וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המדינה: לאתיופים יכולת לימודים ירודה

2.4.2003 / 12:37

כך השיבה הפרקליטות לתביעה לפיה ילד אתיופי לא התקבל ללימודים בשל מוצאו; ביססה הטענה על מחקר וקבעה: יכולתם לא משתפרת עם השנים; מרצים במכתב ליועץ המשפטי: מדובר בגזענות מזעזעת


"בני העדה האתיופית הינם בעלי כשירויות לימודיות ירודות, שאינן משתפרות ככל ששהייתם בארץ ממושכת", כך טוענת פרקליטות המדינה בכתב הגנה שהגישה לבית המשפט מול תביעת נזיקין שהגישו ליאור בוגלה, תלמיד כיתה א', והוריו.

ב"ידיעות אחרונות" פורסם כי בוגלה, שלא התקבל לבית הספר בחדרה על רקע מוצאו האתיופי, טען בכתב התביעה כי מדיניות משרד החינוך היא "גזענית". בכתב ההגנה שהגישו פרקליטות המדינה, משרד החינוך ומנהל בית הספר הוכחשו טענות התביעה. "המנהל הסביר לאב שמדובר במדיניות מכסות, שמטרתה לשמור על איזון לצורך סגירת פערים", השיבה הסנגוריה שהוסיפה: "מחקרים בארץ ובחו"ל הוכיחו כי יש קשר בין רמה סוציו-אקונומית נמוכה לכשירויות לימודיות ירודות".

בכתב ההגנה צוין, כי מחקר שנערך על ידי אוניברסיטת תל אביב על הישגיהם הלימודיים של תלמידים העלה, כי "מצבם של תלמידים יוצאי אתיופיה במקצועות הלימוד עברית וחשבון הינו החמור ביותר בכל דרגות הכיתה, ואינו משתפר בשנות השהייה בישראל". לטענת ההגנה, הממצאים תקפים לגבי תלמידים ממוצא אתיופי מהדור השני - שנולדו בישראל להורים יוצאי אתיופיה.

לטענת ההגנה, כדי להגדיל את הסיכוי לסגירת פערים בין יוצאי אתיופיה ל"אוכלוסייה החזקה", יש לנקוט מדיניות של "תמהיל מבוקר". "הפתרון שננקט הוא הפתרון הרצוי, המצוי והראוי", טענה המדינה, שביקשה מבית המשפט לדחות את התביעה ולחייב את התובעים בהוצאות ההליך המשפטי.

"מזכיר את תורת הגזע"


ההתבטאויות יוצאות הדופן של פרקליטות המדינה עוררו סערה ציבורית. במכתב חריף ליועץ המשפטי לממשלה, אליקים רובינשטיין, שעליו חתומים חוקרים ומרצים מכל האוניברסיטאות, נאמר: "כתב ההגנה מטעם המדינה מדיף ריח של גזענות ודעות קדומות". החתומים על המכתב טוענים, כי המדינה קובעת שתלמידים יוצאי אתיופיה הם בעלי יכולת אינטלקטואלית נמוכה מולדת, שאינה משתנה עם הזמן, גם לאחר השקעה חינוכית.

"אנו סבורים כי כתב ההגנה של פרקליטות המדינה משקף תפיסות גזעניות מן הסוג הגרוע והמזעזע ביותר", נאמר במכתב. "תפיסות אלה מזכירות תורות שרווחו בארצות מסוימות בתקופה שלפני מלחמת העולם השנייה, שהניחו כי יש גזעים נחותים וגזעים עליונים, לפי מנת המשכל שלהם".

עוד מאשימים החוקרים והמרצים, כי כתב ההגנה זה הוא שערורייתי ומביש, משום שהוא מטיל כתם חסר כל בסיס על כל העדה האתיופית. המרצים תובעים מרובינשטיין, כי פרקליטות המדינה תתנצל בפומבי בפני ההורים והתלמידים יוצאי אתיופיה בישראל, ותמשוך את כתב ההגנה שהוגש לבית המשפט.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully