וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרופ' אמיר הכחיש כי הוא תומך ב"תיאורית האונס"

7.4.2003 / 11:01

הקרימינולוג המיועד לקבלת פרס ישראל הבהיר כי מעולם לא האמין שתכונות של אשה מביאות אותה להיות קורבן תקיפה; במחקריו נכתב שיש נשים שהן "קורבן מגרה" לאונס; לבנת דרשה לשקול מחדש את מועמדותו

הקרימינולוג, פרופ' מנחם אמיר, שהוחלט להעניק לו פרס ישראל הבהיר הבוקר ב"קול ישראל" כי מעולם לא האמין שתכונות של אשה מביאות אותה להיות קורבן לתקיפה מינית. לדבריו, הוא אומר זאת כחוקר וכאדם. בעקבות הדברים חזרה בה ח"כ גילה פינקלשטיין (מפדל) מהתנגדותה למתן פרס ישראל לפרופ' אמיר מהאוניברסיטה העברית בירושלים.

כתבת "הארץ", ראלי סער, מוסיפה:

פינקלשטיין דרשה אתמול משרת החינוך לימור לבנת לשקול מחדש את ההחלטה להעניק את פרס ישראל לאמיר. בישיבת ועדת הכנסת למעמד האשה אמרה פינקלשטיין, כי אמיר סבור שיש נשים שבמעשיהן ובתכונותיהן מעודדות גברים לאנוס אותן. אמיר ביטא את הדעה הזאת במחקריו וחזר עליה לא מכבר בראיונות לתקשורת.

לבנת פנתה אתמול לוועדת פרס ישראל בבקשה לשקול מחדש את הענקת הפרס השנה לאמיר, בשל דעותיו לפיהן יש נשים שהתנהגותן עשויה לעודד אונס. לבנת אמרה לוועדת הפרס, כי עליה לבחון "האם בנימוקים להענקת הפרס נלקחו בחשבון גם עמדותיו של פרופ' אמיר בתחום זה".

"אולי הפכתי למיושן"

התיאוריה של פרופ' אמיר, שאותה קבע בשנות ה-60 וה-70, גורסת כי נשים מסוימות הן בבחינת "קורבן מזרז", או "קורבן מגרה", במקרי אונס. בראיון למקומון "כל העיר" בירושלים בסוף השבוע שעבר הסביר הפרופ' אמיר כי "יש הבדל בין זכותה של אשה להגיד לא (לקיום יחסי מין), לבין התנהגות שמתפרשת בנסיבות שונות כמי שעם קצת לחץ אפשר להשכיב אותה". אמיר ציין בראיון כי ייתכן שניסוחיו בעבר "היו לא זהירים מספיק", וש"היה יכול להגדיר את הנושא בצורה טובה יותר".

ועדת הפרס הגדירה את אמיר כאחד "מהאבות המייסדים של הקרימינולוגיה בישראל ומחלוצי ומבכירי החוקרים בעולם בתחומי עבירות האונס". בראיון ל"כל העיר" הסביר הפרופ' אמיר כי החשיפה לריגושים מיניים אחראית, בין השאר, לריבוי מעשי האונס. לדבריו, "אני יודע שהפמיניסטיות לא יאהבו את את זה, אך המהפכה המינית קרתה אצל נשים לא אצל הגברים... כשנשים פעם אמרו לא, זה היה לא. היום, כשאשה אומרת לא, אפשר להגיד לה 'מה קורה לך?' וגברים מפרשים התנהגות של נשים מסוימות כאילו הן ניתנות להשגה".

עוד אמר אמיר בראיון, כי "לפעמים, כשאני צופה בטלוויזיה אני אומר, אחת הולכת כך, אז אולי הפכתי למיושן ולשמרן, אבל היא מזמינה צרות, מזמינה שריקות, ליטוף פה, איזה מלה גסה שם... אנחנו יכולים להיות מודרנים כמה שאנחנו רוצים, אבל תמיד הדאגה שלנו לבנות תהיה יותר גדולה, כי אנחנו יודעים שסביבן יש יותר סיכונים". את תגובת הפרופ' אמיר לא היה אפשר להשיג אמש. מביתו של אמיר נמסר כי "הוא עסוק בהתחייבויות אחרות ואינו נמצא בביתו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully