וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הגורילות והשימפנזים בסכנת הכחדה

אבי בליזובסקי, הידען

9.4.2003 / 5:46

מדענים: 80% מאוכלוסיית הקופים האלה קטנה ביותר מ-50% בשנים 1983-2000 בשל ציד ומגפת האבולה; נשיא "הארגון הבינלאומי לשימור הטבע": נוכל אולי להציל שרידים מהאוכלוסייה

הגורילות והשימפנזים, קופי העל הנפוצים ביותר והמקורבים ביותר למין האנושי, נתונים בסכנה בגלל ציד וכעת גם בגלל נגיף האבולה. המצב כל כך חמור עד שחוקרים קוראים להכריז כי הם מצויים ב"סכנת הכחדה חמורה".

המדענים, הבאים מקשת רחבה של מכונים וארגוני שימור, פירסמו שלשום דו"ח שבו קבעו כי אוכלוסיית קופי העל בגבון ובקונגו, ביתם של 80% מאוכלוסיית הגורילות ורוב השימפנזים - קטנה ביותר מ-50% בשנים 1983-2000. לטענתם, בקצב כזה יקטנו אוכלוסיות אלו בעוד 80% בתוך 33 שנים - ולפי הקריטריונים של ארגון שימור הטבע העולמי יש בכך כדי להצדיק שינוי בהגדרת הסכנה שבה הם נתונים.

לדברי ד"ר פיטר וולש מאוניברסיטת פרינסטון, המחבר הראשי של הדו"ח, המצב עלול להיות חמור עוד יותר כי קצב ההצטמקות של אוכלוסיות קופי העל הולך וגדל. הדו"ח פורסם במהדורה המקוונת של המגזין "Nature".

וולש כתב: "נכשלנו בניסיוננו להגן על קופי אפריקה. לא הצלחנו להגן עליהם מפני האבולה ומפני ציד בלתי חוקי. בסופו של דבר הם ייכחדו והדבר יקרה הרבה לפני שרבים מכם מצפים. אם לא ננקוט צעדים קיצוניים הגורילות והשימפנזים ייכחדו מאפריקה המשוונית בתוך 10 שנים. בעוד 10-20 שנה יאמרו - מה עשו החוקרים הללו? הם ידעו כי זה עומד להתרחש ולא עשו דבר. אני לא מתכוון להיות אחד מאותם חוקרים".

ד"ר ראסל מיטרמייר, נשיא "הארגון הבינלאומי לשימור הטבע" ויו"ר קבוצת קופי העל בתוך "האיגוד העולמי לשימור הטבע", האחראי לרישום חיות בסכנת הכחדה, אמר, "אין ספק שאנו עומדים בפני משבר חמור". מיטרמייר, שאינו נמנה עם מחברי הדו"ח, סבור שהאיגוד יפעל לפי המלצות הדו"ח וישנה את מעמד הגורילות והשימפנזים בהתאם. "אני לא חושב שהם ייכחדו ב-100%, נוכל אולי להציל שרידים מהאוכלוסייה. אך במקום שיהיו מרכיב משמעותי בנוף של מרכז אפריקה, הם יהיו בו רק מקטעים מפוזרים", אמר.

ד"ר ויליאם קארש, וטרינר מהאגודה לשימור חיות בר שחקר את האבולה במרכז אפריקה, כינה את מצב קופי העל "עגום". לדבריו, נגיף האבולה מציב בעיה גדולה יותר מהציד, בעיקר כי חוקרים לא יודעים אילו בעלי חיים הם נשאים שלו. "זו מחלה שתמיד נמצאת ביער, אבל אנחנו לא יודעים איפה", אמר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully