הבלתי נגוע - אותו שליש של בעלי מניות שאין להם עניין אישי בעסקה, הנדרש לאישורה בהתאם לסעיף 275(א)(3) לחוק החברות - נכללים בעלי מניות שיש להם קשרים שונים עם בעלי השליטה. ברשות מוסיפים כי בחלק מהמקרים אותם בדקו אנשי הרשות נמצא כי כל בעלי המניות שלא היו להם קשרים עם בעלי השליטה הצביעו נגד אישור העסקה בעוד שכל אלה שהיו להם קשרים עם בעלי השליטה תמכו בה.

החלטה נוספת של הרשות קשורה לפרשנות המונח "עניין אישי". לדעת הרשות, הפרשנות הראויה היא כזו ולפיה העניין האישי יפסול את בעל המניות מלהיכלל בשליש הבלתי נגוע רק לצורך אישורה של העסקה, בעוד שאם הוא יתנגד לה, הוא יוכל להיכלל בשליש הבלתי נגוע. כל זאת, משום שנוסחו של סעיף 275(א)(3) לחוק החברות מדבר על "עניין אישי באישור עסקה".

במקביל להרחבת המונח "עניין אישי", מציעה רשות ני"ע להעלות את השיעור הנדרש של בעלי המניות הבלתי נגועים משליש לחצי. וזאת, בשל ההערכה כי הדרישה הנוכחית גורמת למעשה לכך שמבין אלה שאינם בעלי עניין אישי הנוכחים באסיפה, המיעוט כופה את דעתו על הרוב. ברשות סבורים כי תוצאה שכזו אינה רצויה ואינה יעילה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully